Avatar billede danni2501 Mester
02. juli 2020 - 21:06 Der er 9 kommentarer

Disk brudt sammen, men sundhedsstatus normal

Hej eksperter

Jeg har brug for lidt hjælp.

Jeg har en Synology DS218 hvor jeg har haft to ens diske (Seagate Desktop HDD ST1000DM003) siddende i RAID1.
Disk 1 har i noget tid meldt om beskadiget sektorer, så jeg bestilte en ny disk, magen til. I aftes slukkede jeg NAS'en og skiftede den defekte disk ud med den nye og startede op igen. NAS'en fandt fint den nye disk og jeg fulgte vejledningen her: https://www.synology.com/en-global/knowledgebase/DSM/help/DSM/StorageManager/storage_pool_expand_replace_disk under punktet et stykke nede "To replace drives".
Det hele kørte perfekt og jeg får også gennemført punkt 9. Processen med at spejle til den nye disk gik i gang og jeg gik i seng.

I morges ser jeg så så at Disk 2 har meldt fejl og jeg kan se at det er sket sekunder før midnat https://imgur.com/POMQjgW.
Nu ser min lagerstyring således ud:
https://imgur.com/w0Nrcun
https://imgur.com/fNP6y44
https://imgur.com/y5I6ceI
https://imgur.com/B2jOUEI

Selve Disk 2 siger den er sund/normal https://imgur.com/rfTTe3Y

Vil det give værdi at køre en S.M.A.R.T. test?

Det skal siges at jeg sagtens kan tilgå mine filer i stifinder, webbrowser og app. Men slukker jeg NAS'en og tager Disk 2 ud og starter op, så kan jeg ikke. Så spejlningen har ikke været gennemført, hvilket jeg heller ikke havde regnet med på så kort tid før Disk 2 meldte fejl.

Nogen bud?
Avatar billede milter Ekspert
02. juli 2020 - 21:28 #1
Punktummet i jeg kan se at det er sket sekunder før midnat https://imgur.com/POMQjgW.[/i] efter POMQjgW skal fjernes for at få linket til at virke!
Avatar billede milter Ekspert
02. juli 2020 - 21:32 #2
Jeg prøver igen:

Punktummet i jeg kan se at det er sket sekunder før midnat https://imgur.com/POMQjgW.[/b] efter POMQjgW skal fjernes for at få linket til at virke.
Avatar billede milter Ekspert
02. juli 2020 - 21:33 #3
Undskyld, det er sent på aftenen :-)
Avatar billede danni2501 Mester
02. juli 2020 - 21:48 #4
Tak, det kan jeg godt se, men aner ikke hvordan man redigerer i eget opslag!
Avatar billede milter Ekspert
02. juli 2020 - 21:55 #5
#4.
Det kan du ikke.
Avatar billede milter Ekspert
02. juli 2020 - 21:56 #6
Test

Jeg prøver at stoppe fremhævningen.
Avatar billede danni2501 Mester
02. juli 2020 - 22:37 #7
Supplerende spørgsmål. Hvad sker der hvis jeg vælger "fjern" når jeg står i "Lagerpuljen". Den skriver jo at den ikke kan bruge denne lagerpulje.
Avatar billede milter Ekspert
03. juli 2020 - 20:36 #8
Jeg har ikke meget kendskab til RAID, så mine kommentarer er nok ikke særligt relevante :-)

Men, jeg har lagt mærke til, at den metode, du linker til i forbindelse med udskiftningen af den tilsyneladende defekte HDD nr. 1, drejer sig om "Replace Drives to Expand Storage Capacity". Du skriver også i dit spørgsmål, at du har erstattet den gamle med "en ny disk, magen til". Hvis det er tilfældet, er det vel forkert at forsøge at "expand storage kapacity"?
04. juli 2020 - 11:01 #9
@ #8. Det er den samme proces.

@Danni. Du er måske kommet videre?

Ellers. Forbered dig på at du får brug for din backup, og en disk mere.

Det er en god ide, at køre en S.M.A.R.T test. Den læser statistikkerne fra drevet, herunder fejl på drevet.

Når du får en I/O fejl, har den mistet forbindelsen til drevet, måske blot midlertidigt.
Men det er nok til at re-konstruktionen fejler.

Hvis du ikke har en backup, så se at få taget en i en fart.
Når du har en god backup, så prøv følgende:

1. kør en SMART test igen.
2. Luk NAS'en ned.
3. ESD armbånd på.
4. Træk diskene ud, og sæt dem i igen (Re-Seat), og husk at give dem et ekstra tryk.
5. prøv at køre en repair igen.
Hvis det går godt, kørt en SMART test igen igen.
Hvis det fejler skift disk 2 også.

Held og lykke med det.
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester