Avatar billede degn Novice
06. juli 2020 - 12:08 Der er 18 kommentarer

mit skærmbillede forsvandt

Jeg har stationær pc mrk. lenovo. Jeg har uægte Windovs 7. Den 14. jan. 2020 havde jeg sort skærm fordi Internet explorer skrev uægte Windovs 7 udløb. Jeg kunne godt genstarte min pc og netværk, og det har kørt upåklagelig siden, men jeg kan ikke genfinde mit skærmbillede, som er af mine 4 børnebørn ved en gynge i sommerlandet. Kan jeg på nogen måde finde det mistede skærmbillede. Jeg har desværre ikke en kopi.  mvh. Degn.
Avatar billede ErikHg Ekspert
06. juli 2020 - 15:04 #1
Det virker mærkeligt at det var netop 14. januar 2020 den nævnte hændelse fandt sted, for 14. januar 2020 var netop datoen for ophør af opdateringer til Windows 7

https://bedsteantivirus.com/blog/windows-7-er-dod-hvad-skal-du-nu-gore-for-at-vaere-sikker

https://support.microsoft.com/da-dk/help/4057281/windows-7-support-ended-on-january-14-2020

Jeg forstår ikke rigtig hvordan "uægte Windows 7 udløb"  skal tolkes.
Du skriver, at der er tale om en Lenovo stationær pc, og til den følger så vidt jeg ved software med Windows 7 på. Er Windows 7 aktiveret, så jeg forstår ikke hvorfor en besked om at Windows 7 er uægte kommer frem.
Avatar billede degn Novice
06. juli 2020 - 15:41 #2
Til ErikHg
Tak for dit svar. Ja det undrede også mig, at jeg fik sort skærm straks jeg tændte PC-en den 140120, da jeg godt vidste det var den annoncerede slutdato for windows 7.
    Det var helt klart en afbrydelse fra Windows, idet jeg havde signal m.m.
-----
Med hensyn til mit windows 7, så står der på min skærm nederst i højre hjørne - " denne kopi af windows er ikke ægte". Det skyldes, at min søn lagde denne windows 7 ind sidste gang der blev krævet en ny Windows.
  Men jeg mener at mit skærmbillede må forefindes et eller andet sted, selv om Windows lavede sort skærm på min pc uden forvarsel eller efterfølgende besked af nogen art.  Om det skyldes jeg har kørt - og stadig kører  med uægte windows 7 ved jeg ikke. mvh Degn.
Avatar billede bsn Forsker
06. juli 2020 - 16:34 #3
Køb en licens(100,- kr) til den, og opgradér efterfølgende til Windows 10...
Avatar billede ErikHg Ekspert
06. juli 2020 - 16:49 #4
#2 Der må da have fulgt en DVD med maskinen da den i sin tid blev købt!

Men som bsn skiver vil det være en god ide at opgrader til Windows 10, på grund af ophøret af opdateringer til Windows 7.
Avatar billede kurt54 Ekspert
06. juli 2020 - 17:14 #5
Jeg ville prøve at søge på hele disken efter *.jpg  -  finder den ikke billedet så søg også i skjulte og system mapper.

#3 på ebay.de pris nede på et par euro.

Den er nok født med en windows licens - er der senere lagt en anden version ind vil den ikke aktivere  - man bør bruge den oprindelige version - skelner på 32 - 64 bit foruden på home - pro -starter enterprise....
Avatar billede ErikHg Ekspert
06. juli 2020 - 17:33 #6
#5 Husk at lægge mærke til om det er en dansk udgave og om der er tale om 32 eller 64 bit.
Avatar billede milter Ekspert
06. juli 2020 - 17:41 #7
Det fremgår ikke helt klart, om din PC nu kører normalt, og at dit eneste problem er det manglende skærmbillede og meddelelsen om "uægte windows 7", eller ....?

Billedet findes næsten helt sikkert stadig på din computer. Det eneste problem for dig kan være, at du ikke kan huske, hvor billedet ligger. Men med lidt tålmodighed kan du finde det vha. forslaget fra kurt54 (*.jpg ).

https://www.homeandlearn.co.uk/BC/win7/desktop_backgrounds.html
Avatar billede degn Novice
06. juli 2020 - 18:07 #8
Til Milter. Tak for svaret. Min pc kører fint på uægte windows 7, og min pc-specialist, at det vedbliver den med at gøre indtil mindst 1923, idet de fleste i Amerika netop kører Windows 7, hvorfor der vil vedblive med at komme support til Windows 7 uanset om den er ægte eller uægte.
Jeg har ikke gemt skærmbilledet nogen steder. Skærmen var sort da jeg om morgenen den 140120 tændte den og skærmbilledet forsvandt med den sorte skærm, som jeg ikke havde sat ind. Spørgsmålet er så - hvem lavede sort skærm på min pc? Hilsen Degn.
Avatar billede milter Ekspert
06. juli 2020 - 18:46 #9
#8.

Nej, support til Windows 7 er officielt sluttet. Det betyder ikke, at din nuværende 7'er  vil holde op med at virke.

https://venturebeat.com/2020/01/14/microsoft-ends-support-for-windows-7-what-you-need-to-know/

Ved opdateringer eller andre ændringer i styresystemet som din 140120 kan der ske mange uforudsete ting. Dit skærmbillede kan være forsvundet, fordi linket til, hvor det skal findes på din harddisk, blev fjernet i den forbindelse.

Under alle omstændigheder, alle Windows versioner har en måde at finde vej til de billeder, man bruger som sit wallpaper. Jeg har selv brugt billeder, jeg selv har taget, til den slags de seneste mange, mange år. Jeg må indrømme, at jeg ikke har en samlet beskrivelse af, hvordan eller i hvilken mappe alle styresystemer gemmer deres "wallpapers", og jeg ved heller ikke, hvilken metode du har brugt.

Hvis du gerne vil bruge dit tidligere billede af børnebørnene , så er der nok ingen anden mulighed end at genfinde billedet på computeren på en eller anden måde.
Avatar billede ErikHg Ekspert
06. juli 2020 - 18:47 #10
#8 Mindst 1923 ?? mener du ikke 2023 ;-)
Avatar billede degn Novice
06. juli 2020 - 19:13 #11
Til ErikHg. Tak for din årvågenhed. Du har selvfølgelig ret. VH Degn.
Avatar billede ErikHg Ekspert
06. juli 2020 - 19:16 #12
Jeg har fundet et link her der forhåbentlig kan hjælpe:

https://www.guidingtech.com/4897/hidden-wallpapers-themes-windows-7/
Avatar billede degn Novice
08. juli 2020 - 12:54 #13
Hej ErikHg. Tak for søgemuligheden. Jeg forsøger om jeg kan finde ud af det, ellers venter jeg til mine børn kan hjælpe. Du får svar fra mig. Hilsen Degn.
Avatar billede milter Ekspert
08. juli 2020 - 17:39 #14
#13.

Problemet for dig er bare, at du ikke vil kunne finde det billede af de "4 børnebørn ved en gynge i sommerlandet", du omtaler, som beskrevet i #12, medmindre du selv har flyttet en kopi af billedet af dine børnebørn til én af de mapper.

Gennem alle mine år med forskellige PC'er og styresystemer har jeg altid gemt en redigeret kopi af de private billeder, jeg har brugt som skærmbillede/wallpaper, i den mappe, de forskellige styresystemer som standard bruger til den slags billeder. Jeg redigerede/beskar billederne, så de altid havde det pixelantal, den anvendte skærm havde.
Avatar billede degn Novice
08. juli 2020 - 17:57 #15
Til Milter. Tak for dit svar. Du har sikkert ret, da jeg ikke havde kopieret/flyttet billedet nogen steder hen. Det ender nok med jeg tager min PC med til min PC-mekaniker og lader ham prøve. Hilsen Degn.
Avatar billede milter Ekspert
08. juli 2020 - 18:33 #16
#15.
Kan du lave en systemgendannelse på din computer som beskrevet herunder:

https://support.hp.com/dk-da/document/c04597091

Du skal benytte den del i mit link, som har overskriften: "Gendannelse af Windows 7 til et tidligere tidspunkt", og du skal vælge en gendannelsesdato, som ligger før ændringen 14. jan. 2020.

Hvis ikke, du kan det, og hvis ikke du har en kopi af billedet et eller andet sted, så kan selv din PC-mekaniker nok desværre ikke ændre noget.

Men, måske har du et andet godt billede af børnebørnene :-)
Avatar billede degn Novice
11. juli 2020 - 08:55 #17
Hej Milter. Tak for svaret. Jeg prøvede at gendanne pc-en lige efter skærmen var gået i sort, men det gav intet billede. Men tak for budet. Hilsen Degn
Avatar billede degn Novice
11. juli 2020 - 09:07 #18
Jeg takker alle for forsøg på at hjælpe mig, men alt har været forgæves - selv ErikHG,s sidste forslag. Jeg prøvede forgæves at gendanne PC-en straks billedet var borte, men forgæves. Jeg afslutter sagen hermed. Hilsen Degn.