Avatar billede Boe Seniormester
06. juli 2020 - 18:17 Der er 18 kommentarer og
2 løsninger

Makro til at markere "den celle jeg står i og to mere til højre"

Jeg vil lave en makro der markerer den celle jeg står i - plus de to mere til højre og derefter udnytter autofyld funktionen, så der udfyldes med samme tekst ned til næste værdi.

Jeg kan sagtens indspille makroen, men så bliver det med præcist de celler jeg står i. Det jeg gerne vil have er, at uanset hvor jeg står kan jeg gentage den lille makro.

Er der er par af de skarpe der vil lege med? TAK!!
Avatar billede store-morten Ekspert
06. juli 2020 - 18:30 #1
Ned til næste værdi?
Avatar billede Boe Seniormester
06. juli 2020 - 18:31 #2
Yes
Avatar billede store-morten Ekspert
06. juli 2020 - 18:43 #3
"Makro til at markere "den celle jeg står i og to mere til højre"? "

Range(ActiveCell.Address & ":" & ActiveCell.Offset(0, 2).Address).Select

Hvad er: Ned til næste værdi?
Avatar billede store-morten Ekspert
06. juli 2020 - 18:55 #4
Hvordan sættes antal rækker der skal fyldes ned af?
Avatar billede store-morten Ekspert
06. juli 2020 - 19:29 #5
Denne fylder 2 ned:
Sub test()
Range(ActiveCell.Address & ":" & ActiveCell.Offset(0, 2).Address).AutoFill _
Destination:=Range(ActiveCell.Address & ":" & ActiveCell.Offset(2, 2).Address)
End Sub
Avatar billede Boe Seniormester
06. juli 2020 - 20:34 #6
Hej Store-MOrten
TAK 👍👌  vi er der næsten. Min udfordring er, at det desværre ikke altid er to rækker der skal laves autoufyld i.. JEg prøver at beskrive lidt mere i detaljer...

i A1 = nummer, b1 tekst 1, c1 tekst 2 - jeg stiller mig i a1 og vil have makroen til at markere alle de tre celle (og det gør den fint).
Nu vil jeg have teksten kopieret til alle rækkerne under, dvs. a2-c2, a3-c4, a4-c4 osv. Det skal gøre lige indtil der kommer en ny værdi i en a-x'te cellen. Det kan være 2 rækker - men det kan også være 7..

Så vil jeg stille mig på den nye "a-celle" og bede om kopieringe.
'Måske kan du forestille dig en "pivotabel" hvor der ikke er værdier i alle rækkerne (gentagelser) - og nu har jeg brug for at "spole baglængs" for at sætte de samme værdier ind igen... 🙄 giver det  overhovedet nogen mening...

Tak so far - det er tæt på
Avatar billede store-morten Ekspert
06. juli 2020 - 20:52 #7
Arbejder ikke med pivotabeler :-(

Og Fyld kommandoen vil forøge nummer med 1

Sub test()
Rk = ActiveCell.End(xlDown).Row - ActiveCell.Row - 1

Range(ActiveCell.Address & ":" & ActiveCell.Offset(0, 2).Address).AutoFill _
Destination:=Range(ActiveCell.Address & ":" & ActiveCell.Offset(Rk, 2).Address)
End Sub
Avatar billede Boe Seniormester
06. juli 2020 - 21:01 #8
Det virker perfekt - kan man smide en genvejstast på...?
Avatar billede store-morten Ekspert
06. juli 2020 - 21:04 #9
Ja.
Alt + F8 --> marker makroen og vælg: Indstillinger.
Avatar billede Boe Seniormester
06. juli 2020 - 21:05 #10
Ye den tror jeg selv jeg fik fusket mig til... TUSIND TAK..... Jeg går real live i morgen tidligt TAK store Morten👍
Avatar billede store-morten Ekspert
06. juli 2020 - 21:07 #11
Velbekomme
Avatar billede Boe Seniormester
06. juli 2020 - 21:31 #12
aRGHHH... har nu fundet ud af at jeg har begået en BØF.... Kan du huske jeg sagde i starten at jeg havde et "NUMMER" i den første af cellerne... har lige opdaget at når nummeret bliver kopieret så bliver der lagt en til hver gang... præcist som når man "trækker" fra 1, der bliver til 2 og så 3 osv.

Kan jeg kommer omkring det. så nummeret bliver fastholdt? Synes ikke at det hjælper med  at lave formatet om til tekst... Det skal jo helst være en løsning jeg kan for hele kolonnen på en gang - pointen med det hele er jo at spare tid og "kedelige rutineopgaver" - havde ellers næste ladet proppen ryge af boblerne...😢
Avatar billede store-morten Ekspert
06. juli 2020 - 21:34 #13
:-) Se #7 ang. fyld kommando.
Avatar billede Boe Seniormester
06. juli 2020 - 21:36 #14
Øhhh nu er jeg tungnem... er det bare surt og "lev med det" - eller er det sådan en af dem at alle bare ved....😜🤣
Avatar billede Boe Seniormester
06. juli 2020 - 21:38 #15
Yes - nu faldt 10-øren... nå SUK - hmm er der andet at gøre,,,,, prøve r lige at være lidt kreativ... hvad nu hvis nummeret står i midten - dvs i B-feltet - prøver lige...
Avatar billede Boe Seniormester
06. juli 2020 - 21:42 #16
hmmm - hvis jeg sætter et bogstav bag ved nummeret - fastholdes det. Det kan jo altid pilles fra til sidst , hvordan får jeg nu det nemt på.....gruble gruble
Avatar billede Boe Seniormester
06. juli 2020 - 21:51 #17
MEEEEN sp stopper makroen ikke - men udfylder alle rækkerne på en gang...
Avatar billede store-morten Ekspert
06. juli 2020 - 21:59 #18
Prøv denne:
Sub test2()
Application.ScreenUpdating = False
Rk = ActiveCell.End(xlDown).Row - ActiveCell.Row - 1

Range(ActiveCell.Address & ":" & ActiveCell.Offset(0, 2).Address).Copy

For Each c In Range(ActiveCell.Address & ":" & ActiveCell.Offset(Rk, 0).Address)
c.Activate
ActiveCell.PasteSpecial
Next c

Application.ScreenUpdating = True
End Sub
Avatar billede Boe Seniormester
07. juli 2020 - 06:49 #19
...

"Synes godt om" er simpelthen for vagt... Du er en GURU "Store-Morten" - reddet mig fra en masse kedeligt rutinearbejde, lige 5 minutter før det blev akutelt.

- hvis du ikke har andet presserende så send mig også lige lottotallene til på lørdag 😂🤣😂😁
Avatar billede Boe Seniormester
07. juli 2020 - 06:50 #20
PS- når jeg bliver stor vil jeg kunne forstå hvorfor det virker