Avatar billede MrChiliped Mester
18. juli 2020 - 15:43 Der er 52 kommentarer

UEFI Bundkort..?

Poko1 -> Hermed ny tråd, som du adspurgte...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. juli 2020 - 15:55 #1
Måske skulle du skrive hvad det handler om...
Avatar billede poko1 Ekspert
18. juli 2020 - 15:57 #2
Først burde du køre min Vejledning!
https://ibb.co/xXWZnh3
Din Windowstasten burde være på alla Tastaturer mindst siden 1990
ser sådan ud
https://ibb.co/dKbp15p
Den Aller bedste måde er at downloade til USB Stik er Microsofts eget værk tøj.
https://ibb.co/P1K8WqM
Når du er færdig tager vi den derfra
Avatar billede 220661 Ekspert
18. juli 2020 - 15:57 #3
Avatar billede MrChiliped Mester
18. juli 2020 - 15:58 #4
Ole_Madsen -> Denne nye tråd er lavet på foranledning af Poko1.
Jeg mangler åbenbart noget væsentlig viden angående mit bundkort, der kører UEFI, så jeg formoder han dukker op her med en forklaring... ;-)
Avatar billede MrChiliped Mester
18. juli 2020 - 16:04 #5
Poko1-> Prøv lige at læse min anden tråd igennem.
Jeg har kørt Powershell tingen som Admin, og nej, jeg har ingen windows-tast på mit nye Logitech Tastatur.

Lige pt. er det vist fløjtende ligegyldigt, hvilken software jeg bruger til at lave en Boot-stick med, for som jeg skrev, så kan jeg ikke længere vælge at boote fra USB, efter jeg opdaterede min BIOS. Og det var så der du kom ind i tråden, og bad mig om at oprette denne tråd...

Så hvordan får jeg åbnet op for USB-portene, så jeg kan boote fra dem igen..???
Avatar billede poko1 Ekspert
18. juli 2020 - 16:21 #6
Lige efter du har trykket på startknappen fortæller den dig nede i venstre hjørne hvilken taset du skal trykke på for henholdsvis at komme i BIOS og hvilke for at komme i Setup! Vælg setup så burde du få noget der ligner
Dette
https://ibb.co/NLYHhcR
Du skal vælge setup
Og i første omgang en reparation!
https://ibb.co/MfrFy1B
Hvis det ikker hjælper kører vi videre fra installer og så fortsærrer vi derfra!
Avatar billede MrChiliped Mester
18. juli 2020 - 16:51 #7
Præcis. I mit tilfælde er det F11 der skal trykkes på.
Og når jeg gør det, efter jeg har opdateret min BIOS, så er mit USB-Drev ikke længere synligt, og jeg kan derfor ikke vælge det som mulighed.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. juli 2020 - 16:55 #8
#7 Har du nogle strømstyringsindstillinger i din BIOS, så tjek om der er styring på strøm på usb portene
Avatar billede poko1 Ekspert
18. juli 2020 - 17:06 #9
Gå i BIOS og vælg Settings
https://ibb.co/cNRPPY3
Husk det skal være UEFI USB
Avatar billede poko1 Ekspert
18. juli 2020 - 17:20 #10
Husk det skal være UEFI USB -KEY
Avatar billede MrChiliped Mester
18. juli 2020 - 17:36 #11
Jeg kan slet ikke få lov at tilgå min BIOS nu.
Sidder og hakker i både F2 og F11 tasten under opstart, (Esc) er også prøvet. Men den fiser lige igennem og starter windows op... ??
Avatar billede poko1 Ekspert
18. juli 2020 - 17:45 #12
Kommer du så ind i Windows?
"Men den fiser lige igennem og starter windows op... ?? "
Avatar billede MrChiliped Mester
18. juli 2020 - 18:06 #13
Ja...
Den stopper ikke opstarten og går i BIOS, men forsætter direkte til Windows logon-side...
Avatar billede poko1 Ekspert
18. juli 2020 - 18:21 #14
Så burde du jo Logge ind
eller har du glemt din kode?
Avatar billede MrChiliped Mester
18. juli 2020 - 18:33 #15
Nej jeg har ikke glemt min kode...
Men øvelsen gik jo ligesom ud på at jeg skulle i min BIOS og have fundet mine USB-porte...

Men nu er det slut for mig i dag, takker for tålmodigheden, vender tilbage i morgen.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. juli 2020 - 18:41 #16
#15 Du kan jo i morgen prøve dette https://www.windowscentral.com/how-enter-uefi-bios-windows-10-pcs og se om du kommer ind og kan komme rundt i bios.
Kig efter om der er nogle strømstyrings indstillinger til bios du kan pille ved så du har strøm på usb også under boot.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. juli 2020 - 20:26 #17
Hvis man er interesseret i det, kan man se hvordan Windows blev installeret ved at kigge i den oprindelige tråd.
Der er dog nogle problemer med usb efter en bios opdatering samt nogle problemer med Windows Defender. Jeg foreslog i tråden man kunne forsøge med Bitdefender Free, men umiddelbart var der problemer med den server hvor den skal hentes fra.
Pc kører lige nu Windows 10 1909.
Da usb portene ikke reagerer ved boot blev den installeret ved hjælp af at man kørte en "In Place Upgrade".
Jeg håber der ved fælles hjælp i trådene her, kan findes en løsning på de to problemer så pc kommer til at virke rigtigt :-)
Fortsat god aften herfra :-)
Avatar billede poko1 Ekspert
19. juli 2020 - 09:14 #18
Her er en vejledning til Microsofts oprindelige In Place Upgrade
Som jeg efter egen mening syntes er nemmest!
Du kan også bruge den mulighed der findes under Download værktøjet nu
under https://ibb.co/QPXD14d
Det kræver at du kan komme ind i Windows åbne C; Drevet og
indsætte en mappe Navn ESD Hvis den ikke er der?
Her overfører du indholdet fra USB Stikket, hvorefter du åbner mappen og
trykker på Setup: PS. Undervejs får du muligheden for at beholde dine
personlige filer og mapper eller at lave en ren Installation!
https://ibb.co/4MCZ0SW
Jeg har brugt denne mulighed utallige gange!
Avatar billede poko1 Ekspert
19. juli 2020 - 09:18 #19
19. juli 2020 - 12:22 #20
Siden du nu spørger.
UEFI = Unified Extensible Firmware Interface, som er afløseren for BIOS (Basic Input/Output System).
BIOS findes ikke længere, siden omkring 2011/2012 (så vidt jeg husker).
UEFI kan emulere BIOS.
BIOS udtrykket bruges dog stadig, også i setup applikationerne.

Der er en god artikel her, på engelsk:
https://en.wikipedia.org/wiki/Unified_Extensible_Firmware_Interface.

Jeg har skimmet begge tråde. Og jeg vil på ingen måde sige de andre imod, men for at åbne øjnene for andre årsager.
Baseret på 4 oplevelser jeg selv har haft, tænker jeg lidt på om det kan være en dårlig USB enhed der driller.
Jeg har selv døjet med et USB DVD drev/brænder, fandt aldrig ud hvorfor .
Jeg har set 2 USB tastaturer og en 1 USB mus give problemer, som ligner det du ser.
Musen forårsagede at den kørte meget dårligt, og tastaturerne forhindrede O/S boot

Jeg hører til dem der ,mener det er bedst at holde sin firmware (FW) (inkl. BIOS) og drivere opdateret.
Dog læs release notes først. Skal du opdatere i trin, sletter den opsætning (NVRAM), skal bitlocker slås fra?
Drivere skal opdateres før FW. driveren er en oversætter mellem FW og O/S.
Du skriver at den melder at der mangler drivere under boot, s kik lidt på det, det kan være nogle af dine USB enheder.
Avatar billede 220661 Ekspert
19. juli 2020 - 13:10 #21
Man skal også lige huske det er vigtigt man bruger usb2 porten, når man installerer fra boot af. Der er så vidt jeg ved, ikke adgang til usb3 før Windows er godt  i gang med at installere og konfigurere systemet.
Avatar billede poko1 Ekspert
19. juli 2020 - 13:26 #22
Så skal jeg skælde min MSI ud den har kun USB 3
19. juli 2020 - 14:12 #23
@ #21, var det ikke kun på Win 7, eller ældre?, som manglede USB 3 drivere.
Ligesom XP ikke havde SATA drivere.
Avatar billede 220661 Ekspert
19. juli 2020 - 14:41 #24
Tak for info poko1 og rogerrabbit. Synes bare jeg her set i en tråd hvor det ikke virkede.
Avatar billede poko1 Ekspert
19. juli 2020 - 14:50 #25
Det er ogsåsket for mig på et ældre Bundkort Hvor driveren til USB 3 først skulle installeres
Avatar billede 220661 Ekspert
19. juli 2020 - 14:53 #26
#25 Ok tak. Ja så husker jeg måske rigtigt nok :)
Avatar billede 220661 Ekspert
19. juli 2020 - 14:54 #27
Jeg har selv computere med bios i stedet for uefi og bruger altid 2.0 portene når jeg skal installere af vane fordi jeg så ved det virker med det samme :)
Avatar billede MrChiliped Mester
19. juli 2020 - 16:01 #28
Så er jeg endelig kommet på igen, efter både en god nattesøvn, og et Internet-udfald fra udbyders side...

Men altså, I går endte jeg med, som beskrevet i #17.
Jeg har altså kørt en succesfuld gen-installering, og Windows opdaterer nu som den skal, (hvilket den ikke gjorde før.) Men jeg læser også med interesse #20, da jeg har haft lidt bøvl med et eksternt DVD-drev. Dette har jeg dog haft tilskrevet drevet selv, da jeg helt problemfrit har kunne bruge min printer på samme USB-port.
Nu har jeg, rent forsøgsvis, tilsluttet mit DVD-drev igen i samme USB2-port, (placeret på fronten af mit kabinet), og det udmærker sig ved, kun at være synligt under "Denne Computer", når DVD-skuffen er åben. Lige så snart jeg lukker skuffen igen, uanset om det er en Audio-CD, Installations-DVD, eller DVD-film, så forsvinder ikonet igen...
Når jeg så tilslutter drevet en USB3-port bag på in PC, kører det fuldstændig som det skal.
Hertil skal siges at USB2-porten i fronten, også var den jeg forsøgte at boote fra, men som forsvandt efter BIOS-opdateringen.
Avatar billede MrChiliped Mester
19. juli 2020 - 16:20 #29
Nu har jeg så, via vejledningen i #16 fået adgang til min UEFI og fundet frem til fejlen med boot fra USB. UEFI var sat til "Ultra-fast" boot, hvilket udelukker muligheden for at boote på USB. ;-)
Avatar billede 220661 Ekspert
19. juli 2020 - 16:25 #30
Ja så burde du have dit tastatur tilbage under boot til bios. :)
Avatar billede MrChiliped Mester
19. juli 2020 - 17:40 #31
Ad #30.
Tastatur og mus har hele tiden været anvendelige i BIOS / UEFI.

Med hensyn til Windows Defender problematikken, så er jeg lige stødt på en ting der indikerer der er lidt bøvl med grupperettighederne. Jeg er nemlig stødt på en mappe jeg ikke kan få lov at slette, fordi jeg ikke har administrator-rettigheder..??
Men så vidt jeg kan se, så er der kun en konto på min PC og det er min. Og den står anført som administrator under "indstillinger"..??
Avatar billede 220661 Ekspert
19. juli 2020 - 17:58 #32
#31 Har du prøvet at slette fra fejlsikret tilstand?
Avatar billede 220661 Ekspert
19. juli 2020 - 18:03 #33
Kan du ikke under egenskaber og sikkerhed få den tilladelse?
Avatar billede MrChiliped Mester
19. juli 2020 - 19:43 #34
Okay, lidt mystisk...
Ville ind på mappen og kigge på sikkerhedsindstillingerne, og nu er den væk..??
Avatar billede 220661 Ekspert
20. juli 2020 - 08:38 #35
Hvordan kører pc så nu ellers generelt?
Avatar billede MrChiliped Mester
20. juli 2020 - 17:48 #36
Mine browservinduer scroller stadig fuldstændig ukontrolleret, (sidder og styrer kontra med en ekstra finger, for at få siden til at stå stille.)
Auto-updaten ser ud til at køre fint, den har kontrolleret for seneste opdateringer kl. 16.56. (Jeg var godt nok ikke logget på, på det tidspunkt, men PC-en stod tændt, så det er vel godt nok..??)

Har stadig en Steinberg software jeg ikke kan køre, (har kørt den på min bærbare uden problemer), og mit Premiere Pro er 5 minutter om at starte op...

Min Defender står stadig til at være styret af "min organisation"...

Overvejer kraftigt at give den en hel ren røv at trutte i, og geninstallere alt...

Så alt i alt er det kun auto-opdateringen det har hjulpet på...
Avatar billede 220661 Ekspert
20. juli 2020 - 17:54 #37
#36 Ok.
Har du overvejet at tjekke din harddisk for fejl inden du vælter dig ud i en ny installering? Og evt også på ram.
Avatar billede MrChiliped Mester
20. juli 2020 - 18:51 #38
Jeg kan køre analyse og optimering på mine harddiske, og den siger 10-4 og en skumbanan...
Hvordan er det jeg tjekker mine RAM..??
Avatar billede 220661 Ekspert
20. juli 2020 - 19:23 #39
Der er et diagnose program til det under Windows Administration i program listen i start
Avatar billede MrChiliped Mester
20. juli 2020 - 20:37 #40
Nu har jeg lige siddet og prøvet om jeg selv kunne finde frem til, hvilket diagnose program det skulle være, hvor jeg tjekker mine RAM, men det er jeg vist ikke kvik nok til. ;-)
Avatar billede 220661 Ekspert
20. juli 2020 - 20:47 #41
https://ibb.co/fSVGLrV
Pc genstarter og laver en test af ram. Når test er færdig får du besked om hvordan den gik
Avatar billede 220661 Ekspert
20. juli 2020 - 20:52 #42
Hvis du i søg skriver hukommelse dukker app op automatisk.
Avatar billede MrChiliped Mester
21. juli 2020 - 16:05 #43
Testen gik fint, Ingen problemer med RAM.
Avatar billede 220661 Ekspert
21. juli 2020 - 16:10 #44
#43 Jamen så burde pc være klar hvis du vælger at starte helt forfra
Avatar billede MrChiliped Mester
21. juli 2020 - 16:37 #45
Og vi er enige om, der ikke findes anden måde at teste harddiskene på, end ved at køre en analyse og optimering..??
21. juli 2020 - 16:37 #46
@ #36. Det synes jeg lugter meget af en dårlig mus, eller evt. tastatur, eller driver til de to enheder.

Prøv evt. at hive mus og tastatur fra, når den "driver", om ikke andet så for at få det testet af.
Avatar billede MrChiliped Mester
21. juli 2020 - 17:26 #47
Rogerrabbit-> Enig. Det kan sagtens være muligt.
Men det forklarer vel ikke hvorfor mit Premiere Pro er flere minutter om at starte op? Og heller ikke hvorfor jeg ikke kan køre noget så simpel software som "Steinberg Download Assistent". (Der kørte fuldstændig problemfrit på min bærbare.)
21. juli 2020 - 17:37 #48
@ # 47. Det har du sikkert ret i.
Som jeg nævnte i en tidligere kommentar har jeg set nogle mærkelige ting gennem tiden.
Bl.a. en Bærbar der kørte ekstremt dårligt pga en mus.
Så jeg ville lige teste det af.
Det kan være forkert, men så er det også testet af.
Avatar billede MrChiliped Mester
28. juli 2020 - 17:43 #49
Lige en sen up-date...
Den ukontrollerbare scrollen af web-sider er nu historie. Jeg må bare ud og købe mig et nyt sæt keyboard og mus, igen, igen... ;-)

I morgen får Hr. PC en ren røv at trutte i... ;-)

Jeg er sgu' lidt i tvivl om hvem af jer der skal have point her..?
Avatar billede 220661 Ekspert
28. juli 2020 - 19:13 #50
#49 Point er afskaffet med den nye version af Eksperten.  Har du fået brugbare indlæg kan du vælge nogle af dem når du lukker tråden
Avatar billede poko1 Ekspert
29. juli 2020 - 09:55 #51
Det er en god ide at anskaffe dig et nyt Tastatur med Windowstasten! Den Bruges til rigtigt mange funktioner i Windows.
Held og lykke.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. juli 2020 - 10:10 #52
#51 Enig hvis man er vant til at bruge tastaturgenveje :-)