Avatar billede bas Forsker
24. juli 2020 - 16:11 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

HP 635: Linus Mint som dual boot

Hej
Jeg har en gammel HP 635 PC med Windows 10, som jeg vil prøve at installere Linux Mint 20 på som dual boot.
Er min PC mon slette ikke egnet til det?

Jeg har bl.a. kigget på nedenstående side.
Jeg får kun to muligheder op under installationen:
1. At slette disken og installere Linux
2. Noget andet.
Jeg vælger Noget andet.
Jeg har i Windows formindsket pladsen jf. Step 1 i vejledningen på nedenstående side.

Jf. punkt 9 i vejledningen på nedenstående side har jeg ikke mulighed for at oprette et partition layout. Plusset er tonet ud.
Jeg vælger et punkt/en enhed der hedder "Ubrugelig". Punktet har hos mig en størrelse på 31457 MB.
Er det mon ikke den jeg skal vælge?

Hvad skal jeg vælge under Enhed hvorpå opstartsindlæseren skal installeres?

https://www.tecmint.com/install-linux-mint-alongside-windows-dual-boot-uefi-mode/

På forhånd tak.
Avatar billede 220661 Ekspert
24. juli 2020 - 17:21 #1
Har ikke kørt dual boot mellem Windows og Linux Mint. Har haft to diske i og kørt dem uafhængigt af hinanden.
Har du forsøgt at kigge video om det? Der er som jeg lige ser det flere måder at gøre det på.
https://www.google.com/search?q=Windows+10+Linux+Mint+dual+boot&oq=Windows+10+Linux+Mint+dual+boot&aqs=chrome..69i57j0j69i60j0l4.11095j0j8&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Prøv evt kigge på denne https://www.youtube.com/watch?v=4ptHbkXhR_k
Avatar billede puren Ekspert
24. juli 2020 - 17:55 #2
#1 hvorfor skulle man ikke kunne dual boot mellem win 10 og mint??

#0 nogle oversag til at du vil køre mint eller?? få så ville jeg nok mere anbefale en kubuntu, kubuntu er bygget på ubuntu som igen er bugget på debian.

ubuntu er den mest brugte linux distro i verden, forskællen mellem ubnuntu og kubuntu er at ubuntu bruger Gnome som Grafisk brugerflade og kubuntu bruger KDE som Grafisk brugerflade

installation med kubuntu/ubunto går dog lige mere simplet end hvad jeg er i den guide du linker til plus jeg springer hele step 1 over at frigøre plads på disken skal den nok selv klare
Avatar billede kurt54 Ekspert
24. juli 2020 - 18:05 #3
Jeg kører dualboot mellem de to - jeg plejer at gøre disken helt klar fra windows - med minitool partition wizard - formatere den ønskede partion ext4 navngive den mint og også lave en lille swap partition - Mest for ikke at lave fejl - har op til 6 diske i PC.

Jeg bruger Grup customizer til at konfigurere startmenuen - hvilken der skal være default - default kan også sættes til den der sidst var bootet.
Avatar billede 220661 Ekspert
24. juli 2020 - 18:13 #4
#2 Hvor skriver jeg man ikke kan det??
Jeg viser sågar links til videoer hvor det beskrives hvordan man gør det, så jeg forstår ikke hvorfor du skriver det du gør??

Jeg beskriver bare måden jeg gjorde det på dengang. Jeg havde Windows  på en disk i den stationære og ville prøve med Mint også.
Gjorde så det at jeg pillede kablet af på Windows disken og installerede Mint på den anden ekstra disk jeg havde uden at installere Grub Boot loader.
Da dette var gjort blev Windows disken koblet på igen og jeg kunne med F12 (boot menu) vælge hvilket system jeg ville køre.
Avatar billede 220661 Ekspert
24. juli 2020 - 18:38 #5
I øvrigt er Linux Mint jo også bygget på både Ubunto men også her senere på Debian udgave
Så Er man Windows bruger, og som første gang vil prøve Linux, er det ikke forkert  at prøve Mint først, da den i brugerfladen minder om de ældre versioner af Windows.
Startede selv på Mint, men har haft over 10 forskellige  udgaver på Linux test computeren herefter.
Avatar billede bas Forsker
26. juli 2020 - 08:15 #6
Hej
Mange tak for jeres kommentarer.
Jeg besluttede mig i går for i stedet at lave en fuld installation af Kubuntu.
Jeg fik fortsat ikke muligheden for at installere ved siden af Windows, og
jeg gad ikke bruge mere tid på det. Jeg havde taget backup inden,
og jeg har en anden PC med Windows 10 jeg kan bruge.
Min HP PC har altid været meget sløv men måske kører den lidt hurtigere
med Kubuntu i stedet.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. juli 2020 - 08:55 #7
#6 Ja er den pc du installerer på lidt dårligt på hardwaren vil den sikkert køre bedre med Kubunto end Windows :-)
Avatar billede Mikael Ekspert
26. juli 2020 - 09:36 #8
Da jeg kun har brug for Linux i perioder, og ikke til noget "vildt", så har jeg valgt en anden løsning.

Jeg har ganske enkelt installeret en Linux Mint på en 32 GB usb stick. (8 eller 16 GB kan sagtens anvendes.) På en "ældre" computer fungere den Linux mindst lige så hurtigt, som den Win udgave der ligger på harddisken.
Og får alligevel adgang til den Win HD, når det er Linux som køre via usb.

Faktisk fungere det lige så effektivt, som en Dual Boot. Bare via "f12" ;)

Samtidigt fungere den Linux usb stick perfekt på andre af mine computere.
(Dog skal Linux lige opdatere til aktuel computers drivere, første gang den bruges i en "ny computer")
Avatar billede Mikael Ekspert
26. juli 2020 - 09:57 #9
Vedr. #8 ;) Faktisk er den Linux usb stick, rigtig god "at have i skuffen" hvis man har en Win computer, som laver numre.. Fx. til hurtigt, at skelne mellem software eller hardware fejl.
(Sort skærm, Ingen opstart, defekt HD o.s.v. ) ;)
Avatar billede 220661 Ekspert
26. juli 2020 - 10:22 #10
#9 Ja og den kan bruges som et "live medie" til at få filer ud fra en kuldsejlet Windows. :-)