Avatar billede MB280SK Seniormester
26. juli 2020 - 16:45 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Sammenlign 2 ark

Kære eksperter

Jeg har en Excel projektmappe med 2 faner
1) På den ene fane1 er der 1 kolonne (varenummer) der er ca. 1400 linjer
2 ) På den anden fane2 er der 5 kolonner (Varenummer, Beskrivelse, Varegruppe, Salgspris, Kostpris) og ca. 185.000 varenumre.

Hvordan finder jeg de ca. 1400 varenumre der er i fane1 og får dem inkl.  Varenummer, Beskrivelse, Varegruppe, Salgspris og Kostpris over i en 3. fane, så jeg kan opdaterer dem og importerer dem i mit økonomisystem?

Jeg har forgæves søgt med en formel, har også prøvet med en VBA fundet herinde, men den kan desværre ikke få Varenummer, Beskrivelse, Varegruppe, Salgspris og Kostpris med når den sammenligner.

Håber MEGET på jeres geniale indput ;-)
pft for hjælpen
Avatar billede kim1a Ekspert
26. juli 2020 - 17:37 #1
lopslag (dansk) eller vlookup (engelsk) formel vil være din ven.

Der er ingen grund til at have dem i et 3. ark.

Syntaks er:
=lopslag(varenummer i ark 1; tabellen med varenummer og de andre detaljer i ark 2; kolonnen du vil returnere;falsk)

Så hvis ark2 er struktureret som varenummer i kolonne A og beskrivelse i kolonne B vil du kunne slå varenummer op og returnere beskrivelse med et to tal i ovenstående formel.
Avatar billede MB280SK Seniormester
26. juli 2020 - 17:43 #2
Perfekt.
Har fået det til at virke. Tusind tak Kim1a