Avatar billede Jaaen Juniormester
28. juli 2020 - 11:43 Der er 5 kommentarer

Dele excel ark med eksterne referencer med andre

Hej,

Jeg har et problem, som jeg håber I kan løse.

Jeg har lavet et excel-værktøj som skal deles med en del forskellige mennesker fra forskellige organisationer.

Værktøjet indeholder referencer til et andet excel ark (med al baggrundsdata) som de ikke skal have adgang til. Hver bruger får sin egen version af værktøjet, men de henter alle data fra samme data-ark.

Jeg har forsøgt at lave en løsning via OneDrive, men jeg synes ikke umiddelbart at jeg kan få lov kun at dele 1 fil med folk SAMTIDIGT med at filen og dens referencer virker.

Findes der en smart løsning herpå?
Avatar billede Jan K Ekspert
28. juli 2020 - 12:39 #1
Så vidt jeg ved, men jeg kan tage fejl, skal de, du deler filen med, også have adgang til den fil, der er referencer til.
Avatar billede Jaaen Juniormester
28. juli 2020 - 13:51 #2
Hej Jan,

ok, jeg kan godt lave en løsning så de også har adgang til filen.

Er OneDrive bedste bud, eller er der kendskab til andre og bedre løsninger?
Avatar billede Slettet bruger
28. juli 2020 - 13:53 #3
det lyder umiddelbart som om du skal være ud i noget databaseløsning med forskellige brugeradgange til forskeligt data
Avatar billede Jan K Ekspert
28. juli 2020 - 14:32 #4
Om onedrive er den rigtige løsning er vanskeligt at sige. Det kommer jo an på om alle brugere af regnearket bruger det.
Avatar billede Jaaen Juniormester
05. oktober 2020 - 12:00 #5
Hej igen,

Tusind tak for al hjælpen allerede.

Projektet går lystigt videre, og nu med ny udfordring.

Jeg har nu flyttet alt mit stamdata over i en Access database, og excel arket ligger nu "i skyen" og henter fra databasen.

Jeg vil dog gerne skjule selve databasen for mine brugere, men jeg kan ikke umiddelbart få dataoverførslerne til at virke, uden at brugeren af excel arket også har direkte adgang til databasen.

Er der et trick jeg helt har overset?