Avatar billede CodeNewb Novice
02. august 2020 - 01:26 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Hvilket programmeringssprog skal man starte med - og hvor?

Hey,

Jeg har i mange år arbejdet med Wordpress, og er desuden flydende i HTML markup og CSS.

ALT for ofte har jeg dog fanget mig selv i at mangle færdigheder ud i dynamisk kode, og i den seneste tid er det begyndt at interessere mig mere og mere.

Nu har jeg kigget lidt på nogle kurser på Udemy, men jeg ved ikke rigtigt hvor jeg skal starte (eller hvad jeg skal starte med).

Jeg har generelt nemt ved "learning by doing", så jeg kan generelt godt lide kurser med et praktisk aspekt - altså hvor man f.eks. bygger en lille feature el.lign.

Så mine spørgsmål lyder:

Hvilket sprog skal jeg starte med?
Og er der et specifikt kursus I vil anbefale?
Avatar billede arne_v Ekspert
02. august 2020 - 04:51 #1
Kender du ikke allerede PHP når du arbejder med WordPress?
Avatar billede CodeNewb Novice
02. august 2020 - 05:56 #2
#1 Jo, jeg kender PHP men jeg har aldrig arbejdet med det.

Jeg læser flere steder at JavaScript også er ideelt - jeg kender dog ikke forskellene.

Bør jeg så bare starte med PHP?
Avatar billede Slater Ekspert
02. august 2020 - 08:04 #3
Kommer meget an på hvad du vil bruge det til.

Hvis din plan er at fortsætte med at arbejde med Wordpress, og du gerne vil kunne lave nogle små ændringer eller plugins til det, så er PHP din eneste mulighed. Du kan ikke bruge andet.

Javascript er mere universelt i web-verdenen, da det kan bruges både på server og klient (og det er stort set det eneste der kan bruges på klienten), men det kan ikke bruges til Wordpress. Og hvis du overvejer noget helt andet end at udvikle til web, så er der helt andre muligheder og overvejelser.
Avatar billede arne_v Ekspert
02. august 2020 - 14:48 #4
Hvis vi ignorerer server side JS, så er det at vælge mellem JS og PHP ligesom er vælge mellem skruetrækker og hammer - det giver ingen mening - enhver god håndværker bruger begge.
Avatar billede CodeNewb Novice
02. august 2020 - 15:14 #5
Tak for jeres input begge to. Tilgiv mig hvis jeg ikke har brugt "Marker som løsning"-funktionen korrekt. Jeg er ny her :-)

Jeg ved at der er mange forskellige programmeringssprog at vælge mellem, og det ser ud til at jeg bare skal starte med PHP - og så selvfølgelig lære andre sprog efterfølgende, deriblandt JS.

Så PHP it is.
Avatar billede Slater Ekspert
02. august 2020 - 16:42 #6
Fint valg. Og så vil jeg anbefale at læse https://phptherightway.com
Avatar billede Asky Forsker
03. august 2020 - 09:00 #7
Har arbejdet med dynamisk hjemmesideprogrammering i en årrække. Jeg bruger mest PHP, men supplerer ind imellem med JavaSchript. Når jeg er løbet ind i problemer, har jeg hver gang fundet gode svar i denne "brevkasse". Kan kun anbefale PHP. - Og så koster det jo ikke noget at bruge!
Avatar billede Jervelund Praktikant
23. august 2020 - 20:16 #8
Hej , hvis du gerne vil lære at programmere , kan jeg forslå c# , når du har lært dette vil jeg foreslå Blazor hvor man også programmerer i c# på klient delen hermed er der kun et sprog du skal beherske, derefter har du styr på både backend og frontend delen od dermed fullstack udvikler, prøv at se nogle af Tim Corey’ s videoer på YouTube der vil du kunne lære en del. Der er også mange der starter på Python men der har jeg ikke den store erfaring med.
Mvh.
Knud