Avatar billede HeSa Novice
06. august 2020 - 21:27 Der er 9 kommentarer

Ekstern HD giver ikke mere plads selv om filer slettes på den

Hej. Jeg har en ekstern HD på 500 GB der er formateret til at kunne anvende PC og Mac filer. Nu mangler jeg plads på HD, men uanset hvor mange filer jeg sletter (papirkurv), fx mapper på 50GB, så forsvinder de fint fra den eksterne HD, men den tilgængelige plads ændres ikke. Dvs. sletning af filer forøger ikke tilgængelig plads.

Hvad skyldes dette?

HeSa
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
06. august 2020 - 21:38 #1
Tøm papirkurven mens ekstern disk er tilsluttet.
Avatar billede HeSa Novice
06. august 2020 - 21:55 #2
Men jeg kan ikke finde de slettede filer fra den ekst. HD i papirkurven !
Avatar billede HeSa Novice
06. august 2020 - 21:59 #3
Jo - nu har jeg fundet dem under "Tidligere" - men kan ikke slette dem fra papirkurven !!
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
06. august 2020 - 22:06 #4
Så har jeg desværre ikke noget bud.
Afvent forslag fra andre brugere.
Avatar billede poko1 Ekspert
06. august 2020 - 22:12 #5
Prøv at højreklikke på drevet vælg egenskaber tryk Diskoprydning ok.
https://ibb.co/ZJPLpLy
Avatar billede HeSa Novice
06. august 2020 - 23:04 #6
Kunne ikke vælge papirkurv ikon i mappen papirkurv for at tømme den endeligt. Højreklik gav kun mulighed for "Kryptee" - men fandt i Finder - Arkiv mulighed for "tøm papirkurv2 - det virkede.

Tak for hjælpen.

HeSa
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
07. august 2020 - 08:04 #7
Jeg tror problemet opstår, hvis filer flyttes til papirkurv på en Mac - uden tømning - og disken derefter flyttes til pc. Pc'en kan ikke se Mac'ens papirkurv.
Avatar billede HeSa Novice
11. august 2020 - 10:20 #8
Hej Finn. HD var tilsluttet Mac i hele forløbet så ...!! Men HD er formateret i et format jeg ikke kan huske navnet på, for at den skal kunne bruges også på en PC.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
11. august 2020 - 11:58 #9
Den er sandsynligvis exFAT formateret. Så virker den på begge systemer uden begrænsninger.
Andre formater:
Windows kan ikke læse fra en Mac-formateret disk.
MacOS og Windows kan læse fra og skrive til FAT32, men formatet understøtter kun filer op til 4 gb pr. stk.
Windows-formatet NTFS kan læses af Mac, men den kan ikke skrive til det.

Problemet har sikkert skyldtes noget andet end diskformatet.