Avatar billede ExcelsPotentiale Praktikant
09. august 2020 - 18:34 Der er 2 kommentarer

Indsætte HEIC-fil

Hvorfor kan jeg ikke indsætte HEIC-fil/billeder i mit Excel-ark?
Avatar billede KHN Guru
09. august 2020 - 19:50 #1
Fordi Windows understøtter ikke HEIC-filer. Se mere i nedennævnte link om hvad du kan gøre for at kunne åbne HEIC-filer i Windows:
https://da.phhsnews.com/how-to-open-heic-files-on-windows5933
Avatar billede eurositi Ekspert
10. august 2020 - 00:54 #2
Der findes diverse codecs i Microsoft Store, som aktiverer Windows-understøttelse af bl.a. AVIF, WebP og HEIF (sidstnævnte har dog fået dårlig kritik).
Problemet er dog, at Microsoft Office-programmerne ikke kan udnytte disse Windows-udvidelser. Så i Word, Excel og PowerPoint m.m. må du stadig nøjes med de gamle billedformater:
Denne liste viser, hvad du må holde dig til: https://i.imgur.com/mQYx0Ad.png

AVIF og sågar det allerede meget udbredte WebP har nok en større fremtid end HEIC (HEIF) især pga. Microsofts og Googles uvilje mod dette licensbehæftede codec. Den eneste grund til, at der er liv i dette nye kommercielle billedformat hedder Apple, som altid har været på industriens side og imod de royalty-frie / open source-mediestandarder.