Avatar billede Lystfisker Seniormester
13. august 2020 - 09:30 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

HVIS formel

Hej Eksperter

Dropbox: https://www.dropbox.com/scl/fi/18xs06ih7djy93kq03ln4/Pr-ve-1-overf-r-tid.xlsx?dl=0&rlkey=q5ya6on9w45iogtk87aqg2der

Jeg prøver at få min formel i celle D3 til at hente en anden sluttid. Indimellem er det nemlig nødvendigt at tage en dobbelt vagt = to vagtsymboler, symbol 1 i C2 og symbol 2 i C3.

HVIS jeg skriver vagtsymbol 2 ind i celle C3, der er identisk med et vagtsymbol i listen F2:F14, så skal formlen indsætte sluttiden for vagtbetegnelsen i C3: =HVIS.FEJL(LOPSLAG(C3;F2:H14;3;0);"")

Hvis celle C3 er tom eller ikke er identisk med et vagtsymbol i listen F2:F14, så skal formlen se om der er tekst i celle C2 og hente sluttiden, ud fra vagttypen i celle C2: =HVIS.FEJL(LOPSLAG(C2;$F$2:$H$15;3;0);"")

Hvis celle C2 er tom skal både celle D2 og D3 være tomme.

Med venlig hilsen Lystfisker :-)
Avatar billede kim1a Ekspert
13. august 2020 - 11:53 #1
Denne i D3:
=HVIS(D2="";HVIS.FEJL(LOPSLAG(C3;$F$2:$H$14;3;FALSK);"");"")

Hvis jeg forstår dig korrekt.
Avatar billede Lystfisker Seniormester
13. august 2020 - 12:47 #2
Hej Kim

Tak fordi du gider hjælpe :-)

Jeg forsøger at få trukket sluttiden over i D3 hvis jeg skriver en vagtype ind i C3.
Din formel returnerer ""/tom?

Jeg vil gerne have returneret sluttiden for vagttypen D2 (22:30), hvis der står en vagttype i C3.
Står der kun en vagttype i C2, så er det start og sluttiden for vagttypen i C2 der skal returneres, starttid i D2 og sluttid i D3.

Oftest skriver jeg kun en vagttype ind i celle C2, og bruger:
=HVIS.FEJL(LOPSLAG(C2;$F$2:$H$15;2;0);"") til at returnere starttiden
og
=HVIS.FEJL(LOPSLAG(C2;$F$2:$H$15;3;0);"") til at returnere sluttiden.

Men indimellem er der brug for en dobbeltvagt (to symboler i celle C2 og C3) og vil så gerne have returneret sluttiden i celle D3 for vagtsymbolet i C3.

Håber det giver mening?

Med venlig hilsen Lystfisker
Avatar billede kim1a Ekspert
13. august 2020 - 13:52 #3
Jeg forstår ikke det du skriver med vagtsymboler.

Kan vi skrive udfald anderledes:
Tom i C2 = tom
Tal i C2 = opslag i tabel på C2
Tal i C3 = opslag i tabel på C3 (og glem C2?)
Avatar billede Lystfisker Seniormester
13. august 2020 - 15:05 #4
Hej Kim1a

Tom i C2 = TOM i D2(starttid)/ D3(sluttid)
Vagtsymbol i C2 = opslag i tabel på C2 (starttid i D2/ sluttid i D3)
Vagtsymbol i C3 eksakt med symboler F2:F14= Opslag i tabel, indsæt kun sluttid, starttid skal stadig være starttiden fra symbolet i C2.

Jeg håber det giver mening :-)

Med venlig hilsen Kasper
Avatar billede Lystfisker Seniormester
13. august 2020 - 15:15 #5
Hej Kim1a

Har jeg kun vagtsymbol i C2, så vil jeg gerne have starttiden i D2 og sluttiden i D3. Det kan jeg nu, men skriver så sluttiden ind manuelt hvis jeg har medarbejdere på en dobbeltvagt.

Har jeg både vagtsymboler i både C2 og C3, så vil jeg gerne have starttiden fra C2 og sluttiden fra C3, hvis symbolet er eksakt medet symbol i F2:F14, HVIS det ikke er i F2:F14, så skal sluttiden komme fra C2.

Hvis en medarbejder f.eks. starter med at tage en C1 vagt og efterfølgende fortsætter med en B2 vagt, så skal jeg bruge starttiden fra vagttypen C1(Celle F4)=11:00 og sluttiden fra vagttypen B2(celle F10)=21:30
Men kun hvis symbolet er eksakt med en vagttype i F2:F14.

Med venlig hilsen Lystfisker
Avatar billede kim1a Ekspert
13. august 2020 - 22:09 #6
Så må det være noget i denne stil:
=IF(C3="";VLOOKUP(C2;$F$2:$H$14;3;FALSE);IFERROR(VLOOKUP(C3;$F$2:$H$14;3;FALSE);VLOOKUP(C2;$F$2:$H$14;3;FALSE)))

Jeg antager du selv kan oversætte formlerne. Jeg forsøgte at taste i din ark, men det lykkedes ikke helt.
Avatar billede Lystfisker Seniormester
14. august 2020 - 07:50 #7
Hej Kim1a

Super formel.
Det letter mit job en del, når jeg ikke skal huske at tilrette sluttiderne ifm. dobbeltvagter manuelt.

Link til fungerende formel på Dropbox: https://www.dropbox.com/scl/fi/0brmui5hl2bbby4emo6tx/Opslag-til-venstre.xlsx?dl=0&rlkey=71h4mwp816yre72nv7qkr0x83

Tusind tak for hjælpen og god weekend :-)

Med venlig hilsen Lystfisker