Avatar billede Mario Praktikant
16. august 2020 - 14:52 Der er 4 kommentarer

Program til redigering af et "lokalt præget" Kryds og tværs

Hej
Jeg er ny med brugen af Computerworlds site og har brug for en hjælpende hånd:

Jeg rimelig rutineret ved brug af "Publisher" programmet, som jeg har haft stor glæde af i mange år og brugt til mange forskellige formål, bl. a. til at redigere et (gratis !) medlemsblad, i vores beboerforening. Bladet udkommer - afhængigt af stoftilgang - ca. hver andet måned, er 100% annonce-finansieret og kan lige netop løbe rundt. Det hele er FRIVILLIGT ARBEJDE ! :-) Skulle annoncerne alligevel generere et beskedent overskud, bliver det ubeskåret brugt  til almene formål. Dette blot for at understrege, at programmet jeg søger helst skal være enten gratis eller meget billigt. Det er ikke noget nogen tjener noget på.

Imidlertid har flere at bladets læsere ytret ønske om, at bladet skulle indeholde et kryds og tværs. Det ønske vil jeg da gerne efterkomme, men det er jo ikke noget man "bare gør" og uagtet at jeg har ledt og surfet på nettet som en gal, kan jeg ikke finde noget der er brugbart program.

Med til "projektet" hører også, at nogle af spørgsmålene og svarene, gerne skulle være "lokalt prægede" - f. eks." foreningens formand" (svar: Michael) eller "en god kommune" (svar Holbæk).

Hvor finder jeg sådan et program ???

På forhånd mange tak
Mvh
Mario
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
17. august 2020 - 09:04 #1
Avatar billede Mario Praktikant
17. august 2020 - 16:40 #2
Hej "fotograf" :-) Mange tak for dit hurtige svar.

Jeg forsøgte at svare dig lige så hurtigt, men da vi bor i et område med ringe dækning, sker det, at forbindelsen går ned. Du har derfor muligvis allerede fået et svar fra mig, men da forbindelsen røg midt i det hele, kan den have været svær at forstå.

Jeg HAR faktisk forsøgt mig med eclipsecrossword.com/, som du anbefaler, men programmet er i sagens natur på engelsk, som jeg ellers mener at klare mig ganske godt på, men det halter lidt når det kommer til moderne engelsk "IT-sprog". Spørgsmålet er derfor om der dog ikke findes et program PÅ DANSK (!) som vi kunne benytte os af - ?.

Håber at høre fra dig - På forhånd rigtig mange tak
Mvh
Mario
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
17. august 2020 - 17:08 #3
Jeg har fundet lidt forklaring:
Første trin er at indtaste en liste med ord og de tilhørende spor. Listen kan gemmes, så du ikke behøver starte forfra hver gang. Herefter serverer programmet en færdig kryds-og-tværs med de valgte ord. Hvis du ikke er helt tilfreds, klikker du bare igen for at se et nyt forslag. Til sidst kan opgaven udskrives eller gemmes i forskellige formater. Du kan endda lægge den ud på internet, hvorfra opgaven kan løses direkte i browseren. Programmet virker fint med de danske bogstaver. Men husk at gå ind i "Options", hvor du kan erstatte "Across" og "Down" med "Vandret" og "Lodret".

Men ellers er der (dog på engelsk):
https://www.crossword-compiler.com/
https://bestforpuzzles.com/links/crosswords-crossword-software.html
https://www.cruciverb.com/index.php?action=ezportal;sa=page;p=20
http://www.crauswords.com/

...og sikkert mange andre!
Avatar billede Mario Praktikant
17. august 2020 - 17:54 #4
Tusind tak for det ! - Jeg glæder mig til at gå videre med dine gode råd - Havde programmet så bare været på Spansk (mit modersmål) men efter et halvt århundrede i DK, er jeg i den heldige situation at være tosproglig (dansk & spansk) og klarer mig helt fint på tysk. Det er bare de IT-tekniske termer jeg døjer med.

Bedste hilsener - Byby - auf Wiedersehen - Adiós - Ciao