Avatar billede Jaaen Juniormester
20. august 2020 - 19:54 Der er 4 kommentarer

ændre rækkefølge i stablet diagram

hej eksperter,

Jeg har et stablet diagram med tilhørende forklaring, og af uforklarlige (for mig ihvertfald) så viser den forklaringsteksterne i omvendt rækkefølge af hvordan værdierne er stablet i selve søjle. (jeg har selve søjlen i venstre side, og forklaringer til højre for) Jeg har prøvet at rykke rundt på rækkefølgen i dataserier, men så vender den både søjle og forklaringer om, og så er jeg jo lige vidt...

Så, det jeg har idag:

Rækkefølge i den stablede søjle / Rækkefølge i "forklaring"
H / A
G / B
F / C
E / D
D / E
C / F
B / G
A / H

og det jeg GERNE ville have:

H / H
G / G
F / F
E / E
D / D
C / C
B / B
A / A
Det er svært irriterende for øjet, og hjælper mig ikke just i forklaringen af rimelig kompleks data.. Håber der er en derude der kan hjælpe :)
Avatar billede Jan K Ekspert
20. august 2020 - 23:02 #1
Højreklik på en af forklaringsetiketterne, fx H. Klik på Vælg data. I dataoversigten klikker du på den, du vil flytte og bruger så pilene for oven til at flytte til den placering, den pågældende etiket skal have. Flyt på tilsvarende vis de øvrige.
Avatar billede ebea Ekspert
20. august 2020 - 23:04 #2
Har du prøvet inde i Akse indstillinger, at sætte Flueben i "Værdier i omvendt rækkefølge" ?
Avatar billede Jaaen Juniormester
21. august 2020 - 07:49 #3
hej begge,

Tak for gode bud, men de virker desværre ikke.

Når jeg bruger din løsning Jan K - så flytter den etikkerne, men desværre også "blokkene" i den stablede søjle. så når etikkerne er på plads. så står blokkene i søjlen omvendt..

Ift at have blokke og etiketter i samme rækkefølge, så virker det med at have "værdier i omvendt rækkefølge" fluebenet til, men så har jeg de positive værdier nedad og de negative opad. Det forvirrer desværre også.

Andre gode bud?
Avatar billede Jan K Ekspert
21. august 2020 - 07:57 #4
Jeg bruger ikke selv stablede diagrammer særligt tit, men nu har jeg lavet dit eksempel, og hos mig viser den data i den stablede søjle i rækkefølgen, du beskriver, altså

H
G
F
E
D
C
B
A

Og i forklaringen står de i præcis samme rækkefølge med A nederst og H øverst, uden at jeg har ændret noget