Avatar billede karina1971 Seniormester
21. august 2020 - 12:23 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

LOPSLAG til værdier

Findes der en funktion, hvor man kan markere et helt ark og ændre LOPSLAG til værdier UDEN at ændre andre formler i arket, således at det kun er LOPSLAG, der bliver ændret?

Jeg bruger normalt:

- Kopier, indsæt værdier -  men så fjernes alle formler
Avatar billede thomas_bk Ekspert
21. august 2020 - 12:45 #1
Brug søg og erstat.
Avatar billede thomas_bk Ekspert
21. august 2020 - 12:46 #2
Hm, sorry. det sørger jo selvfølgelig ikke for at værdierne bliver tilbage.

umiddelbart vil jeg mene en makro er nødvendig.
Avatar billede Daffodil Professor
21. august 2020 - 13:08 #3
Til dit spg. er svaret Nej.
Hvis alle dine LOPSLAG står i samme kolonner uden andre formler kan du let ændre det til værdier enten ved kopier og indsæt som værdi eller via VBA. Hvis dine LOPSLAG er spredt ud over dit ark uden en logik er det kun manuelt arbejde tilbage.

Mit spg. tilbage er hvorfor du vil ændre alle dine LOPSLAG til værdier, så mister du jo funktionaliteten her. Du kan med fordel lave en makro (VBA) der finder dine LOPSLAG og indsætter det i arket som værdier. Fordrer dog at de står i bestemte celler/kolonner.
Avatar billede ebea Ekspert
21. august 2020 - 13:17 #4
Her er en lille VBA løsning, som skifter alle de celler med formler, som du mærker af.
Så hvis du mærker alle dine LOPSLAG formler, og kører makroen, vil den ændre disse til værdier.

Sub SkiftFormler()
Dim rng As Range
Dim formulaCell As Range
Set rng = Selection

For Each formulaCell In rng
If formulaCell.HasFormula Then
formulaCell.Formula = formulaCell.Value
End If
Next formulaCell
End Sub
Avatar billede karina1971 Seniormester
24. august 2020 - 08:22 #5
Tak for jeres tilbagemeldinger. Jeg kan se, at den "mirakuløse" løsning desværre ikke findes:-)
Avatar billede ebea Ekspert
24. august 2020 - 09:08 #6
#5 - Hvis du "kører videre" uden en løsning, så luk venligst dit spørgsmål, så det ikke står åbent!
Du kan bare lukke det med dit eget spørgsmål!
Avatar billede karina1971 Seniormester
24. august 2020 - 10:12 #7
#6 - beklager, jeg er ikke klar over, hvordan jeg "lukker" et spørgsmål. Hvad mener du med, at jeg kan lukke det med mit eget spørgsmål?
Avatar billede ebea Ekspert
24. august 2020 - 10:38 #8
#7 - Det gør du, ved at acceptere dit eget indlæg som svar!