Avatar billede unknown_someone Juniormester
30. august 2020 - 14:53 Der er 12 kommentarer

aliexpress og fragt/EU

Jeg skal bruge en masse små elektroniske dimser, der er alt for dyre at købe i EU - til gengæld kan de præcis samme købes til en fornuftig pris på aliexpress. Jeg har bestilt de 2 første prøver og begge klart under grænsen på 80 kroner men det kan jeg ikke holde mig under når jeg skal bruge flere - men, i hvert fald for mine 2 prøver, har det vist sig at være irrelevant da de bliver fragtet fra Kina og gennem Holland. Hos enkelte sælgere kan man vælge et EU-land de skal sendes hurtigere fra men så er prisen noget højere igen - har stod at de ville blive sendt fra Kina så hvordan kan jeg se om mine næste bestillinger også går gennem Holland?
Avatar billede bsn Forsker
30. august 2020 - 17:20 #1
Mener du kan vælge leveringsmåde når du bestiller....
Avatar billede unknown_someone Juniormester
30. august 2020 - 17:28 #2
Der var én måde at vælge fra begge sælgere

"to Denmark via AliExpress Standard Shipping"
Avatar billede ole_madsen Ekspert
30. august 2020 - 19:35 #3
Forsendelsen er én ting - det er afsenderlandet der bestemmer om der kommer told/moms på. At den passerer Holland fritager ikke pakken for told. Men man kan være heldig at den smutter igennem.

Så altså - vil du være sikker, SKAL du købe med forsendelse fra et EU land - ellers er det tilfældet der afgør om den bliver "nappet".

Bemærk - vælger du forsendelse med eks. UPS eller FedEx, er det disse fragtfirmaer der er ansvarlige for fortoldningen - og de tjekker ALT pakkerne, i modsætning til PostNord...
Avatar billede unknown_someone Juniormester
30. august 2020 - 20:28 #4
På den pakke jeg modtager kan man ikke se at den kommer fra Kina - der står Holland som afsender. Det er kun via sporingen hos aliexpress jeg kan se at den kommer fra Kina. Derfor tænkte jeg om de måske har et ompakningssted, der netop har til formål at få det billigt ind i EU for så at sende det videre derfra.

De gange jeg har købt fra kinesiske sælgere på fx ebay har pakken været med Kina som afsender og, som forventet, gennem den store tur hos PostNord.

Selvom det er et spinkel grundlag at vurdere det ud fra virker det bare som om at aliexpress har et andet setup til det.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
30. august 2020 - 21:07 #5
Aliexpress er en markedsplads - ikke en selvstændig butik. Så det er den butik på Aliexpress du handler hos, der står bag afsendelsen - og min erfaring er bare, at det ikke er alle pakker der slipper lige billigt igennem...

Men afhængig af hvor meget du forventer at spare, er det vel også fair nok at betale den told, der eventuelt måtte løbe på - som regel er det PostNords gebyr der er værst :-)
Avatar billede 450025 Ekspert
31. august 2020 - 03:44 #6
Jeg kjøper nesten alt på Nett - Alexpress er for meg historie - Ebay er ryddeg på alle måter - betaling via Paypal - å så er dem er sultne på avgifter ikke nytt det.
Mva  - Toll - frakt gebyr.  Men også der opplever du dette - Varene koster 14 Us og frakt 32 Us -    men da er det opp til deg  selv du får det du betaler for-

Mitt svar er fra Thailand -  Avg i henholdsvis Norge og Danmark vet jeg ikke noe om.
Jeg har faktisk aldri vert skuffet nå jeg har kjøpt ting jeg trenger og som du forteller en mer behalelig pris til tider.
Avatar billede claes57 Ekspert
31. august 2020 - 08:08 #7
Aliexpress skal sende fra Kina, da de (som udviklingsland!) har en billig portoaftale med EU. Det er nok billigere for dem at pakke et helt fly, og sende det til et land i EU, og så opdele og sende de mange småpakker videre.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
31. august 2020 - 09:16 #8
Portoaftalen er ved at være udløbet - jeg har ikke helt overblik over hvordan den er skruet sammen, men Sverige har eks. suspenderet aftalen, fordi Kina ikke længere betragtes som U-land.
Det afspejles i mange af butikkerne på AliExpress, hvor det i flere butikker faktisk er ved at være dyrt i porto.
Og nok af samme årsag, har AliExpress oprettet fjernlagre i mange andre lande, hvor de bedstsælgende standardvarer så ligger på lager - importeret og fortoldet til regionen, men så også sælges til en højere pris, end hvis den skulle sendes fra Kina.

Jeg tror i øvrigt ikke at ret mange af varerne sendes med fly - langt det meste sendes nok med container via tog og skib... - men igen afhængig af hvilken "shipping" metode butikken tilbyder...
Avatar billede 450025 Ekspert
31. august 2020 - 09:43 #9
# God forklarin claes57 men mitt forhold er nok ikke hos Aliexpress  fordi jeg har bedre erfaring fra Ebay også via paypal - men man gjør sine egne valg - og jeg kjøper en del til andre og meg selv ingen problemer med dette.
Avatar billede unknown_someone Juniormester
31. august 2020 - 10:01 #10
Jeg er klar over at aftalen snart ændres - det er også derfor jeg gerne vil bestille i god tid selvom aliexpress virker noget hurtigere (2-3 ugers leveringstid) end fx ebays kinesiske sælgere. Jeg har for så vidt ikke noget imod moms, det er mere PostNords gebyr, der er ude af proportioner.

Som nævnt kunne enkelte sælgere sende fra et land i EU men til højere pris - mit kom fra Kina men altså måske ompakket.

Jeg prøver at bestille et par ting mere, evt samme sælgere, og ser om der er et mønster i det.
Avatar billede claes57 Ekspert
31. august 2020 - 10:09 #11
synes lige at have set, at Kina kører på nuværende ordning mht porto et års tid endnu - aftalen er udskudt - vores regering har andet at lave.
Avatar billede 450025 Ekspert
31. august 2020 - 13:30 #12
Bare til oritering angående leverring å avg -jeg kjøpte 3 Produkter i går  - levering 8 til 16 September  fra Selger.
Kjøpte via Paypal ingen avgifter å blir levert her jeg bor som vanlig.

Men jeg sier også da.
Hvis nei prøv en annen selger da blir det kan 22 Us  Gratis frakt mulig du kjøper der da det er ditt valg.  Jeg for alt over 100 Us. fra 3 forskjellige selgere.