Avatar billede larsgrau Forsker
07. september 2020 - 09:12 Der er 1 kommentar og
1 løsning

IF = varible

Hej

Jeg vil gerne lave en if i php, men jeg kan ikke få den til at virke

IF ($felt1 = = ('%0000')){
  echo $felt1;
}Else{
Echo "";
}

Men det er %0000 som jeg ikke rigtigt kan få til at virke, der kan i flet1 stå f.eks
A0000
B0000
C0000
Etc
men der kan også stå andet også skal php gøre det som står i else.

Nogen ide til hvordan man løser dette
Avatar billede michael_stim Ekspert
07. september 2020 - 12:21 #1
Er det altid de sidste fire kan du benytte dig af substring:
https://www.php.net/manual/en/function.substr.php

Man kan ikke bruge wildcard i en if, det skal du göre i din SQL.
Avatar billede bvirk Guru
07. september 2020 - 12:35 #2
Jeg ikke stødt på at % er slags hvadsomhelst tegn (andet end i sql like)

if (preg_match('/0000$/',$felt1))

når noget skal udføres betinget af at $felt ender på 0000

regular expressions opfylder til fulde udsagnet om at det man ikke ved er svært, men det er effektivt til mange ting - https://regular-expressions.info