Avatar billede ole_viller Mester
09. september 2020 - 08:38 Der er 12 kommentarer

Checkbox'e som filtre i forespørgsel - er det muligt?

I en Access-datbase har jeg en tabel med medarbejdere. Der er tre felter/kolonner: "Navn", "løn" og "status".
I "løn" er der to muligher: "medarbejder-lønnet" og "medarbejder-frivillig".
I "status" er der to muligheder "medarbejder-nuværende" og "medarbejder-tidligere".
Tabellen er udgangspunkt for en forespørgsel med de samme felter/kolonner.

Jeg vil gerne have en form med fire check-box'e:
1. "Lønnede medarbejdere"
2. "Frivillige medarbejdere"
3. "Nuværende medarbejdere"
4. "Tidliger medarbejdere"

Man krydser så af, hvilke medarbejdere man gerne vil se i en rapport lavet udfra forespørgselen. Krydserne bliver altså en slags "filtre" for rapportens resultater.

Altså:
hvis man krydser af i checkbox 2 og 4, vil man se alle tidligere frivillige medarbejdere.
hvis man krydser af i checkbox 3, vil man se alle nuværende medarbejdere (både lønnede og frivillige)
osv.

Kan de lade sig gøre - eller skal det laves på en anden måde.

Jeg er Access-nybegynder.

Venlig hilsen
Ole Viller, Randers
Avatar billede terry Ekspert
09. september 2020 - 09:24 #1
Yes it is possible but you will need to write some VBA code. Do you know how to do that?
Avatar billede Gustav Ekspert
09. september 2020 - 09:58 #2
Det er ikke den rigtige måde at bruge checkbokse på.
Som du beskriver det, vil Status have en prioritet over Ansættelse, og hvad skal så et kryds i 4 så medføre? Det må aldrig blive en gættekonkurrence for brugeren.

Det kunne fx være to gruppebokse med hver tre optioner:

Ansættelse:
    Lønnede og frivillige medarbejdere
    Lønnede medarbejdere
    Frivillige medarbejdere
Status:
    Nuværende og tidligere medarbejdere
    Nuværende medarbejdere
    Tidligere medarbejdere
Avatar billede terry Ekspert
09. september 2020 - 10:13 #3
"og hvad skal så et kryds i 4 så medføre? " = All ;-)

Not that I dont agree with you, but there is nothing at all wrong with using check boxes
Avatar billede ole_viller Mester
09. september 2020 - 12:44 #4
Tak for indlæg.
Terry - I don't know how to code VBA

Gustav - terry
Det er nok ikke den rigtige måde at bygge det op på.
Jeg er ret ny på Access - og forsøger at starte med små enkle databaser, som jeg gerne vil bygge op på måder, så de er lette at vedligeholde - og så de selvfølgelig også er lette at bruge for mit "publikum".

Tak for indlæg.
Avatar billede bsn Forsker
09. september 2020 - 12:54 #5
Hvis du vil til at udvikle i Access, slipper du ikke for at studere emnet - det er et rimeligt stort kompleks, som ikke lige kan snuptags læres...desværre...;)
Avatar billede Gustav Ekspert
09. september 2020 - 12:56 #6
Fint nok, men alt starter med en præcis beskrivelse af alle scenarier ... Access er ikke god til at gætte.
Hvad skal fx vælges, hvis kun 4. er afkrydset?
Avatar billede ole_viller Mester
09. september 2020 - 13:00 #7
Hej Gustav.
Tak for indlæg
Hvis der kun er kryds i "4" skal man selvfølgelig se alle tidligere medarbejdere, idet man ikke har valgt at sondre mellem om disse var lønnede eller frivillige.

Kryds i "4" vil i øvrigt give samme resultat som kryds i "1", "3" og "4".

Så det er måske lidt rodet . . . og ikke særlig intuitivt.
Avatar billede terry Ekspert
09. september 2020 - 13:02 #8
I can quite easily make a working solution for you but you wont learn from that. As bsn says, " slipper du ikke for at studere emnet"

You can find quite a bit of information on how to do it on the internet

search for "access filter form with checkbox"
Avatar billede ole_viller Mester
09. september 2020 - 13:19 #9
Hej terry.
Tak for dit tilbud.
Jeg har ikke bare brug for "a working solution" - men også en "solution I can understand".
Jeg går i gang med videos og tutorials på nettet.
Selvfølgelig må man studere emnet - ellers bliver man aldrig dygtig.
Tak for hjælp.
Avatar billede terry Ekspert
09. september 2020 - 13:34 #10
I have a simple example which uses combo boxes to filter a form and report. If you are interested you can have a copy, maybe you can learn something from it?
Avatar billede Gustav Ekspert
09. september 2020 - 13:49 #11
> Så det er måske lidt rodet . . . og ikke særlig intuitivt.

Nemlig. Og det er dér, man starter. Find ud af, hvordan det bliver ordentligt og intuitivt.
Det er måske ikke så spændende, men skal hele din opgave give mening, må du starte med at have det basale 100% på plads. Det kræver hverken kendskab til kode eller Access.
Avatar billede ole_viller Mester
09. september 2020 - 13:51 #12
Terry.
I would love to se your check-box-database.
Would you email it to ole_viller@hotmail.com ?
Or make it possible for me to download ?
Or - some third way ?

Thanks in advance.