Avatar billede Nichlas Mester
09. september 2020 - 11:12 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Beregning af seneste bilag

Hej eksperten,
Jeg sidder pt. og er ved at lave noget tilskudaberegning og i den forbindelse er jeg stødt på en hurdle.

Hver institution har sit eget institutions nummer, hver institutions nummer skal indberettes engang i kvartalet, og hver indberetning generere et bilagsnummer.

Dette nummer er altså tilknyttet institutionen og indberetningsdatoen, men der kan godt forekomme flere bilagsnumre pr. indberetningsdato/instutionsnummer hvis der efterfølgende er lavet supplerende indberetninger.

Dvs. i mit regneark så har jeg alle indberetninger der er indsendt til ministeriet, og de fremgår som dette:

kolonne a              Kolonne b                      kolonne c
bilagsnummer        Institutionsnummer        Indberetningsdato
10244                    661289                          01-01-2020
10249                    661289                          01-04-2020
10246                    661288                          01-01-2020
10250                    661288                          01-04-2020
10243                    661288                          01-01-2020

Problematikken er så at som i eksemplet ovenfor så fremgår institution 661288 to gange i første kvartal, men et kvartal må kun fremgå engang, og den ene gang er det højeste bilagsnummer som tæller.

Der hvor klappen går ned er der hvor jeg skal lave en formel som automatisk sætter et X i kolonne d udfor det bilagsnummer som ikke skal tælle med, altså i det her tilfælde bilagsnummer 10243, og når så jeg opdatere arket om en måned når vi igen har indberettet, at hvis der så kommer en tilsvarende supplerende indberetning, jamen så sætter den selv kryds ud for det bilagsnummer som er lavest på den givende institutionskode.

på forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede Mads32 Ekspert
09. september 2020 - 12:23 #1
Hej nicolas.

Jeg har lavet et forslag som du kan teste med flere data.

Der er beskrevet på filen hvad du skal gøre.

jeg hører gerne dine kommentarer om du kan bruge forslaget eller ej.

https://www.dropbox.com/s/vpgtqnmmd4brzuw/Beregning%20af%20seneste%20bilag_mads32.xlsx?dl=0

m v h mads32
Avatar billede Nichlas Mester
09. september 2020 - 12:58 #2
Hej Mads,

Den formel duer desværre ikke.

Jeg havde selv tænkt på noget ala det du er kommet frem til, men jeg glemte relevansen i at informere om at kolonne af er genereret på bagrund af en =entydige formel, kolonne b og c er genereret på bagrund af lopslagsformel, så en betinget formatering som dette kræver er ikke muligt da entydige formlen laver feltet til en matrix.
Avatar billede Jan K Ekspert
09. september 2020 - 13:24 #3
Prøv med noget idenne stil

=HVIS(MIN( HVIS($A$2:$A$6=A2;$B$2:$B$6))=B2;"x";"")

Indtastet som matrixformel (Ctrl+Shift+enter) og kopier nedad.
Avatar billede Nichlas Mester
09. september 2020 - 13:55 #4
Hej Jan,

Den kan lidt af det den skal, men den selektere jo ikke på kvartal, så det den egentlig gør er den bare finder det mindste nummer overall, hvilket jeg ikke rigtig kan bruge desværre.
Avatar billede Nichlas Mester
09. september 2020 - 13:57 #5
Kan man på en eller anden måde indkooperere kvartals datoen, så er den faktisk i mål tror jeg.
Avatar billede thomas_bk Ekspert
09. september 2020 - 14:17 #6
Indberetningsdato, er det altid den første dato i kvartalet?
Avatar billede thomas_bk Ekspert
09. september 2020 - 14:26 #7
Avatar billede Nichlas Mester
09. september 2020 - 14:48 #8
Armen du er en gudehjælp! tak det havde jeg aldrig haft klar sind til at kunne tænke mig frem til :D!