Avatar billede badazz Novice
11. september 2020 - 15:48 Der er 7 kommentarer

Gmail og Outlook 2013

Hej..

Min far har en windows 7 computer, med outlook 2013 som hans gmail lander i..

i går gik det ned, og outlook blev ved med at spørge efter password til gmail, (opsat som imap)

adgang for mindre sikre apps er slået til, og efter lang tids kæmpen, fandt jeg et link til noget recaptia jeg skulle logge ind på ved google, og så bede mail klienten synkronisere igen, for at få adgang, og så virkede det..... indtil idag. nu er det galt igen... er der noget sikkerheds issue med windows 7, outlook 2013 og gmail, der gør at det driller, eller andre gode forslag på hvad jeg kan køre... min far er 66år og ikke super god til it, så han går helt i baglås når det ikke virker, jeg kunne fint opdatere til windows 10, og et nyrer mail klient, det vil bare kræve utallige besøg når der er noget han ikke kan finde ud af.. og alt skal gerne ligne sig selv...
Det skal lige siges at gmail har hele tiden virker på hans iPad og hans gamle android telefon, nogle forslag til en løsning?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. september 2020 - 16:06 #1
Jeg har ikke en direkte løsning på problemet, men du er selv lidt inde på versioneringen...

Da Windows 10 kom, ville min far heller ikke "have det skidt ind i mit hus"... - hans Windows 7 og Windows Live Mail fungerede fint... - basta.

Så tillod jeg mig at fortælle ham, at som tiden går, vil flere og flere ting holde op med at virke, indtil han til sidst ikke ville kunne bruge computeren - og jeg forklarede ham pænt, at jeg langt hellere ville hjælpe ham med Windows 10 og Thunderbird nu, end om 5 år når hans hjerne var endnu mere rusten.

Han købte argumentet, og kører i dag, som 82 årig, Windows 10 og Thunderbird, og har bidt i sig, at der sker små ændringer en gang imellem.
Det eneste vi slås med er de gamle Windows 7 spil - dem afinstallerer Microsoft stædigt hver gang der kommer en større Win10 opdatering - og så installerer vi dem igen... - og sådan må det så være...

Så min anbefaling - få ham nu overtalt til at opgradere. Han tjener ikke sit eget bedste ved at holde fast i "det han kender". En gang imellem skal man prøve noget nyt.
Avatar billede 450025 Ekspert
11. september 2020 - 18:19 #2
Hei ole madsen hils din Gamle Far fra meg da jeg husker han -  det du skriv er helt rett Win 7 er ut nå og Win10 vil nok være en god løsning her.

Du skriv Thunderbier hvorfor ikke gå rett på Gmail dropp Outlook også som krangler.
Hva med Gmail den er langt bedre in Outlook men Gemail fungere omtrent likt som Outlookk ingen dårlig løsning det heller.

Din far 82 år jeg 83 år -  og tenk kansje han som slter med Win7 ersikkert så godt oppdatert som vi andre 2 Gamlinger til sammen -  nye spill får han nok fat i.

Og badazz virker som du kan lidt av vert -  lidt jobb ok  men dette klare du  - bor du ikke for langt unna så lykke til.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. september 2020 - 18:34 #3
Man skal skelne mellem klientsoftware og tjenester.

Gmail er en mail-tjeneste, der har bygget en webservice op om deres tjeneste. Men det er altså ikke et mail klientprogramprogram.

Omvendt - Outlook og Thunderbird er ikke nogen mailtjeneste, men et klientprogram, der kan hente mails fra mailtjenester ned.

Min far får sine mails gennem YouSee/TDC - og det ville ikke give mening at sende dem via Gmail - derfor skal han bruge et klientprogram som Thunderbird eller Outlook til at modtage mails.
Avatar billede claes57 Ekspert
11. september 2020 - 20:58 #4
Hvis det driller så meget (og win7 er jo udgået), så gå over til at læse mail i browseren. Det vil IKKE genere gmail, og skulle han bruge tabel/tlf også, så er der samme mulighed der, så ens brugerinterface.
Avatar billede badazz Novice
11. september 2020 - 21:54 #5
Claes57-> ja gid det havde været en mulighed, men det mener han ikke at han kan finde ud af, og det er ikke nemt når der skal vedhæftes dokumenter osv... (har prøvet) og han sender ret meget mail....
Avatar billede 450025 Ekspert
12. september 2020 - 01:13 #6
Man skal lære så lenge man lever men Takk jeg hopper av her,
Avatar billede nu_igen Professor
22. oktober 2020 - 22:08 #7
Min mand (84) er ikke nogen ørn til it, men ham har jeg skiftet fra outlook 2003 til Gmail. Vi har også TDC/YOUSEE som udbyder. Det fungerer udmærket for ham
Ingeborg (80).