Avatar billede madklub Guru
16. september 2020 - 09:22 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Optjening af feriedage

Hej Eksperter,

Er der en løn-ekspert til stede ?

Man optjener 2,08 feriedage hver måned.
På 12 måneder optjener man således 24,96 feriedage.
Bliver vi snydt for de 0,06 feriedage, eller bliver der rundet op til 25 ?
Avatar billede thomas_bk Ekspert
16. september 2020 - 09:35 #1
Lønsystemerne sørger for at runde up.
Avatar billede madklub Guru
16. september 2020 - 10:15 #2
Men der står i Ferieliven:
"§ 5. Retten til betalt ferie optjenes med 2,08 dage for hver måneds ansættelse"
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2018/60
Enten er loven forkert eller også overtræder lønsystemet loven
Avatar billede thomas_bk Ekspert
16. september 2020 - 10:21 #3
Det er muligt, men det er praksis at runde op til 25.

Typisk kan du også 'kun' holde hele feriedage og ikke delvise dage.
Avatar billede chrisrj Forsker
16. september 2020 - 11:44 #4
Det kan da umuligt blive ulovligt at give folk MERE ferie!? :D
Avatar billede claes57 Ekspert
16. september 2020 - 13:14 #5
du skulle nok spørge en eller flere fagforeninger...
Avatar billede kurtba Ekspert
16. september 2020 - 21:52 #6
Fra Ferieloven
"§ 8. En lønmodtager har ret til 25 dages ferie om året, uanset om der er optjent ret til betalt ferie efter § 7."
Avatar billede claes57 Ekspert
17. september 2020 - 00:39 #7
>kurtba det siger jo bare, at man selv skal betale de 0,04 manglende dage. Der står jo ikke, at det er en ret med løn.
Avatar billede kurtba Ekspert
17. september 2020 - 01:21 #8
Claes57. Nej, for det reguleres jo et andet sted.
Der er 2  muligheder. Enten har man ret til ferie med løn (f.eks. tjenestemænd). De får så en løn under ferie, som fuldstændig svarer til det, som de normalt tjener. (plus lidt ekstra, som de har optjent). Der trækkes ikke hvad der svarer til 0,04 feriedage i løn.
Øvrige optjener 12,5% i feriepenge, og disse 12,5% vil de få udbetalt uanset hvad.
Så optjeningen af penge og optjeningen af frihed er reguleret på 2 forskellige måder.
Avatar billede thomas_bk Ekspert
17. september 2020 - 07:59 #9
Jeg tænker lige for at komme de 2,08 til livs.
Egentligt er det jo at 25/12 er 2,0833. Jeg tænker loven siger 2,08 fordi at man runder af.
23. september 2020 - 13:45 #10
Hej

Talte med vores læn ansvarlig i sidste måned om præcis det samme.
Og så vidt jeg ved så det korrekt at de naturligvis runder op, så det samlet antal årlige ferie forbliver uændret fra før. Det er kun måden vi opspare ferien på, som er anderledes her for det nye ferie år i år og frem.

Bedste hilsner
Jonathan