Avatar billede Slettet bruger
17. september 2020 - 18:30 Der er 6 kommentarer

Formatere dato fra 1800-tallet

Jeg kan ikke få excel til at formatere årstal fra før 1900.
Det vil sige at jeg heller ikke kan sortere på datoerne.
Er der nogen der har en løsning.
Avatar billede ebea Ekspert
17. september 2020 - 19:04 #1
Excel kan ikke håndtere datoer før 01-01-1900. Så for at kunne håndtere datoer før, er det nødvendigt at konvertere (omskrive) dine datoer, med en formel.
Men den er helt bestemt af, hvordan dine datoer er opsat (eller skrevet), og om de er ens i opstillingen!
Avatar billede Slettet bruger
17. september 2020 - 19:58 #2
Puha , det lyder kompliceret, men MANGE TAK for svaret
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
17. september 2020 - 20:53 #3
Jeg skal ikke kunne udtale mig om Excel, men Libreoffice Calc ser ud til at håndtere datoer fra 1800-tallet ganske fornuftigt.
Avatar billede ebea Ekspert
17. september 2020 - 21:28 #4
#3 - LibreOffice har dato sat til at starte fra 30-12-1900, hvor nummer serien starter med 1, næsten som Excel (og Mac maskiner).
Forskellen er, at LibreOffice kan skrive minus foran tallet, men derved håndterer den tallene som Tekst, og ikke som tal (datoer).
Så jeg tror at dato beregninger i LibreOffice, har samme problemer som Excel.
Avatar billede jens48 Ekspert
17. september 2020 - 23:09 #5
Måske kan dette link give lidt inspiration:
http://www.exceluser.com/formulas/earlydates.htm
Avatar billede Slettet bruger
20. september 2020 - 09:56 #6
Har tjekket Open Office Calc, og den ser ud til at kunne håndtere dato'er fra 1800 tallet.