Avatar billede TheJoker Juniormester
19. september 2020 - 21:22 Der er 23 kommentarer

Valg af VPN land

Hej alle

Jeg har lige fået ExpressVPN og ikke den vildste haj på det. Men jeg har fået sat openvpn op på min NAS og det jo fint.
Men til og gøre dette skal man bruge en openvpn configurations fil til det land man vil tilgå.
Spørgsmålet går så på, vil ens VPN være hurtigere hvis man tager et land tæt på DK? End f.eks tage lad os sige Kina?
Vil det være allerhurtigst i DK?
Vil det være bedst og tage længere væk end hvor man er?
Og hvis det ligemeget med land hvordan finder man så ud af hvilket land der er hurtigst uden og skulle tage alle deres konfig filer ned og teste hvert enkelt en?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
19. september 2020 - 21:49 #1
Det lyder umiddelbart som om du blander tingene lidt sammen.

Kan du ikke starte med lige at ridse op, hvad du skal bruge VPN til?
Det er som regel det, der afgør, hvilket land man gerne "vil se ud som om man kommer fra".
Avatar billede TheJoker Juniormester
19. september 2020 - 21:52 #2
Hej CRKrogh

Til min NAS når jeg henter film ned :)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
19. september 2020 - 21:56 #3
Fatter hat af, hvad du så vil bruge en VPN til?

Men din VPN-udbyder skal have en OpenVPN-profil, du enten kan downloade eller få tildelt ved at gå på en webside, da de (som regel) har et certifikat indlejret.
Avatar billede TheJoker Juniormester
19. september 2020 - 22:06 #4
Jeg vil bruge VPN til så og maske min IP til når jeg henter torrents film?
Det jo bl.a. en af grundene til at få det??

Ja og det har de. Men som jeg skriver så er der over 150 konfigurationer/lande og vælge imellem. Og det så her mine spørgsmål går på?
Sorry men ved ikke lige ellers hvordan jeg skulle formulere mit spørgsmål hvis du ikke fatter hvad jeg spørger om som du skriver :S
Avatar billede arne_v Ekspert
20. september 2020 - 02:15 #5
Spørger du om hjælp til at skjule ulovlig download af film????
Avatar billede 450025 Ekspert
20. september 2020 - 07:33 #6
Kjære trådstarter du virker lidt vinglede vet du egentlig hva du vil?

Mitt utgangspunkt er Thailand  jeg har prøvd Express hos meg den fungerte ikke det var klart svar fra Support også.

Jeg har prøvd flere men PrivateVPN som er den jeg bruker nå de har fungert Best her (er ikke selger reklamere ikke heller)
mine interesser er  Fotball - Vinter idrett - Tv Dk -  Tv Sv -  Tv No -  Nettflix her og US.  (Porno har ingen interesse men en Venn påstår dette er intet problem)

Det som kan være problem for deg er  Nettutbyderen der du bor?  Sorry jeg har aldri møt noen Bremsekloss her jeg bor.  Har kontrakt på 3 år lever jeg lengre ter jeg gjerne3 år til. Best pris oså. Lykke til.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
20. september 2020 - 07:50 #7
Super simpelt: Ingen hjælp til at begå ulovligheder på Eksperten.
Det burde vel være indlysende?!?
Avatar billede Peter Forsker
20. september 2020 - 12:41 #8
Jeg har intet med trådstarter at gøre, men et spørgsmål der trænger sig på

Hvad bruger man egentlig en VPN til, bortset fra, som jeg næsten kan forstå på trådstarteren, at der er for at skjule sin adresse i ulovlige sammenhæng.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
20. september 2020 - 12:45 #9
Overordnet er en VPN en krypteret forbindelse imellem to endepunkter.

I denne sammenhæng ønsker trådstarter at "skjule" sin identitet, ved at foregive at komme fra et andet sted, end hvad hans egen netværksadresse ville indikere.

Jeg benytter f.eks. VPN til at skabe en sikker forbindelse til mit eget miljø på hjemadressen, når jeg er hjemmefra. På den måde kan jeg få min laptop til at opfatte verden som om den stadig befinder sig på samme netværk som resten af enhederne i huset.
Avatar billede 450025 Ekspert
20. september 2020 - 13:13 #10
#8    Et svar hva bruker man VPN til  -  jeg har ikke vert i mitt hjemland  minst 14 år dernest har jeg ikke vert i Danmark på sikkert 25 år  dernest er jeg Dansk selv - med VPN kan jeg få oppfylt mange av dem ting som normalt er stengt for meg.
Jeg har nevnt før hva det er.
Faktisk kan jeg være på et sted jeg ikke er.
Ser jeg en Fotbald kamp i England er lidt gal så?  Så er mim IP adresse der.  Men min egentlige IP adresse  der jeg bor nei  den er skjult -  på en annen måte ofte må jeg på nett eks paypal -  dem har sitt eget opplegg og der må jeg slå av VPN  ellers får jeg ikke kjøpt det jeg trenger.
Var dette nyttig for deg. men selv med VPN har jeg nettvett nok.
Avatar billede 450025 Ekspert
20. september 2020 - 13:28 #11
Jeg skrev fei svaret var på svaret fra #8 Sorry.
Avatar billede Peter Forsker
20. september 2020 - 13:46 #12
#9
Det lyder som en genial tjeneste, vil det så sige at man på den måde kan sætte et netværksdrev op på sine hjemmemaskiner uden for huset, ..... som man måske ikke kan uden VPN ?
#10
kører du så på en Dansk VPN server, således at du kan komme på Paypal i Danmark, jeg troede faktisk det var ligemeget hvor man loggede på fra var ligemeget, bortset fra at man hører at f.eks Kina/Nordkorea har et lukket netværk
Avatar billede CRKrogh Ekspert
20. september 2020 - 13:58 #13
Det er en mulighed, ja.
Mange virksomheder benytter det til at binde flere geografiske lokationer sammen i et enkelt netværk, så alle har adgang til de samme ressourcer, uanset hvor de er - internt i virksomheden eller ude hos kunder.

Spøgen i at benytte VPN til at skjule sin IP#, f.eks. for NetFlix & Co. er at de jo bestemt ikke er interesserede i at snyltere foregiver at tilgå deres services fra lande, hvor prisen er lavere, og derfor også bruger en del energi på at lukke af for den form for misbrug.
Jeg kunne forestille mig, at det også er årsagen til at PayPal ikke tolererer VPN ved betaling.
Avatar billede Peter Forsker
20. september 2020 - 14:15 #14
Ohhh, Jeg misforstod Arnes opslag kan jeg se nu hvor jeg fik det læst igen, han måtte afbryde VPN for at gå på PayPal.
Men som jeg forstår det nu, vil det være rigtig godt for mig at have en VPN, da jeg har en del videoer fra mine droneflyvninger liggende på min hjemmepc, og ofte når jeg er ude, spørger kunder om de må se nogle demo videoer
Jeg har dog nogle få videoer liggende på mit Google drev, men hovedparten ligger på computeren hjemme, og derfor vil det måske være genialt at have et netværksdrev på min tablet med adgang til computeren
Er det svært at sætte op, ... eller skal man have en højere skopudser eksamen for at klare det :-)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
20. september 2020 - 14:42 #15
Hmm... det kræver nok basale netværksfærdigheder.

Nogle routere tilbyder stadig VPN via PPTP-protokollen, men den anbefales ikke længere, da den er blevet "knækket" og dermed kan aflyttes.

Mange routere har også mulighed for at køre en OpenVPN-server, men der skal tilføjes et certifikat for at få det til at trille. Men når det er sat op, kører det super, både til latops og håndholdte enheder.

Jeg laver selv lidt dronestof, men foretrækker at samle lidt demo-materiale forud for kundesnak - men det er bestemt muligt at trække det direkte hjemmefra på den måde.
Avatar billede Peter Forsker
20. september 2020 - 14:53 #16
Ja tænkte det nok, men nu har jeg dog på hobbyplan arbejdet med computere i 20-30 år, og med hjælp fra vores gode ven Google vil det nok ikke gå helt galt.
Ja det er rigtigt at man kan samle lidt dronemateriale før kundesnakken, og det vil være relativt nemt for mig, da jeg har lagt mit materiale op i div mapper i forskellige kategorier, men nogle gange vil det måske også være rart at kunne gå på computeren derhjemme, i stedet for at måtte sige til kunden, " ja det har jeg også erfaring med, og jeg har nogle videoer, men de ligger desværre hjemme på computeren"
Avatar billede arne_v Ekspert
20. september 2020 - 17:27 #17
Jeg kender ihvertfald 3 grunde til at man bruger VPN:

1) sikker LAN udvidelse over internet - helt normalt for hjemme PC'ere som skal på firmaets netværk

2) kriminelle som skal skjule deres aktiviter:
- udenlandske efterretningstjenerster som vil skjule sig for kontraspionagen
- narko og våbenhandlere som vils kjule sig for politiet
- musik og film pirater som vil skjule sig for rettighedsorganisationerne

3) dem som gerne vil se noget geografisk begrænset indhold på nettet

4) dem der har ladet sig besnakke af et VPN firma til at tro at det er mere sikkert med VPN for helt normal browsing
Avatar billede arne_v Ekspert
20. september 2020 - 17:28 #18
Og det blev så til 4 grunde ...

:-)
Avatar billede Peter Forsker
20. september 2020 - 20:18 #19
#17
Arne, når du nu skriver narko og våbenhandlere, er det så ikke alligevel sådant at politiet m.m alligevel kan finde deres tilstedeværelse igennem VPN forbindelsen, jeg går ud fra at vi samtidig snakker f.eks terror grupper, og der må politiet vel have deres helt egen "hul" igennem VPN'en
Avatar billede CRKrogh Ekspert
20. september 2020 - 20:31 #20
Nu findes der div. lyssky VPN-udbydere, der lover ikke at logge noget som helst - så stoler man på sådan et løfte, er det muligt at være anonym i forhold til myndigheder.
Avatar billede arne_v Ekspert
20. september 2020 - 21:41 #21
Hvis VPN forretning er oprettet for at hjælpe lyssky aktiviteter så logger den næppe (medmindre de vil supplere VPN indtægter med lidt pengeafpresning).

Men der er også privatlivs forkæmpere som af princip ikke vil logge VPN brug.

Og så er der dem som logger men som hører hjemme i et land hvor det er svært for dansk politi at få data udleveret.
Avatar billede 450025 Ekspert
21. september 2020 - 05:55 #22
# 19  Det må være feil det -  jeg har ikke antydet noe av det  -  nok tar jeg en Gin Tonic på kvelden ikke helt ok det kanskj?
Hva politiet kan og gjør har jeg ingen formeining om -  dernest bruker jeg ikke VPN så avansert heller.
Men her hopper jeg av denne tråden.
Du kan bare fortsette -  der langt til #50 svaret om det skulle blir så.
Avatar billede Peter Forsker
21. september 2020 - 10:59 #23
#22 Undskyld hvis jeg har udtalt mig forkert, eller at du har misforstået mig, og #19 var nu også mest henvendt til arne_v
Men nu fik jeg vist også spammet Jokerens opslag nok, og jeg har fået lært en masse om VPN, så jeg takker for en hyggelig samtale
kan i have en rigtig god dag