Avatar billede annam Seniormester
20. september 2020 - 09:46 Der er 26 kommentarer

mistet alt på Gmail. hjææælp

alle mine kontakter og alt indhold fra før 6.9.2020 er slettet.
support siger at nogen må have haft adgang og alt er tabt.

Hvad gør jeg ?

Jeg havde ellers 2 trins sikring
Avatar billede CRKrogh Ekspert
20. september 2020 - 10:51 #1
Så kan du desværre ikke stille noget op. Google gør som alle andre cloud-services: Med mindre du betaler for en erhvervsløsning (vel at mærke med en udtrykkelig beskrivelse af backup), vil de ikke røre det med en ildtang, og tager absolut nul ansvar.

Så eneste mulighed er, hvis du kan rekonstruere noget af det ud fra lokale filer?
Avatar billede INK Ekspert
20. september 2020 - 11:34 #2
Desværre nok enig med #1. Har du haft adresseliste på en tablet og/eller telefon, og har du taget backup af denne, er der måske en chance for at finde dine kontakter der?
Avatar billede annam Seniormester
20. september 2020 - 12:15 #3
Tak for jeres respons.

Jeg må vel hellere få mig en ny mail adr?

Kan I anbefale noget bedre en gmail ?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
20. september 2020 - 12:32 #4
Gmail er egentlig ikke så ringe endda - eller måske mere, "ikke ringere end andre".
Du får ingen backup med i nogen gratis mailservice.

Jeg ville nok sørge for at få nedlagt den Google-konto, du nu ikke længere kan have tillid til, og oprette en ny.

Det undrer mig bare lidt, når du skriver, at du benytter 2-faktor godkendelse; så skal du jo også have med i tankerne, om din 2. faktor (om det er SMS eller Google Authenticator) er kompromitteret?
Avatar billede 220661 Ekspert
20. september 2020 - 12:33 #5
Har din udbyder ikke en webmail?
Avatar billede 220661 Ekspert
20. september 2020 - 12:34 #6
Med udbyder menes den udbyder du får internet fra.
Avatar billede annam Seniormester
20. september 2020 - 13:21 #7
Til CKrog
Da jeg ville bruge support, skulle jeg logge ind og fik som vanligt en kode tilsendt på sms. Så virker den del vel som den skal.

Kommer i tanke om at jeg i starten af denne måned via et link på DR nyheders hjside
Laver en søgning på
have you been...    hjside jeg ikke lige vil reklamere for.
Jeg fandt at min mail adr var i et læk i 2015 tror jeg det var.
Talte m en IT kyndig ven om det og han sagde at det var der nok ingen fare ved når jeg bruger 2 trin log in.

Hvad tænker i ??

Til 220661 jeg går på nettet via Telmore

Jeg har iøvrigt før tænkt på at skifte mail over t thunderbird mail
Men er frustreret over Firefox er kommet til at virke så dårligt i deres nye version
Og det er vist dem der kører thunderbird mail.
Avatar billede 450025 Ekspert
20. september 2020 - 13:26 #8
#3  Noen ny Email hjelper ikke en Skid for deg (skrev jeg rett nå)
Fortsett med den du har  - lær deg og bruk  2 komponent  ( og så deler du ikke koden på Fasebook med andre)
Uansett  deler du Telefon med andre også og gir dem 2 Komponent Password ditt kanskje - da har du ikke forstått noen ting

Da trenger Tråstarter og lære lidt om bruk av computer -  Der star masse på dette Forum da blir du en dyktig Bruker etter hvert.
Avatar billede annam Seniormester
20. september 2020 - 13:45 #9
Hej Arne

Jeg startede med at gå til IT undervisning på college da jeg flyttede t Californien i 1989 !
Jeg har fulgt det op ved at holde mig ajour lige siden.

Jeg kunne ikke drømme om at dele mine oplysninger med andre !
Jeg deler hverken tlf eller andre devices m andre !
Og iøvrigt bruger jeg 2 komponent login som jeg skriver tidligere i tråden.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
20. september 2020 - 13:50 #10
Jeg antager at det er denne side, du har tjekket på:
https://haveibeenpwned.com/

Den er ganske uskadelig, men kan netop give et indblik i, om man er røget med i et læk på et tidspunkt.
Fælles for alle, når den slags sker, er jo at der skal skiftes password med det samme, de informerer om at der har været et læk! Husk det nu, hvis det sker en anden gang.

Med det sagt, så skal du stadig NEDLÆGGE den nuværende mailbox, da den allerede kan have været rodet ind i noget skidt.

Største arbejde er jo så, at finde ud af, hvilke andre tjenester, der netop har benyttet den mailbox til recovery o.s.v.
Avatar billede annam Seniormester
20. september 2020 - 14:13 #11
Tak CRKrogh. Jeg vil nedlægge min mail Box.

Jeg skiftede rent faktisk adgangskode da jeg så adr var lækket.

Vil du uddybe hvad du mener i de sidste 2 linjer du skriver,
er ik klar over hvad du mener....
Avatar billede 220661 Ekspert
20. september 2020 - 15:01 #12
Thunderbird er et separat program der ikke har noget med Firefox at gøre andet end at det er de samme udviklere.. Bruger man Thunderbird skulle man selv med programmet Mozbackup kunne lave backup af mail programmet. Med hensyn til Firefox måde at virke på er jeg enig. Jeg bruger nu Brave Browser som erstatning for Firefox. Det var en svær beslutning at stoppe men jeg har gennem en del tid haft problemer med fane nedbrud samt bluescreen. Det forsvandt for mig fa Firefox blev fjernet helt fra systemet.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
20. september 2020 - 15:43 #13
Du skal bare huske at opdatere mail-adressen, du får tilsendt skift-password-besked på, hvis du glemmer den, de steder hvor den nuværende er brugt.
Avatar billede kurtba Ekspert
20. september 2020 - 21:54 #14
Nu skriver du, at du vil skifte over til Thunderbird.
Det fremgår ikke helt klart for mig, om du har brugt et mail program indtil nu, eller du logger direkte ind på din gmail via browser?
Hvis du bruger et mailprogram, så burde originale data jo stadig ligge på gmail serveren, med mindre du har sat mail programmet til at slette efterhånden.
Det der undrer mig mest er jo, at nogen skulle have kompromiteret den, eftersom du åbenbart stadig kan logge ind.
Det burde jo ikke kunne lade sig gøre med totrins bekræftelse.
Avatar billede 450025 Ekspert
21. september 2020 - 03:00 #15
#14  Bare en kommentar til det du skriv. kurtba han vil gå over til Thudebird det løser ingen ting for  (annam)    skaper bare flere problemer for han.

Hvis han fortsatt kommer inn på Gmail og det tyder det på – da har han selv satt sin konto til og slette det etter hvert –  da er jo alt borte helt klart.    Fryktelig dumt det.

Har man 2 trins faktor jeg bruker det selv så er dette ikke mulig fordi -    computeren er 1 ting det neste er hans Telefon –  og hvor er den?

Jeg har alt som er viktig på Gmail 2 steder Skyen -    samt en ekstra Oppbakk resten får bli på Gmail trengs ikke slettes –    alle Kontakter er i Skyen selv koder for Gmail etc.  Tenk om computeren dør eller den er blitt stjålet hvem vet.

Tror han får ta lærdom av dette. At andre har gjort Bøvel den kjøper jeg ikke i hele tatt.  Det var klart ikke mye hjelp for han men du har helt rett i du skriv .
Avatar billede annam Seniormester
21. september 2020 - 10:41 #16
Hurra
Kære alle jer gode mennesker der har bidraget her: tusind tak for jeres bidrag !

Alle mails er tilbage her til formiddag 👍

GmailSupport svarede mig i går at alt var slettet og kunne ikke gendannes.

Nu er det hele gendannet. Jeg er lykkelig ! Men ikke helt tryg.

Gad godt få en forklaring fra en gmailmedarbejder.

Mvh Anna
Avatar billede CRKrogh Ekspert
21. september 2020 - 10:50 #17
Godt at høre, at alt er tilbage igen - og skynd dig nu at få lavet en backup af det hele!
:-)
Avatar billede annam Seniormester
21. september 2020 - 11:16 #18
Tak, det vil jeg gøre.

God dag 🌞
Avatar billede kurt54 Ekspert
21. september 2020 - 11:27 #19
brug eventuelt Google Takeout til backup - så får du set hvad google har gemt om dig.
Avatar billede 450025 Ekspert
21. september 2020 - 12:22 #20
Hei jeg sitter her jubler nå - det viser bare  hvor flott Forum vi har - jeg jubler fortsatt på på dine vegne - selv har jeg hentet masse hjelp her.
Og alle gleder vi oss til at også du en dag blir en av computeword Team vil få Gratulere deg du kom i mål  Arne.
Avatar billede annam Seniormester
21. september 2020 - 16:16 #21
Update

Har lige fundet ud af at alle i min mail adr kontaktliste mangler

Der er noget underligt på spil....
Avatar billede 450025 Ekspert
21. september 2020 - 16:35 #22
Å så trist det da lyder ikke godt jeg har vert ute for det en gang - men jeg hadde alle på pinne - en oppback + skyen.  Men for en jobb du har nå missunder deg ikke den jobben.  Men akk du klare det tar bar noe tid.
Avatar billede kurtba Ekspert
21. september 2020 - 21:35 #23
Jeg kunne stadig godt tænke mig at få at vide, hvorledes du tilgik din gmail. Var det direkte via en browser eller brugte du et mailprogram?
Det giver mening for mig, at du har brugt et mailprogram, for hvis dine kontakter lå der, så bliver de ikke synkroniseret med gmail kontoen på serveren, så derfor vil det give mening, at dine mails rent faktisk var der, men at der samtidig ikke var nogen kontakter der.
Avatar billede annam Seniormester
22. september 2020 - 09:40 #24
Tak Kurtba, dit spørgsmål fik mig til at undersøge det til bunds.

Da min gode gamle pc crashede fik jeg travlt med at bruge tablet, uvant m apps.

Jeg ser nu at det er Samsung mail jeg bruger min gmail i ? Kan det være problematisk ?

Jeg har ganske vist lavet en gmailadr i en gmail app, som jeg bruger t andet.

Kan ikke se hvordan jeg får flere gmailadr i samme app....
Avatar billede kurtba Ekspert
22. september 2020 - 13:05 #25
Jeg havde det på fornemmelsen. Når du logger ind via et mailprogram, så henter du en kopi fra gmail serveren ind i mailprogrammet. Derfor har dine mails hele tiden ligget på serveren hos gmail og har altså ikke været slettet der.
Men når de ligger på serveren kan du kun se dem, hvis du logger direkte ind hos gmail. I en browser skal du søge på gmail login, så logger du direkte ind på serveren.
Når man bruger et mail program, hvilket mange gør, så hentes en kopi af mails ned på pc, tablet, mobiltelefon eller hvad man nu bruger.
Dernæst er det således, at alt hvad der hedder kontakter og lign. styres af mailprogrammet og disse data vil så også kun ligge på den enhed, hvor du logger på fra. De vil ikke være tilstede på serveren.
Så dit problem har slet ikke været, at nogen har haft logget ind på kontoen og har slettet noget.
Dit problem har retteligt været, at af en eller anden grund er alt blevet slettet i mailprogrammet på din enhed. Derved kan du ikke se noget som helst. Men hvis du loggede ind direkte hos gmail, ville du kunne se alle dine mails, men altså ikke kontakter og lign. som du har oprettet lokalt på enheden.
Jeg kender intet til Samsung email appen, og kan derfor ikke udtale mig om, hvor den gemmer sine data, således at der evt. var mulighed for at finde dem igen.
Så jeg tror slet ikke, at nogen har været inde på din konto. Et eller andet er bare gået galt.
Totrins godkendelse gælder normalt kun når man logger direkte på serveren, og ikke når man logger på via et mailprogram, men om nogen mailprogrammer også bruger totrins godkendelse skal jeg ikke kunne sige.
Men netop fordi din totrins godkendelse stadig virkede, havde jeg svært ved at forstå og acceptere, at nogen havde været logget på din gmail og slettet, da det ikke burde kunne lade sig gøre med totrins godkendelse. Og slet ikke når du efterfølgende jo åbenbart havde fået kontrollen tilbage igen.
Med hensyn til at kunne håndtere flere gmail adresser i et mailprogram, så kan de fleste godt gøre det mig (mig bekendt), men da jeg ikke kender Samsung appen kan jeg ikke udtale mig om, hvorledes du evt. skal gøre det.
Men det ligger normalt et eller andet sted under indstillinger, hvor man går ind og tilføjer en ny konto.
Avatar billede annam Seniormester
22. september 2020 - 23:14 #26
Tusind tak, Kurtba, for din vedholdende undersøgelse og grundige forklaring.

Jeg er meget taknemmelig !

De bedste hilsner

fra Anna