Avatar billede hugblue Novice
25. september 2020 - 10:40 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Extra ram

Hejsa

Ønsker lidt hjælp da det er længe siden jeg har studeret pc hardware og er lidt bagefter på dette område.

Pc'en jeg har :
https://support.hp.com/za-en/document/c06212094
Windows version : 64 Bit pro

Jeg ønsker at installere 32 Gb eller muligvis mere ram i min pc som er købt for noget tid siden.

P.t. Har jeg 8 Gb installeret.

På den 8 Gb ram der er installeret står der:
SKhynix - Korea - 8Gb 1Rx8 PC4 - 2666V - UA2 - 11HMA81GU6CJR8N - VK NO AD 1834

1.. Kan jeg bruge ram moduler der kører med mere end de 2666V ?
2 .. Kan jeg nøjes med at installere en enkelt 32 Gb eller er det bedst at installere 4 * 8 Gb ?
3 .. Er det max 32 Gb jeg kan bruge, når jeg har Windows 64 Bit installeret.
4 .. Gerne links til gode billige ok ram.

Takker
Avatar billede thomas_bk Ekspert
25. september 2020 - 10:47 #1
Umiddelbart er det sikrest at køre med 2 moduler frem for 4 når det handler om at få det til at virke.
Men principelt bør/kan kortet vel køre med 4 moduler.
Jeg vil dog anbefale 2x16gb.

Max ram er nok mere begrænset af din cpu end af styresystemet. Du kan se på intels hjemmeside hvor meget ram cpuen kan køre med.
Avatar billede hugblue Novice
25. september 2020 - 11:24 #2
Takker

Lige et spørgsmål mere.

Kan jeg bruge en hvilken som helst ram block. Så længe rammen kører Ddr4 2666V ?
Avatar billede thomas_bk Ekspert
25. september 2020 - 11:41 #3
I lyset af at det er en HP maskine og info om bundkortet er begrænset, så vil jeg anbefale at køre med den nævnte ram hastighed.
Du kan selvfølgelig købe hurtigere ram et sted med returret og se om det kan lykkedes.
Avatar billede kurt54 Ekspert
25. september 2020 - 12:01 #4
normalt vil man gerne genbruge klodsen man har - ipraksis vil fordellen vil dualchannel mærkes mindre en benchmark tallene viser.

https://techguided.com/single-channel-vs-dual-channel-vs-quad-channel/
Avatar billede hugblue Novice
25. september 2020 - 12:52 #5
Tak allesammen.