Avatar billede kris75 Mester
28. september 2020 - 12:09 Der er 2 kommentarer

Hjælp til skadet ekstern harddisk

Hej
Jeg har en Samsung S1 mini 200GB, som er skadet og jeg ikke kan få filerne ud af (billeder). Når jeg sætter den eksterne til en Windows 10 pc, så kan jeg se disken og mapperne, men jeg kan ikke kopiere dem og så forsvinder harddisken igen i stifinder. Jeg har også prøvet EaseUS data recovery, men der forsvinder harddisken også fra når jeg prøver recovery. Harddisken kan jeg mærke og høre kører rundt, men stopper igen når den forsvinder ud af stifinder. Når den kører piver den dog.
Nogen der har et bud på hvordan jeg kan redde billederne ud derfra?
Mvh.
Kris
Avatar billede poko1 Ekspert
28. september 2020 - 12:22 #1
Er du sikker på at den får tilstrækkeligt Power?
Det er ikke alle USB Udgange der leverer nok!
derfor kan man bruge et USB Y kabel.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
28. september 2020 - 12:26 #2
Hvis den konsekvent forsvinder når du prøver at tilgå den, kan du ikke selv gøre noget for at redde data ud. Tvært imod kan hvert sekund du har strøm på den, forværre standen for data - specielt hvis du siger den piver - pivelyden kommer af noget der slides inden i harddisken, og des mere der slides, des mindre data er der tilbage at hive ud.
Du kan være heldig at det "bare" kommer fra læsearmen, men der kan lige så godt være fragmenter fra sliddelen, der ligger og suser rundt i kabinettet.

Du må ud og finde en ekstern, der kan flytte skiverne over i et nyt kabinet... - en operation der koster alt fra 5 til 50.000,-

Jeg har personlig gode erfaringer med https://computer112.dk/ - han ved hvad han gør, men er ikke super dyr som eks. IBAS: https://www.ibas.com/dk/data-recovery/for-private/ - som til gengæld har en kæmpe organisation bag sig, og derfor er bedre til de svære opgaver...