Avatar billede Slettet bruger
08. oktober 2020 - 19:42 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Microsoft har ødelagt min cmputer.

Jeg har en Lenovo computer, som ellers har kørt udmærket.
Men da jeg startede den op i dag, begyndte Microsoft uden varsel og uden Internet, at opdatere til Windows 10. Da den var færdig, var den frosset på logoet, Lenovo.
Genstart hjalp ikke, og det er ikke muligt, at komme i bios.
Jeg har prøvet at tage al strøm fra, inklusiv batteriet på bundkortet, det hjalp heller ikke, den fryser samme sted, på logoet.
Er min eneste mulighed, at prøve at skifte disken ud, og begynde forfra med ny installation - hvis den da kan det?
Avatar billede ErikHg Ekspert
08. oktober 2020 - 20:05 #1
Microsoft kan da ikke opdatere computeren uden internetforbindelse da opdateringen foregår via nettet.
Jeg kan ikke se hvorfor harddisken skulle smides ud. Jeg kan ikke tro at den er synderen. Du skriver "opdatere til Windows 10". Skal det forstås sådan at maskinen indtil nu har kørt med Windows 7 eller 8? Afhængig af hvor gammel maskinen er burde den kunne køre med Windows 10.
Det er da heller ikke Microsoft der er skyld i maskinen går ned.
Avatar billede Slettet bruger
08. oktober 2020 - 20:10 #2
Nej det kan Microsoft ikke, men det var det der stod på den sædvalige blå baggrund, og det tog meget lang tid.
Den kørte i forvejen Windows 10, så jeg fatter ikke hvad der foregår.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. oktober 2020 - 20:17 #3
Hvis du piller disken fra og prøver at starte uden disk, får du så besked om "Please insert proper boot device"?
Avatar billede 220661 Ekspert
08. oktober 2020 - 20:18 #4
Og kan du gå i BIOS når disken ikke er monteret?
Avatar billede 220661 Ekspert
08. oktober 2020 - 20:20 #5
Jeg har i øvrigt i anden tråd jeg følger også et problem med en Lenovo der gør det samme som din. Prøver lige at se hvad der går galt. Har foreslået nogle ting der kan prøves i den tråd fra andet forum.
Avatar billede Slettet bruger
08. oktober 2020 - 20:22 #6
Jeg prøver uden disk.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. oktober 2020 - 20:31 #7
#1 Computeren kan sagtens have hentet opdateringen og spurgt om en gestart for at installere sidst da den blev brugt. Her blev den dog ikke genstartet, men måske slukket.
Så vil den installere opdateringen automatisk når men tænder pc næste gang da det bliver så bliver set som en "genstart" :-)
Avatar billede Slettet bruger
08. oktober 2020 - 20:43 #8
Har prøvet uden disken og fik en fejlmelding om manglende styresystem.
Kunne ikke komme i bios.
Har sat en anden disk i, som jeg mener er tom (SSD)  med Windows upd. på USB og får besked på, at enheden skal genoprettes.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. oktober 2020 - 20:48 #9
Har du fjernet alle unødige enheder der er monteret til den stationære pc?
Det vil sige ekstra hdd ud over det systemdrev der evt fejler, samt dvd og andre usb tilsluttede drev?
Du burde kunne komme i bios synes jeg. Jeg tænker om din bios er i udu.
Lenovo har specielt med deres laptops været ramt af fejl med opdateringer her indenfor det sidste stykke tid.
https://www.google.com/search?biw=1920&bih=937&sxsrf=ALeKk00JvgKcyn3HlwZeESQ1aYJzuPCM7Q%3A1602182422571&ei=Fl1_X5SvIo7rrgT29o0o&q=Lenovo+desktop+crash+after+Windows+update+october+2020&oq=Lenovo+desktop+crash+after+Windows+update+october+2020&gs_lcp=CgZwc3ktYWIQAzoECCMQJzoHCCMQsAIQJ1CExQFY0K8CYJO8AmgAcAB4AIABiwGIAYsHkgEEMTAuMZgBAKABAaoBB2d3cy13aXrAAQE&sclient=psy-ab&ved=0ahUKEwiUkqbR0qXsAhWOtYsKHXZ7AwU4ChDh1QMIDQ&uact=5
Om nogle af disse fejl kan smitte over på desktops (stationære computere, kan man ikke helt udelukke.
Er denne Lenovo en ældre computer?
Avatar billede 220661 Ekspert
08. oktober 2020 - 20:51 #10
#8 At enheder skal genoprettes, kan måske skyldes den har været en del af et andet system før.
Jeg har dog med de diske jeg bytter rundt med oplevet at Windows 10 var god til at tilpasse sig et nyt miljø. Jeg skal dog sige det udelukkende er de gamle bios typer pc jeg har gjort dette. UEFI er måske på det punkt mere besværlig. Det har jeg ikke erfaringer med.
Avatar billede Slettet bruger
08. oktober 2020 - 21:18 #11
Kom i bios via genoprettelse. eneste boot er EUFI.
Satte den til Defaults. Det hjalp ikke.
Har nu startet op på Linux Mint, som virker. Men hvad kan jeg ggøre der?
Avatar billede 220661 Ekspert
08. oktober 2020 - 21:24 #12
Har du i din BIOS noget med Biometri man kan deaktivere?
De Lenovo bærbare der havde problemer med opdateringerne, der anbefalede man at deaktivere Biometri i bios hvis den var der, eller i Windows når men fik liv i computeren igen. Der har et stykke tid været arbejdet på et fix, men ikke sikkert det er kommet endnu. Det kan man læse om i det link #9 jeg lagde.
Avatar billede Slettet bruger
08. oktober 2020 - 22:16 #13
Hvad sker der lige her? Pludselig startede USB install. filen, og  påbegyndte install.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. oktober 2020 - 22:20 #14
#13 Fra Linux Mint?
Avatar billede Slettet bruger
08. oktober 2020 - 22:37 #15
Nej jeg begyndte helt forfra med en ren SSD. Nu er Windows installeret.
Tak for alle forslagene. 😊
Avatar billede 220661 Ekspert
08. oktober 2020 - 22:41 #16
Godt du kom tilbage på sporet :-)
Avatar billede Slettet bruger
09. oktober 2020 - 22:54 #17
Jeg har undersøgt den disk, som ikke kunne fungere mere.
Der var både en Windows Old, og en Windows Old 1.
Altså 2 gange Windows old, så det var Microsoft som var årsagen.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. oktober 2020 - 07:06 #18
#17 Ok. Det er længe siden jeg har set flere af disse på en computer. Den første old har Windows så bare glet at slette da den store opdatering lavede en ny old og forvirrede systemet.
Spøjsk fejl.