Avatar billede paulnix Mester
10. oktober 2020 - 19:38 Der er 12 kommentarer og
3 løsninger

Beogram 1900

Hej det er måske ikke her jeg kan få et svar på mit problem men jeg prøver alligevel , jeg har fået fat i en ældre pladespiller B&O Beogram 1900 men der er det i vejen at når jeg skal afspille en singel plade skifter den ikke til 45 omdrejninger men køre stadig 33 omdrejninger skulle der være nogen her der ved noget om hvad der kunne være galt ville det være dejligt at høre fra jer .
MVH.
Paul
Avatar billede ErikHg Ekspert
10. oktober 2020 - 20:46 #1
Her er der en Beogram 1900 Servicemanual - ikke den almindelige brugermanual der følger med.

http://beomanuals.com/manuals/Beogram/Beogram%201900/Bang-Olufsen-Beogram_1900-Service-Manual.pdf

Jeg ved ikke om denne kan hjælpe

Bladr i manualen med  <pil og pil>. Lad være mere at lade dig friste af diverse tilbud om opdatering af drivere. .

Jeg har selv en Beogram 9000. Den var der bøvl med, men en venlig bruger her på  eksperten lagde en service manual ud, og dette var en stor hjælp. Jeg har gjort det samme, og håber du kan få "tæmmet dyret".
Avatar billede paulnix Mester
11. oktober 2020 - 11:34 #2
Hej  ErikHg.
Tak for svaret ,jeg har været inde på nettet og set på den manual du giver link til
men syntes ikke jeg helt kan se noget som jeg kan bruge men hvor er det du mener der måske kan være noget interessant ,du skriver hvor der er markeret med pile på hvilken side er det du mener ?
Mvh.
Paulnix.
Avatar billede ErikHg Ekspert
11. oktober 2020 - 12:51 #3
Det med pilene er ikke noget der står i manualen. Det er pilene på dit tastatur jeg hentyder til. Det er hhv. venstre pil og højre pil. Disse anvendes til an bladre i manualen. Jeg har nok udtryk mig forkert.
Jeg vil tilføje at min Beogram (9000) er en af B&O´s modeller med tangential-arm, der bevæger sig i en lige linje fra hvilepositionen og ind over pladen.
Mit problem var at få justeret trækket, således at pickup-armen blev sænket på pladen ved start og hævet igen ved endt afspilning. Det var et mekanisk problem, da der er tale om et snoretræk. Desværre kan jeg ikke hjælpe dig med, at løse dit problem med din Beogram 1900, da det er en helt anden model.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. oktober 2020 - 13:32 #4
Ved at nogle B&O pladespillere "vejer" den vinyl skive som der puttes på for at fastsætte den hastighed tallerken skal køre med. Om problemet er det i dit tilfælde kan jeg dog ikke sige. Jeg tror faktisk jeg har haft sådan en B&O pladespiller omkring 1981, dog uden at have hastighedsproblemer. Havde også en ældre model hvor man manuelt skulle dreje på en rund knap med et par plastik tapper der stak op. Kan ikke lige huske den model dog. Det må have været omkring 1978 :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
11. oktober 2020 - 13:35 #5
Avatar billede paulnix Mester
11. oktober 2020 - 13:41 #6
Hej 220661.
Ja det er snart en ældre model , på min vælger man hastigheden ved at trykke på den hastighed man ønsker og så køre armen indtil enten lp størrelse eller singel størrelse og min kan godt finde singel størrelsen men den køre bare stadig i 33 omdrejninger og det er det der er galt .
Avatar billede 220661 Ekspert
11. oktober 2020 - 13:50 #7
Hvis armen kører ind til den position den skal så er teknikken til den del i orden. Så må det enten være motoren eller knappen med kontakten der fejler
Avatar billede ErikHg Ekspert
11. oktober 2020 - 15:05 #8
#4 Min Beogram 9000 "løfter" pladen op når der er tale om en 7" plade (single plade"), og indstiller automatisk hastigheden til 45 omdr/min, men er der tale om en 12" maxi single, så starter den i 33 omdr/min, for den tror at der er tale om en LP der jo altid kører med 33 omdr/min. Fra pladetallerkenens aksel og cirka 2 cm omkring denne er der en lille sort ring der har forbindelse til et eller andet nedenunder. Denne ring bliver løftet, når der er tale om en 7" plade (single plade" og hastigheden skifter til 45 omdr/min, pga. pladen ringe vægt, men en lp/maxi single vejer mere i derfor kan den sorte plastik ring ikke løfte pladen og derved forbliver hastigheden 33 omdr/min.
Jeg er bare ikke sikker på at dette system gælder for alle Beogram-modeller.
Avatar billede paulnix Mester
11. oktober 2020 - 15:50 #9
Ja enten  få motoren en impuls så den køre hurtigere eller også er den noget mekanisk der gør at  pladetallerken køre hurtigere jeg ved ikke hvordan det fungere på min model det er det der er mit problem .
Avatar billede ErikHg Ekspert
11. oktober 2020 - 16:51 #10
Jeg mener at der er tale om en lille kontakt, som den lille sorte ring aktiverer.
Det er jo ikke som i dag, hvor det hele foregår elektronisk. Der er tale om mekanik, tandhjul, fjedre og andet godt.

Prøv at studere linket:

https://ibb.co/f4vBLcP
Avatar billede paulnix Mester
12. oktober 2020 - 17:02 #11
Hej .
Jeg har fået ordnet fejlen , det var en mekanisk fejl , da denne pladespiller ikke har været brugt i flere år er den del som skulle gøre at den skiftede hastighed ligesom groet fast og det har jeg nu renset og smurt så og nu fungere det ,det er dejligt .Jeg siger tak for hjælpen .
Mvh.
Paulnix.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. oktober 2020 - 17:04 #12
Velbekomme og held og lykke med grammofonen :-)
Avatar billede ErikHg Ekspert
12. oktober 2020 - 17:21 #13
Fint det lykkedes - den der smører godt, kører godt :-)
Avatar billede milter Ekspert
12. oktober 2020 - 17:37 #14
Prøv at bruge lidt  WD40 eller symaskineolie på en computer, CD-afspiller eller et HDD for at få dem til at virke igen :-)
Avatar billede ErikHg Ekspert
12. oktober 2020 - 18:12 #15
#14 - Så bruger man bare noget koldpresset lindolie og gaffatape - Det´ Leth ;-)