Avatar billede hindsbergtommy Praktikant
11. oktober 2020 - 17:26 Der er 2 kommentarer

bios problemer

hej jeg har en fujitsu bærbare computer jeg har forsøget er lave en bios opdatering på det gik i gen jeg løber tøre for støme og nu vil den ikke tænde det bviser bare sort skærm og gider et bib fra sig og zså er lys det  bliver ved men at blinke jeg vil ved ikke lige hvad jeg kan gøre ved det
håber det er noget der kan hjælpe mig
på forhånd tak
Avatar billede kurtba Ekspert
11. oktober 2020 - 18:47 #1
Du må ind på Fujitsus hjemmeside og lede efter drivere til din pc. Hvis du er heldig ligger der måske også en biosopdatering, som kan køres fra en usb eller lign. Ellers kan det se lidt sort ud.
I bagklogskabens klare lys. Man må aldrig opdatere en pc uden at den er tilsluttet strøm. Det gælder uanset om det er bios eller programopdateringer.
Hvis ikke lige du selv kan finde noget, så post lige nærmere oplysninger om din pc. Det vil sige nøjagtig model og nr.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. oktober 2020 - 20:19 #2
Jeg er enig med kurtba.
Og piller man med BIOS er det et must at du IKKE får strøm nedbrud.
Problemet bliver nemlig at man i sådanne tilfælde mister forbindelsen til bundkortet, og den procedure som det foretager sig er gået fløjten.
Jeg anbefaler derfor aldrig at opdatere på bios. I langt de fleste tilfælde opnår men ikke nogle specielle fordele ved at opdatere. Mit motto er:
Hvis det virker skal man ikke reparere.

Men du kan prøve følgende:
Afmonter strøm til oplader. Afmonter batteriet. Kan du se det lille bios batter under dæksler, så fjern det fra bundkortet eller pil stikket af hvis det er med stik. Tryk og hold startknappen nede i 30 sekunder indtil al strøm er drænet fra bundkortet. lad den stå nogle minutter. Monter det lille batteri, og sæt forsyningen på og prøv opstart af pc. Hvis den starter op lad den boote færdig og se om alt virker som det skal. Herefter lukker du pc helt ned. Du monterer batteriet. Er det afladet, lad det lade helt op inden du starter op igen.

Jeg har desværre ikke andre råd her i din situation. Jeg er nemlig bange for du har en korrupt BIOS.