Avatar billede PeterMejer Novice
14. oktober 2020 - 13:43 Der er 3 kommentarer

Opslag i excel

Hej alle,
Jeg har lidt bøvl :-)
Jeg har et excelark, hvor jeg i første ark genererer mit tilbud. I ark 5 har jeg alle mine leverandører listet i kolonne A. I efterfølgende ark har jeg den respektive leverandørs produkter, med leverandørens navn i kolonne A, produktnummer i B, beskrivelse i C, Pris i D og rabat i C.

Når jeg i tilbudsarket vælger en leverandør i rullelisten i kolonne C, skal jeg herefter kunne vælge leverandørens varer i kolonne D, og få kopieret pris over i kolonne F og rabat i kolonne G.

Producenten er nem nok, men jeg kan se (det er ikke mig der har lavet regnearket) at kolonne D i tilbudsarket laver en indirekte reference til kolonne C. - Det har jeg ikke helt styr på, hvordan fungerer.

Problemet er at jeg skal udvide regnearket med yderligere leverandører og nye produkter - og det kan jeg bare ikke få til at fungere. Jeg havde jo håbet på, at jeg blot kunne tilføje en ny leverandør og et nyt ark, men så nemt skulle det så ikke være.
Mon der er nogen her, der kan hjælpe mig til at få det til at fungere - og gerne også en forståelse for, hvordan det fungerer?

Tak :-)
Avatar billede kim1a Ekspert
14. oktober 2020 - 13:48 #1
Uden at se arket er det nok lidt svært for os. Brug evt. Dropbox med en anonymiseret version.

Indirekte formlen giver dig mulighed for at bruge indholdet af en celle i en formlen:

Hvis der står ark1 i A1, så vil
Indirekte("'"&A1&"'!B2")
Give dig indholdet af B2 på fanen ark1 - alså det samme som at skrive:
'ark1'!B2
Avatar billede kim1a Ekspert
14. oktober 2020 - 23:47 #3
Arket styres via navngivne områder. Du skal blot gøre tre ting:
Indsætte en producent under de andre i arket Producenter
Skabe et faneblad med det samme navn som du lige har indsat
Navngive kolonne B i dit nye ark det samme som producentnavnet