Avatar billede Allan Kent Novice
17. oktober 2020 - 05:00 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Gaming med ondt i ryggen

Jeg har et problem i ondt i ryggen(specielt lænden) når jeg gamer. Det er noget med at blive ivrig og hænge ind over bordet, og tættere på monitoren. Jeg har ovevejet noget i stil med https://korrektholdning.dk/holdningskorrigerende-toej/ men jeg tænker at en ergonomisk gamerstol er bedre? som f.eks. https://www.pricerunner.dk/sp/paracon-brawler.html eller noget lignende. Er der nogen der har erfaringer med, om de er prisen værd, eller er en billigere stol lige så god?
Avatar billede stjans Guru
17. oktober 2020 - 08:56 #1
Få dig en stol med god lændestøtte - og træn i at sidde rigtigt på stolen (bagdelen helt tilbage - ikke nærmest ligge ned på stolen) !!...

*Bare jeg ikke fik krænket nogen her.....*

Om det er en decideret gamer-stol eller ej er ikke så vigtigt (de fleste af de dyrere har dog en rigtig god sidde-komfort).
Avatar billede Allan Kent Novice
17. oktober 2020 - 13:01 #3
Hej Stjans.
Tak for rådet :) jeg skal helt sikkert arbejde på siddestillingen, og mest af alt på at holde den. Også tak til dig Claes57, det er interessant, især det om ”rytter-stolen” som jeg ikke kendte til.
Avatar billede claes57 Ekspert
17. oktober 2020 - 13:39 #4
Hos nogle kontorforsyninger kan man låne en stol på prøve - bare find en butik i dit område, og spørg hos dem. De er så også lidt dyrere end fx Harald Nyborg, service koster.
Avatar billede bvirk Guru
18. oktober 2020 - 00:22 #5
Har ikke de sidste 20 år, når det er ved et bord, siddet på andet end hvad her omtales som 'The original kneeling chair'
https://www.varierfurniture.com/en_dk/
Det ser ud til produkteterne stammer fra denne herre:
https://en.wikipedia.org/wiki/Peter_Opsvik
De er nok helt billige - tror jeg gav omkring 2000,- midt 1990'erne.
Ser ud til der en billigere model her
https://www.24hshop.dk/hjem-og-fritid/ovrigt-hjem-fritid/ergonomisk-knstol-sort
Avatar billede Søren H Juniormester
10. november 2020 - 10:43 #6
Hvis du befinder dig på Sjælland, se kan jeg anbefale en fysioterapeut i Birkerød, se her https://altombyen.dk/indhold/birkeroed/fysioterapeuter-i-birkeroed/
Avatar billede Nick G Praktikant
25. november 2020 - 10:21 #7
Hej Allan,
Ondt i ryggen er efterhånden blevet en folkesygdom, og det er ligeså et problem som både jeg og andre kan derfor kan nikke genkendende til.
Jeg har selv et stillesiddende job, og det har jeg haft de sidste 10 år. Da jeg først oplevede problemerne gik jeg naturligvis til fys, og der fik jeg af vide, at det skyldes overbelastning, og at jeg skulle aflaste ryggen samt lave nogle øvelser. Dog var dette et problem, da min ryg afholdte mig fra at kunne arbejde i de mange timer dagligt, uden at få ondt. Jeg blev også gjort opmærksom på, at jeg skulle investere i en ordentlig stol til hjemme brug (kan også godt lide at game i fritiden), så det gjorde jeg naturlig vis. Ifht. arbejdet var det mere begrænset, så jeg begyndte at lede efter noget som kunne komplementere mine fys øvelser. Jeg valgte faktisk at tage et sats, og jeg købte derfor en holdningskorrigerende vest, som jeg kunne bruge på arbejdet. Da det var lidt et eksperiment, så ville jeg ikke bruge en masse penge på den, så jeg endte med at købe den her: https://vitu.dk/215-holdningsstotte-til-ryggen-posture-20-holdningskorrigerende-band-sort.html. På trods af min skepsis, så blev jeg faktisk positivt overrasket! Kombinationen af fys, øvelser og vesten har hjulpet betydelig, og den gør det muligt for mi at aflaste mig selv på en lang arbejdsdag.

Jeg håber mit svar kan være til hjælp.
- Nick.
13. november 2023 - 14:57 #8
En god kropsholdning og korrekt ergonomi i hverdagen er afgørende for vores velbefindende og kroppens sundhed, især hvis du har et stillesiddende kontorarbejde. 🤗

Mange af os tilbringer flere timer foran en computer, og hvis vi ikke er opmærksomme på vores kropsholdning, kan det føre til en lang række problemer som muskelspændinger, rygproblemer og belastningsskader. Ved at fokusere på kropsholdning og ergonomi kan vi reducere disse risici. 🫶

En god kropsholdning bidrager til en korrekt justering af rygsøjlen og giver støtte til vores muskler og led. Når vi sidder ned, skal vi være opmærksomme på følgende punkter for at opretholde en optimal kropsholdning:

🧘 Sid oprejst: Sørg for at ryggen er lige og støttet af ryglænet.

💺 Justér stolen: Indstil højden på stolen, så dine fødder hviler fladt på gulvet. Dine knæ skal være i en vinkel på ca. 90 grader. Brug eventuelt en fodskammel, hvis du har svært ved at nå gulvet ordentlig.

🖥️ Positionér skærmen: Placér din computerskærm i øjenhøjde, så du ikke behøver at bøje nakken frem eller nedad. Det er vigtigt at undgå belastningen på nakken.

🤌 Hold armene afslappede: Justér højden på skrivebordet eller brug en skrivebordsarm, så dine underarme hviler komfortabelt på dit bord. Undgå at hæve eller sænke skuldrene til en belastet stilling.

Hvis du har brug for flere tips og tricks, så plejer www.fysiobootcamp.dk, at være en god kilde til inspiration og ellers hjælpsomme med gode fysioterapeutiske råd og vejledning. :)