Avatar billede Brink11 Juniormester
22. oktober 2020 - 08:30 Der er 17 kommentarer og
2 løsninger

Excel kommando for opslitning af celler.

Hej med jer - jeg ved simpelthen ikke om dette kan lade sig gøre. Jeg har alt den her information med anførelsestegn nedenfor i en celle.
Findes der en kommando hvor jeg ber den skal returnere RWE's procentsats.
Dvs. 26.73%.
Endnu et spørgsmål - såfremt ovenstående kan lade sig gøre kan den så også summere RWE procenter hvis den optræder 2 gange i cellen?

"RWE (26.73%, Nuhma (20.8%), DEME Offshore (11.67%), Socofe (11.26%), Societe Regionale d'Investissement de Wallonie (11.26%), EDF (9.15%), Marguerite Fund (9.13%)"
Avatar billede igoogle Forsker
22. oktober 2020 - 08:35 #1
den første kan du finde ved =MIDT(A1;FIND("(";A1)+1;FIND(",";A1)-FIND("(";A1))

sammen funktion kan du så bruge til at finde ekstra hvor du så starter efter første RWE disse kan du så ligge sammen.
Avatar billede Brink11 Juniormester
22. oktober 2020 - 08:57 #2
Hej igoogle,
Mange tak for svar.

Jeg skal lige være helt skarp på din formel.

Bare lige for at sætte det hypotetisk på så har jeg alt dette i celle a1:RWE (26.73%, Nuhma (20.8%), DEME Offshore (11.67%), Socofe (11.26%), Societe Regionale d'Investissement de Wallonie (11.26%), EDF (9.15%), Marguerite Fund (9.13%).

Hvor referer jeg til cellen og hvor skal RWE stå.

Denne kommando skal laves mange gange hvor RWE ikke nødvendigvis står som den første.

Håber det giver mening :)
Avatar billede acore Ekspert
22. oktober 2020 - 09:20 #3
Mangler du en parentes slut efter 26.73% eller er det med vilje? Er antallet af forekomster af RWE begrænset til 2?
Avatar billede Brink11 Juniormester
22. oktober 2020 - 09:55 #4
Hej acore,
ja der er en parentes, det var en typo fra min side. Der vil være paranteser i mit datasæt. Nej forekomster er ikke nødvendigvis begrænset til 2.

På forhånd tak :)
Avatar billede jens48 Ekspert
22. oktober 2020 - 10:48 #5
Det var en skam, for med kun to forekomster ville denne formel kunne have klaret det.

=SUBSTITUTE(MID($A$1;FIND("RWE (";$A$1)+5;FIND(")";$A$1)-8);".";",")+SUBSTITUTE(MID(MID(SUBSTITUTE(A1;"RWE";"";1);FIND("RWE";SUBSTITUTE(A1;"RWE";"";1));999);FIND("RWE (";MID(SUBSTITUTE(A1;"RWE";"";1);FIND("RWE";SUBSTITUTE(A1;"RWE";"";1));999))+5;FIND(")";MID(SUBSTITUTE(A1;"RWE";"";1);FIND("RWE";SUBSTITUTE(A1;"RWE";"";1));999))-7);".";",")

Jeg tror du skal over i noget VBA for at løse opgaven
Avatar billede ebea Ekspert
22. oktober 2020 - 11:29 #6
Hvorfor ikke bruge "Tekst til kolonner", da du kan opdele efter dine kommaer. Derefter kan du lave en formel, hvor du summerer på RWE, da de nu er opdelt i kolonner.
Avatar billede Brink11 Juniormester
22. oktober 2020 - 11:57 #7
Hej Jens, jeg giver det et skud med de 2 forekomster.

Det vil måske kunne klare det. Dog lige et sprøgsmål mere. Din formel virker. Dog vil jeg have et andet projekt hvor der kan være op til 20 forekomster. Et tredje projket hvor der vil være 2 forekomster. Kan dette fikses.

På forhånd mange tak :)
Avatar billede Brink11 Juniormester
22. oktober 2020 - 13:05 #8
ebea, hvordan summer jeg på tværst så den returnerer talværdien såfrem der står RWE?
Avatar billede ebea Ekspert
22. oktober 2020 - 14:41 #9
#8 - Jeg ved ikke helt, hvad det er du vil med talværdierne. Men du skal jo have tallet (%) ud af de kolonner som du (måske) har opdelt med "Tekst til kolonner". Det kan du gøre med flg.:

=HØJRE(A1;SUM(LÆNGDE(A1)-LÆNGDE(UDSKIFT(A1;{"%";".";"0";"1";"2";"3";"4";"5";"6";"7";"8";"9"};""))))
Avatar billede Brink11 Juniormester
22. oktober 2020 - 15:57 #10
Tak ebea det giver mening.
Jeg har en celle med op til 20 værdier den laver jeg om til tekst til kolonne så der står RWE (26.73%) i den først celle.

Nu vil jeg gerne have den til at summe over alle de 20 celler så den summer procentsatserne for de steder hvor der står RWE.

Kan jeg gøre dette med en kommando?
Avatar billede ebea Ekspert
22. oktober 2020 - 17:39 #11
#10 - Ikke helt så enkelt ;-) Men du kan gøre det på en lidt anden måde, med følgende formel, hvor de rå tekst tal trækkes ud, og samtidig omdannes til "rigtige" tal.
Derefter kan du summe disse tal, og putte en divisions faktor ind, så du rammer den korrekte komma opsætning (26,xx%).
Formlen herunder, laver udtrækket af tal.
Det er en matrix formel, og skal indtastes ved brug af Ctrl + Shift og Enter; derved dannes de 2 klammer i start og slut af formlen.

{=UDSKIFT(TEKST(SUM(HVIS.FEJL(VENSTRE(HØJRE(A1;RÆKKE(A:A)))*10^(RÆKKE(A:A)-1);""));"#");"0";"")*1}
Avatar billede ebea Ekspert
22. oktober 2020 - 19:24 #12
Jeg har lavet et lille eks. med det som jeg tror du efterspørger. Der dannes kun tal, hvis RWE indgår i cellen.
Cellerne er efter at de er opsplittet med "Tekst til kolonner".

https://www.dropbox.com/scl/fi/7zeun83gvdxj0b6fld3bm/udtr-k-tal.xlsx?dl=0&rlkey=gv1ujnql4p3tu9u8f8boh4uqd
Avatar billede Brink11 Juniormester
23. oktober 2020 - 08:22 #13
ebea det er spot on, du har sparet os for en masse tid.
Du skal have 10.000 tak. :)
Avatar billede Brink11 Juniormester
23. oktober 2020 - 08:23 #14
Også en stor tak til alle jer andre, jeg er meget taknemmelig for jeres tid og gode bud :)
Avatar billede Brink11 Juniormester
23. oktober 2020 - 08:50 #15
Hej ebea, jeg troede det var løst men den kan ikke finde ud af det hvis der står rent 30% :(
Avatar billede ebea Ekspert
23. oktober 2020 - 09:01 #16
#15 - Det lyder lidt mærkeligt. For hvis jeg sætter et helt procent tal i en af cellerne, så laver den stadig det korrekt.
Har du mulighed for at sende mig dit Ark. Så skal jeg tage et kig på det.
Avatar billede ebea Ekspert
23. oktober 2020 - 10:48 #18
#17 - Ja, jeg kan godt se problemet, hvis der indgår Nul(ler) i dine procentsatser. Jeg vil kigge på det senere, og vender tilbage.
Det der er udfordringen er, at Excel ser alt som tekst af dine tal, og ikke som "rigtige" tal. Så de skal konverteres til "rigtige" tal. før at du kan summere med disse.
Avatar billede ebea Ekspert
23. oktober 2020 - 11:01 #19
Er de procentsatser som findes i din opstilling, med forskellige decimaler, forstået sådan, at der kan være nogle der vises som 10% og andre som 10.00%, eller som 10.0% ?