Avatar billede LarsLHansen Praktikant
23. oktober 2020 - 12:16 Der er 5 kommentarer

Mystiske lyde ved opkald

Hejsa. Har også søgt hjælp til dette på andre fora, men tænkte jeg ville give det et skud her. En i min familie har et ret underligt problem. Når man ringer til personen vil der typisk efter første opkaldstone være en sær "click"-lyd. Er faktisk ikke opmærksom på om det er sådan for andre der ringer til personen, men sådan er det ihvertfald her. Det har været sådan i laaang tid, også over flere forskellige teleselskaber som jeg husker det. Til tider kan det opleves at der er sære lyde såsom "vindstøj" eller næsten beskrevet som en form for "støn" eller "pust" der afbryder midt i samtalen. Har også oplevet at det kan lyde som om at telefon bliver sænket ned i vand, altså meget sådan scrambled. Lige de to ting ved jeg at andre også har oplevet ved opkald til personen. Alt i alt virker det som om linjen er meget "fjern" og det er meget specifikt med denne person. Oplever her i 2020 altså aldrig samme fænomen med andre mennesker jeg ringer til. Det er en android, og personen har før haft windows phone hvor denne adfærd også kunne opleves ved opkald. Mit spørgsmål er hvad fanden det kan være? Ekstern aflytning? Det skulle undre mig hvorfor der var nogen der ville gøre det, og i så fald er det næppe særlig professionelt udført. Kan næsten ikke være nogen myndigheder.

Personen prøvede for nylig at sende mig en SMS hvor i de forklarede problemet og nævnte evt. aflytning.... Fortalte de mig. Jeg modtog den aldrig. Har ellers modtaget alle andre SMSer fra personen.

Det er lidt ulækkert og ville egentlig bare høre om der er nogen der måske har bud på hvad det kunne være?
Nogen der har hørt om, eller oplevet lign. adfærd?

Lars
Avatar billede claes57 Ekspert
23. oktober 2020 - 13:01 #1
jeg har en veninde, der bor i en dårligt dækket område (meget lokalt manglende dækning) og der mumler eller forsvinder hendes tale ind i mellem. Hvis hun går ud i haven, så er der fin lyd, men det dur jo ikke i vintertiden.
Desværre kan hendes telefon ikke kobles over wifi i huset, så vi lever med kvaliteten pt. Se, om din faml tlf kan stilles til wifi-brug.
På min er det indstillinger, netværk og internet, mobilnetværk, avanceret - der ved opkald skal der aktiveres wi-fi opkald.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. oktober 2020 - 13:04 #2
Er der ikke noget med der skal stå Vol (VolTe) oppe i toppen hvis telefon understøtter denne funktion?
Avatar billede LarsLHansen Praktikant
23. oktober 2020 - 13:08 #3
Personen bor i København og har boet 2 forskellige steder, ældre bygninger, helt fin dækning. Det sker ofte og altid i områder med glimrende dækning. Cliklyden er hver gang man ringer. Tror ikke personens telefon understøtter VolTe. Har bare en dårlig fornemmelse af at det ikke har noget med dækning at gøre. Kan ikke gennemskue hvad
Avatar billede thov Forsker
23. oktober 2020 - 14:00 #4
Byt SIM-kort med den ramte telefon - bare et øjeblik.
Flytter fejlen med sim kortet, eller bliver den ved telefonen ?

For 50 år siden, blev min fastnet telefon aflyttet, familien fik et underligt opkald, og
pludseligt var der sat telefonsvar på.
Årsagen kunne være, at en af mine ro-venner for vild i Sydhavnen og dumpede ind i
en stor politiaktion.
Alle i hans omgangskreds kommer derfor i søgelyset.
Avatar billede LarsLHansen Praktikant
23. oktober 2020 - 19:37 #5
Kan bare ikke se god grund til aflytning, og politiet er det ikke. Som sagt er det røv uprofessionelt hvis det virkelig er aflytning. Fra hvad jeg ved er det noget som højest sandsynligt er knyttet til nummeret. Det er usandsynligt at det er software på telefonen, men nærmere noget der ligger sig imellem parterne ved opkald, og opfanger samtalen. Ville bare ønkse der var nogen der vidste om det kunne være en bizar form for linje-krydsning eller fejl på en måde. Det er ret besynderligt