Avatar billede Flimmer Novice
23. oktober 2020 - 22:36 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Advarsel om malware i Mac!

Jeg har modtaget en underlig meddelelse på min mac om at der er installeret software, som ikke bør være på min computer. Desværre fik jeg ikke taget et sceen-dump af ordlyden, men det gik på et par filer i en overliggende mappe, som hedder “Frameworks”. Her ligger andre mapper som går på noget HP og nogle mapper, der hedder fx. “Interlaken.framework” og “Matterhorn.framework”. Jeg slettede et par af mapperne før jeg fik tænkt mig om, desværre….

Hvad skal jeg tænke om dette?
Avatar billede INK Ekspert
23. oktober 2020 - 22:41 #1
Hvilket program gav denne advarsel?

Installer Malwarebytes for Mac og kør en skanning.

https://www.malwarebytes.com/mwb-download/
Avatar billede egonspock Seniormester
23. oktober 2020 - 23:19 #2
Det lyder som en hjemmeside,  der via javascript får det til at se ud som om at der er noget, der kun kan fjernes ved at betale dem. Jeg bifalder klart ink's anbefaling!
Avatar billede Flimmer Novice
24. oktober 2020 - 00:48 #3
Hvilket program gav denne advarsel?
- det ved jeg ikke. Det lignede en meddelelse, som min computer bare gav i et vindue.

Installer Malwarebytes for Mac og kør en skanning.

- Det har jeg gjort. Den fandt én trussel, som jeg nu har sat i karantæne.

Jeg har i øvrigt i mange år brugt "Clean My Mac" til min store tilfredshed. Den kunne dog ikke finde trusler ved brug af "malware removal".

Jeg takker for 2 hurtige og anvendelige svar - og lukker hermed. Kan jeg markere begge svar som løsning, eller skal jeg blot vælge den første?

Mvh
Flimmer
Avatar billede egonspock Seniormester
24. oktober 2020 - 01:42 #4
Vælg blot den første, det var det rigtige svar. Clean my Mac er god til at fjerne ubrugte filer, men har aldrig haft ord for at være god til Malware. Der er også DetectX fra https://sqwarq.com/detectx/ der er godt til den slags i øvrigt.
Avatar billede Flimmer Novice
24. oktober 2020 - 11:01 #5
Tak for hjælpen begge 2!