Avatar billede spawn303 Praktikant
25. oktober 2020 - 03:40 Der er 4 kommentarer

Delphi listbox med tabs?

Hejsa.

Jeg sidder og nørder lidt med Delphi XE5, men må indrømme mine evner er helt på begynder niveau.

Jeg har en listbox som jeg loader en helt alm. tekstfil ind i.
jeg vil gerne have det således at der er indsat et "Tab" altså hver linje er indrykket med tab når tekstfilen bliver loadet ind.

Jeg er lavet lidt research på listbox properties og det ser ikke ud til det er en option på denne, så jeg tænker man må kunne lave det når man loader tekstfilen ind i listboxen (eller er jeg helt forkert på den?).
25. oktober 2020 - 15:08 #1
Hej jeg kører Delphi 7 Enterprise på en XP sp 3.

Jeg gør følgende:

I OBject Inspector ' en sætter jeg COLUMNS    = 3  (tre søjler)
Længere ned sætter jeg TABWIDTH  = 100          (bredde = 100 pixels)

og skriver sådan:

Listbox1.Items.Add('STRING1 ' char(09) ' STRING2' Char(09) 'String 3');

(char(09) = TAB )  er det samme som    (kan ikke få "kineserhat " på dette her "#¤%&/&%¤#""#¤%&/( 's tastatur ) )    I

Håber det lykkes ...

KR
25. oktober 2020 - 15:11 #2
Se her:

https://www.tek-tips.com/viewthread.cfm?qid=1077566

med de 2 ovennævnte ADD's i OBject Inspectoren.
Avatar billede spawn303 Praktikant
26. oktober 2020 - 08:41 #3
Mange tak for de gode svar, jeg kan se det har en effekt når man parser Char(9) ned i listboxen. Mit udfordring er nu at det jo er en tekstfil jeg loader ind i listboxen, tekstfilen har ca 80 linjer.

Så det er måske allerede i den kode hvor man loader tekstfilen man har have char(9) med?
26. oktober 2020 - 12:57 #4
Hej,

Nu ved jeg ikke hvor mange kolonner/søjler du har, men bruger du "kinesrehat" I  (0X09  = TAB ) skule det lykkes.  Det skulle ikke undre mig at du må ændre CHAR(09) til "kineserhat (STORE I (I som ingolf) ).

En ting som forbavsesede mig er at char(27) IKKE er det samme som "  '  "  , men jeg formoder at det har noget med de forskellige CHAR-SET's at gøre.  Vær således  opmærksom på, hvilket charset du  "kører"

KR