Avatar billede nu_igen Professor
25. oktober 2020 - 10:17 Der er 24 kommentarer og
2 løsninger

Ny skrabet smartphone -hvilken?

De ældgamle NOKIA mobiler ligger i skuffen. De nye SAMSUNG har 3 år på bagen, men Android ver.6 kan om en måned ikke bruges til MOBILPAY. Derfor skal jeg have en ny smartphone. Vi har den kun med os i nødstilfælde og har ikke abonneret på DATA. Vi har ikke brug for kamera eller andet end: Telefoni, beskeder og Mobilpay. Sidstnævnte kræver også data, men det klarer husets WIFI.
Når jeg skriver VI er det fordi vi altid køber to ens telefoner, så vi ikke behøver at sætte os ind i forskellige telefoners funktioner.
Jeg har igen kig på Samsungs billige telefoner, men hvad kan I anbefale?
Hm.... vores udgifter til 2 mobiler beløber sig til under 500 kr på årsbasis hos TELMORE. Det fortæller lidt om vores behov 😌
Avatar billede 220661 Ekspert
25. oktober 2020 - 10:41 #1
Jeg læser her https://www.mobilepay.dk/hjaelp/mobilepay-til-private/fakta/opdater-din-telefon  at det "kun" er Android 5,0 der lukkes for. Version 6.0 skulle stadig være understøttet.
Avatar billede nu_igen Professor
25. oktober 2020 - 10:59 #2
Nej, versionen er 5.1.1 på min Samsung J3 desværre.
Avatar billede nu_igen Professor
25. oktober 2020 - 11:03 #3
Jeg beklager at jeg skrev at det var ver. 6. Jeg har masser af fotoudstyr til at tage gode billeder med og har aldrig brugt cameraet i min mobiltelefon, selvom billeder fra en telefon kan være udmærkede. Jeg fotograferer Raw billeder.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. oktober 2020 - 11:04 #4
#2 Ja ok det er alle version 5 der er omfattet. Du skriver i din indledning at 6,0 også er ramt, hvilket er forkert som jeg læser det
"men Android ver.6 kan om en måned ikke bruges til MOBILPAY" 😊
Avatar billede nu_igen Professor
25. oktober 2020 - 11:12 #5
Du har fuldstændig ret! Hvordan med Nokia uden Camera? Der findes også en speciel hårdhudet smartphone, til folk på olieboreplatforme. ( der skal jeg dog ikke være). Jeg har kigget på Doro, men der er der intet styresystem nævnt.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. oktober 2020 - 11:20 #6
Jeg kender ikke til andet en Samsung mobiler.
Har nu en S5 med Android 6, så her holder mobilepay måske et år endnu :-)
Har du overvejet en pæn brugt telefon?
Avatar billede nu_igen Professor
25. oktober 2020 - 11:22 #7
Jeg troede faktisk at jeg kunne undgå at købe en ny telefon ved at installere MOBILPAY på min Ipad. Det fungerer også udmærket, men jeg får stadigvæk besked om at opdatere til en højere version end 5.00 også på min Ipad. Nu spørger jeg om MOBILPAY kun virker på min Ipad (ios 13.2) når den også er installeret på en smartphone? 🤯. Jeg kan sagtens nøjes med Mobilpay på Ipad, fordi jeg ikke har DATA på telefonen og kun bruger den steder med WIFI forbindelse. (Tumpet spørgsmål, men tilgiv?.. jeg er lige fyldt 80 år)
Ingeborg
Avatar billede kurt54 Ekspert
25. oktober 2020 - 11:26 #8
ifølge gsmarena kan den opgraderes til version 7.1.1

PLATFORM    OS    Android 5.1.1 (Lollipop) or Android 6.0 (Marshmallow), upgradable to 7.1.1 (Nougat)

https://www.gsmarena.com/samsung_galaxy_j3_(2016)-7760.php
Avatar billede 220661 Ekspert
25. oktober 2020 - 11:27 #9
#7 Eksperten er for alle aldre Ingeborg og der er ikke tumpede spørgsmål.
Kun opgaver der skal løses.😊
Med hensyn til Ipad må jeg være svar skyldig. Jeg har ikke sådan en. Bruger pc foruden smartphone 😊
Avatar billede 220661 Ekspert
25. oktober 2020 - 11:28 #10
Avatar billede 220661 Ekspert
25. oktober 2020 - 11:29 #11
Hmm. Man skal kopiere link i browseren
Avatar billede 220661 Ekspert
25. oktober 2020 - 11:31 #12
@Kurt54 skal man bruge Smart Swich til at opgradere styresystemet på sådan en telefon?
Avatar billede kurt54 Ekspert
25. oktober 2020 - 11:32 #13
#  ja det ser ud til at ( i en adresse ikke er noget ekspertens system kan lide  - men som du har fundet ud af kan man kopiere linket .
Avatar billede nu_igen Professor
25. oktober 2020 - 11:33 #14
Hm.... kopiere links af den slags?... hvor sikkert er det? Når Samsung siger NO go?
Avatar billede nu_igen Professor
25. oktober 2020 - 11:41 #15
Jeg har kigget på telefonens indstillinger og dens softwareopdatering. Har opdateret igen, men seneste opdatering er og bliver 5.1.1. jeg afstår fra links, der ikke kommer fra producenten . 🥺
Avatar billede kurt54 Ekspert
25. oktober 2020 - 12:07 #16
Smat switch er til at flytte data ( kontakter,sms mm) fra en telefon til en anden -dvs hvis du køber en ny.

Det ser ud til du skal bruge samsungs værktøj SamsungKies og en PC for at opgradere din J3

How to upgrade galaxy j3 2016 to android 6.0 by SamsungKies
Download SamsungKies on your computer.
You open the tool and connect your phone.
Find the option to update software and the newest version of android will automatically be installed.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. oktober 2020 - 12:40 #17
Smart Swich kan også hente opdateringer. Men kun indenfor den Android version telefon kører. Har lige set det. Men at hente program og bruge pc for at opgradere en ældre Samsung telefon det gør Ingeborg på 80 år næppe :)
Jeg har selv rodet med firmaet og Odin program med en S6. Og det er ikke lige til :)
Avatar billede 220661 Ekspert
25. oktober 2020 - 12:41 #18
Firmware skulle der stå :)
Avatar billede nu_igen Professor
25. oktober 2020 - 13:18 #19
Selvom jeg er 80, er jeg ingen novice i edb på alle områder. Jeg har da skiftet RAM og HD for 15-20 år siden hvor jeg startede undervisning i EDB for pensionister på kommunens aktivitetscenter. Men jeg roder ikke gerne med noget, jeg ikke kan overskue og som kan bringe endnu flere problemer med sig. Jeg skal bare have et godt råd til køb af en ny smartphone, som er nem at betjene. Jeg har kigget på en DORO hos Elgiganten, men her oplyses ingen styrefunktion overhovedet.
Min mand er 85 og har aldrig gidet EDB. ( “det har jeg folk til”) var argumentet. Så derfor skal det være en super nem telefon hver og de skal være ens, så vi kan tage hinandens telefon..... især fordi vi ikke altid slæber rundt med dem.
Avatar billede madklub Guru
25. oktober 2020 - 17:17 #20
Du kan se på OnePlus's nye Nord-model.
Den er ikke super-billig, men de plejer at være gode telefoner.
Avatar billede nu_igen Professor
25. oktober 2020 - 23:48 #21
Tak for det, men det er jo ikke et ekstra kraftigt kamera jeg efterlyser.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
25. oktober 2020 - 23:50 #22
Der er ikke nogen specielt "skrabede" smartphones. De kan alle nogenlunde det samme. De billige har bare meget dårligere kamera, lidt dårligere skærm og en del langsommere processor end de dyre.
Denne her koster 777 i næste uge hos Power og har en dejlig stor skærm-
Huawei Y6 2019 https://www.power.dk/x/p-710136/?utm_source=ipaper&utm_medium=edm&utm_campaign=eDM-4420
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
26. oktober 2020 - 00:01 #23
Hvis det skal være Samsung i den billige ende er denne her et godt tilbud Samsung Galaxy A21s smartphone 1399,-
https://www.elgiganten.dk/product/176940/?itm_source=incito&itm_campaign=Uge_44_2020&itm_medium=incito_product_link&itm_content=176940
Avatar billede kurt54 Ekspert
26. oktober 2020 - 02:11 #24
Når behovet kun er "Telefoni, beskeder og Mobilpay." er forslaget i #22 nok bedst af forslagene til ny telefon.  Når de så er købt ender J3 erne i skuffen.

men overvej at opgradere J3 - lykkedes klarer den behovet -går det galt er det vel ikke meget være end at ende i skuffen. Få eventuelt hjælp til det - men har du undervist i EDB klarer du måske det selv.
Avatar billede nu_igen Professor
26. oktober 2020 - 13:16 #25
Løsning: jeg har skrevet til MobilPay og svaret er at jeg kan installere Mobilpay på min Ipad. Se #7. Det er der desværre ingen der har svaret på. Problemet er altså løst.
Tak for alle svar
Ingeborg
Avatar billede 220661 Ekspert
26. oktober 2020 - 16:49 #26
Godt du har fået det løst.
Marker #7 og #25 som løsning på dit problem.
På forhånd tak.