Avatar billede sonic666 Novice
26. oktober 2020 - 12:00 Der er 11 kommentarer

Ascii koder virker ikke.

Jeg er kommet ud for at ascii-koder pludselig ikke virker.

Jeg plejer at bruge dem til specieltegn i div. programmer. Nu kommer der bare et spørgsmålsteg i en sort firkant.

Nogle der har et bud på hvordan jeg løser dette?
Avatar billede claes57 Ekspert
26. oktober 2020 - 12:17 #1
prøv: hold windows-tasten nede og tryk på . (punktum)
så åbnes der et lille vindue, klik på Ω og du kan i bunden af vindue skifte mellem grupper af tegn. Klik så på det ønskede, og det indsættes

Men du har nok valgt et tegnsæt, der ikke indeholder specialtegn - så test lige med Ariel
Avatar billede sonic666 Novice
26. oktober 2020 - 13:28 #2
Ja. OK. Det kan man jo også.

Jeg plejer bare at trykke Alt+ascii-kode (på numerisk tastatur)
Det er det der ikke længere virker. Heller ikke med arial.
Avatar billede Richard Thune Forsker
26. oktober 2020 - 14:10 #3
Nok fordi Windows 10 ikke bruger ascii men unicode.
Her fra microsoft hjælp.
To insert a special character by using the Unicode value:

In your document, position the insertion point where you want the special character to appear.
Press and hold down the ALT key while you type the four number Unicode value for the character. Note that NUM LOCK must be on, and you have to use the number pad keys to type the Unicode character value.
To determine what the Unicode value is for a particular character:

Start Character Map.
In the Font box, click the font you want to use.
Click the special character that you want to use. The Unicode number that corresponds to the character you select appears in the lower right corner of the window.
Avatar billede sonic666 Novice
26. oktober 2020 - 14:45 #4
Nåh.. Ok :-) så det hedder unicode nu.

Press and hold down the ALT key while you type the four number Unicode value for the character. Note that NUM LOCK must be on, and you have to use the number pad keys to type the Unicode character value.

...Det er præcis det der ikke længere virker. Kan det være en setting et eller andet sted?
Avatar billede kurtba Ekspert
26. oktober 2020 - 19:02 #5
Hos mig virker unicode ikke i windows 10. Jeg får bare firkant med spørgsmålstegn i, som sonic666 beskriver.
Derimod virker acsi tegnene fint stadigvæk. Har lige testet dem i word og i notesblok.
Brugte denne tabel for at teste. Alt+kode.
https://theasciicode.com.ar/
Avatar billede claes57 Ekspert
26. oktober 2020 - 19:23 #6
Alt+0174 ® (se tegnoversigt - tjek, at tegnsæt er sat til unicode) og Alt+169® giver samme resultat her.
Avatar billede kurtba Ekspert
26. oktober 2020 - 21:09 #7
Så fik jeg også unicode til at virke, da jeg fandt ud af, hvordan man gør:-)
Skriv koden og tast efterfølgende alt+x, så ændrer koden sig til et tegn.
Man skal så lige være opmærksom på, om unicoden er hex eller dec.
Min word står åbenbart til at læse dem som hex, så jeg skal taste 00ae og derefter alt+x for at få ®. I denne rubrik virker koden dog ikke, så der brugte jeg acsi.
Unicoderne kan man se her:
https://unicode-table.com/en/#basic-latin
Det er hexkoderne. Hvis man holder musen over et tegn får man dec koden og den er så identisk med genvejstasten som claes57 henviser til.
Avatar billede sonic666 Novice
27. oktober 2020 - 09:04 #8
Det gode ved Ascii-koder er at de nøsten virker alle steder.
Helt konkredt bruger jeg rigtig meget ² (alt+253) og ß (alt+225)

Det er dem der ikke længere virker. Tænker det må være en indstilling et sted ???
Avatar billede claes57 Ekspert
27. oktober 2020 - 09:24 #9
systemgendannelse tilbage, til da det virkede?
gennemgå/fjern installerede programmer efter det tidspunkt?
Avatar billede claes57 Ekspert
27. oktober 2020 - 09:29 #10
og det kan være, men ved i givet fald ikke hvorfor.
højreklik på skærm, vælg Ny, Tekstdokument.
skriv et par bogstaver, vælg gem som, og til venstre for knappen Gem, så tjek, at kodningen er Ansi - gem så. Så er kodningen det til den skiftes en anden gang.
Så evt genstart og test
Avatar billede sonic666 Novice
27. oktober 2020 - 11:25 #11
Desværre. Det virkede ikke. Øv