Avatar billede ktrs Novice
28. oktober 2020 - 15:06 Der er 25 kommentarer

Wifi længe om at connecte windows 10 home

Hej Alle.

Jeg har en Acer Aspire v3 som jeg har reinstalleret med en Windows 10 home (Før Windows 10 pro)
Jeg er nu løbet ind i et lille problem, efter den er blevet reinstalleret er den ca. 30 sec om at gå på netværket, i de ca. 30 sec er der bare den lille jordklode som indikere at den ikke er forbundet til nettet, jeg kan godt forbinde den manualt så det er ikke fordi at den ikke kan komme på, det er bare længe om at gøre det automatisk, ved den gamle installation gik den på nettet med det samme.

Er der nogen der har en løsning på dette lille problem.

Vh Kim
Avatar billede ktrs Novice
28. oktober 2020 - 15:24 #1
Skulle måske lige skrive at jeg har prøvet at opdaterer bios, jeg har også prøvet at nulstille netkortet til Wlan, men ingen af tingene virker.
Wlan dioden lyser når computeren er startet, men den går ikke på nettet med det samme.

VH Kim
Avatar billede 220661 Ekspert
28. oktober 2020 - 16:11 #2
Avatar billede ktrs Novice
28. oktober 2020 - 16:58 #3
#220661
Da det er en ældre maskine og den ikke kørte så hurtig, har jeg lade mig høre at Windows 10 home ikke kræver lige så mange kræfter som Windows 10 pro, derfor gik jeg ned til Windows 10 home.

Jeg har prøvet lidt forskellige driver men ingen af dem ændre på problemet.
Den er stadigvæk ca. 30 sec om at gå på nettet, med mindre jeg gøre det manuelt.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. oktober 2020 - 17:12 #4
Kender ikke lige til den forskel. Har dog på mine ældre computere hvor der alligevel kun var 4 Gb ram installeret 32 bit Windows 10 pro. Har oplevet den bruger mellem 3-400 mb ram mindre end 64 bit gør. Ellers har jeg ikke nogen ide om at pro skulle være langsommere.
Tænker om din driver til netkortet måske bliver indlæst forsinket, og at dette kunne være problemet i det. Men om man kan se det i tjenesterne må jeg være svar skyldig.
Du kunne for sjov prøve at sætte din strømstyring til høj ydelse og se om det resulterer i hurtigere opstart af net.
Avatar billede ktrs Novice
28. oktober 2020 - 17:20 #5
#220661
Den står i forvejen til høj ydelse med maksimal ydelse til trådløst netværkskort, så det ændre desværre ikke noget.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. oktober 2020 - 17:24 #6
Ved du om den benytter 2,4 Ghz eller 5 Ghz?
Og om den kan bruge begge standarder?
Avatar billede 220661 Ekspert
28. oktober 2020 - 17:27 #7
Har du tjekket i Windows Update om der ligger valgfrie drivere. Måske til netkortet?
Avatar billede 220661 Ekspert
28. oktober 2020 - 17:30 #8
Har du bluetooth kørende samtidigt med Wifi prøv at deaktivere og se om det ændrer noget.
Avatar billede ktrs Novice
28. oktober 2020 - 17:38 #9
#220661
Ja jeg har tjekket i Windows update, der ingen valgfrie driver.
Nej Bluetooth køre ikke.

Jeg har nu prøvet at installere den sidste Windows 10 driver som Qualcomm Atheros tilbyder til dette kort, men desværre ingen held heller der.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. oktober 2020 - 17:42 #10
Ved ikke om der er mere at komme efter så. Man kunne prøve at tjekke i BIOS om der skulle være noget strømstyring på hardwaren derinde.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. oktober 2020 - 17:43 #11
Virkede kortet bedre på Pro du havde før?
Avatar billede 220661 Ekspert
28. oktober 2020 - 17:44 #12
Hvad hedder den mere end V3?
Avatar billede ktrs Novice
28. oktober 2020 - 17:47 #13
#220661
Ja det gik på nettet med det samme i pro versionen.
Men har installeret win 10 home 2 gange på samme maskinen, første gang var på en alm. hdd og der kørte det fint og gik på med det samme.

Anden gang er på en ssd og her efter går der ca. de 30 sec får den går på nettet.
Avatar billede ktrs Novice
28. oktober 2020 - 17:47 #14
Pro versionen blev installeret på hdd
Avatar billede ktrs Novice
28. oktober 2020 - 17:48 #15
Den heder 571G
Avatar billede 220661 Ekspert
28. oktober 2020 - 17:52 #16
Ok.
Prøv at gå i strømstyring og deaktiver "hurtig start".
Jeg tænker måske ikke at Windows lader driveren starte op rigtigt da ssd booter hurtigere end HDD gør.
Du skal ind i de avancerede indstillinger i strømstyringen.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. oktober 2020 - 18:12 #17
Når du kommer derind, skal du vælge at trykke på hvad tænd og sluk knapperne gør. Og i næste billede vælger du rediger indstillinger der ikke er tilgængelige i øjeblikket. Når du gør dette skulle de punkter nederst blive mulighed for at redigere i. Det er her du vælger at deaktivere hurtig start, og gemme  indstillingerne.
Avatar billede ktrs Novice
28. oktober 2020 - 19:29 #18
#220661
Hurtigstart havde jeg på forhånd deaktiveret.
Avatar billede ktrs Novice
28. oktober 2020 - 19:42 #19
Det er lidt underligt for netkortet er aktivt og den ser netværket, men den vil ikke tilslutte automatisk før der er gået ca de 30 sec, det er som om der er noget der blokerer for at det kan tilslutte automatisk med det samme, jeg kan bare ikke se hvad det er.

Manuel tilslutning til netværket kan jeg godt gøre med det samme.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. oktober 2020 - 01:14 #20
Kører du Avast antivirus? Jeg havde på en stationær et problem med at den kun efter et stykke tid åbnede for internettet. efter skift til et andet gratis program var der ikke problem.
Jeg er ved at løbe tør for tips.
Avatar billede ktrs Novice
29. oktober 2020 - 05:21 #21
Nej jeg bruger ikke Avast antivirus, Jeg bruger F-Secure antivirus.
Ja det er heller ikke nemt, jeg har aldrig selv set dette problem.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. oktober 2020 - 06:30 #22
En sidste herfra er at du skal i enhedshåndering og finde dit kort. Vælge egenskaber og gå i strøm styring og her fjerne tegn ved at Windows må slukke for enheden.
Avatar billede ktrs Novice
29. oktober 2020 - 06:36 #23
Dette har jeg også gjort på forhånd, men heller ingen effekt i det :-)
Avatar billede ktrs Novice
29. oktober 2020 - 06:40 #24
Som jeg har skrevet en del gange, net kortet tænder med det samme når computeren bliver tændt, det går bare ikke på netværket automatisk med det samme.

Lige når jeg tænder computeren oden er startet op, kan jeg manualt gå ind og oprette forbindelse til netværket, og så går det på med det samme.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. oktober 2020 - 06:53 #25
Kan så ikke gætte mig til hvor du skal ændre på det måske uden at installere den om. Evt med pro der for mig er et mere stabilt system. Alternativet kender du jo selv. Jeg hopper af tråden her