Avatar billede Mainbrain Juniormester
01. november 2020 - 14:04 Der er 8 kommentarer

Omformere Volt Ampere

Jeg har en batteri boremaskine hvor omformeren/laderen er stået af.
Jeg har en del omformere liggende men ingen af dem lyder præcist som den gamle. En ny original omformer koster næsten det samme som en ny maskine.  Nu lyder spørgsmålet om det går at koble en af dem til i stedet for den originale... altså om batteriet kan klare det eller om jeg ødelægger det, eller værre,  går der ild i skidtet?

Den "ny" lyder på langt flere ampere, har dette noget at sige?
Batteriet er et 18V

Den gamle:
8-20V 400ma

Den "ny":
19V 3.42A
Avatar billede ErikHg Ekspert
01. november 2020 - 14:38 #1
Jeg har fundet noget her - det er med forbehold

https://ibb.co/fCy95DT

Efter hvad jeg kan se, så sker der ikke noget ved at koble den "nye" lader til.
Avatar billede eurositi Ekspert
01. november 2020 - 14:39 #2
Det afgørende er strømstyrken (angivet i Ampère). Du risikerer at smelte batteriet, hvis den er højere end dén styrke, som maskinen/batteriet er beregnet til.

Ift. strømstyrker, som er markant lavere end maskinens/batteriets anbefalede input, risikerer du allerhøjest, at maskinen ikke vil starte - eller at batteriet ikke lades ordentligt op.

Så uden at være svagstrømsingeniør, er mit gæt, at du bør holde dig inden for en halv ampères afvigelse, hvis du vil være nogenlunde sikker på ikke at lave skade på noget. Køb evt. en u-original omformer, som kan lave forskellige output (herunder ét, der passer til dit batteris krav). Tjek evt. anmeldelser af den, så du ved, at der ikke er tale om et "farligt Kina-produkt".
01. november 2020 - 14:51 #3
Meget enig med #2.

19V er lige i underkanten til at lade et 18V batteri, den skal helst op omkring de 20V, for at kunne lade..

3,4A er ca 9 gange så høj, som den gamle lader. Det er alt for meget.
Et batteri trækker så meget strøm som det kan, indtil det er ved at være ladet op.
Så hvis du lader med så stor en strøm, vil batteriet blive meget varmt.
Det bliver slidt hurtigere.
Og det kan forårsage en brand.
Til gengæld bliver det ladet hurtigt op, ca. 9 gange så hurtigt.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. november 2020 - 15:37 #4
Hvis batteriet er konstrueret til at holde til 400 ma og der formodentligt ikke er noget til at syre amperen der puttes i batteriet fra opladeren ind i boremaskinen, vil det meget hurtigt køre varmt og måske sætte ild.
På andre enheder som bærbare computere er der der typisk en lade indgang der styrer spændingen til opladning.
Det tror jeg næppe der er på en boremaskine. Så jeg vil tilslutte mig #2.
Avatar billede Mainbrain Juniormester
01. november 2020 - 16:34 #5
Mange tak for svar. Jeg tror det er sikrest at holde mig til IKKE at lege mini-elektriker ;) og derimod købe en uoriginal omformer.

Takker!
01. november 2020 - 16:57 #6
@#5 - Godt valg :)
Avatar billede ErikHg Ekspert
01. november 2020 - 19:39 #7
Der findes også uoriginale opladere til f.eks. mobiltelefoner. Disse er mærket med korrekt spænding V og mA men de kan være direkte brandfarlige.

https://www.dr.dk/nyheder/penge/kontant/brandfarlige-opladere-saadan-undgaar-du-en-opladerbrand

Der er kun ét at sige: kineserskrammel.

Jeg havde en bekendt hvis lader var ved at stikke ild i huset. Han opdagede det dog heldigvis i tide.
Avatar billede Peter Guru
02. november 2020 - 13:15 #8
Altid originale opladere. Hvis der skulle ske en kortslutning i batteriet vil en dårlig (billig) lader bare fortsætte med at levere strøm. Så overbelaster den sig selv og så vil der gå ild i den. Jeg brugte engang en batteridrevet boremaskine til røre rundt i noget sejt maling og det var en dårlig idé. Batteriet blev varmere og varmere indtil det døde uden der gik ild i det (en sikring måske). Det kostede omkring 500,- kroner for et originalt batteri. Dårlig idé at oplade uden opsyn - om natten f.eks.