Avatar billede Malou Berg Praktikant
02. november 2020 - 22:21 Der er 6 kommentarer

Eksternt DVD-drev til Lenovo laptop

Hejsa
Jeg har længe gerne ville se nogle af mine gamle DVDer på min laptop, og så forleden købte jeg en ekstern CD/DVD-drev (Navn på produkt: USB 2.0 External Super Slim Slot in DVD-RW), som jeg så har afprøvet og den kan simpelthen ikke afspille noget og brugte VLC media player.
Model på min laptop: Lenovo ideapad 530S
Er der nogen, som har en idé om hvorfor min computer ikke kan afspille DVD med det eksterne drev?
Eller er min computer bare ikke lavet til at kunne afspille DVDer?

Hilsen Malou
Avatar billede ole_madsen Ekspert
02. november 2020 - 22:44 #1
Selvfølgelig kan din PC afspille DVD´ere - men jeg tror du har købt katten i sækken. En hurtig søgning: https://www.amazon.com/External-Super-Slot-In-DVD-RW-Silver/product-reviews/B009XON646 - folk klager i bunkevis over at drevet virker dårligt eller slet ikke - en af ankerne er at det bruger for meget strøm.

Det kan meget vel være - prøv forskellige USB-porte på din PC - måske er der en af dem der kan levere mere strøm, end de standard 500ma der kommer ud af en normal port. Så kan du måske bruge drevet.

Men ellers så se dig om efter et lidt bedre eksternt drev... - måske et der bærer et anerkendt navn :-)
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
03. november 2020 - 06:06 #2
"en af ankerne er at det bruger for meget strøm"

Så er denne måske et forsøg værd, inden du kasserer drevet. Den trækker strøm fra to porte og overfører data til kun den ene.
https://www.av-cables.dk/usb-stroemkabel/usb-2-0-stroemkabel-2-x-a-han-til-a-hun-0-20-cm.html
Avatar billede Malou Berg Praktikant
03. november 2020 - 07:00 #3
Mange tak for svar
- Ja det kan godt være, at jeg måske har købt katten i sækken. Da den bruger USB C er det ikke muligt, at skifte USB-port, så ja det kan godt være, at den ikke får nok strøm, og på dette drev er det heller ikke muligt at skifte strømkabel, desværre.
Avatar billede ErikHg Ekspert
03. november 2020 - 10:08 #4
Avatar billede kurt54 Ekspert
04. november 2020 - 00:12 #5
USB-C kan give rigeligt strøm hvis porten er OK - USB 2 burde give nok strøm til læsning - USB3 geiver mere end " og mindre end C.

Køb et usb 3 (evt2) drev - og firhold din 'super' C port til eks extra skærm.  Du har ikke brug for den ekstra båndbredde.
Avatar billede Peter Guru
06. november 2020 - 10:39 #6
Der er som standard ikke nogen dvd player software i Windows. Ligger i deres Store og hedder DVDplayer. Er ikke gratis. Eller måske VLC player.