Avatar billede compac Seniormester
06. november 2020 - 15:06 Der er 6 kommentarer

Søge-udtryk i php-MYSQLI formular.

Jeg har en formular med et søgefelt, hvor jeg udtrækker fra begyndelsen af DB-feltet.
Feltet  indeholder alle 2 ord med en streg imellem:
F.eks:
"Kirkerup - Rynkeby"
"Tokkekøb - Kisserup"
Forespørgslen ser således ud:
  $Name = $_POST['search'];
    $query = "SELECT * FROM vandreture where titel LIKE '$Name%' ORDER BY titel ASC";
Hvordan får jeg udbygget det så ord der begynder med søgeordet kommer med? Dvs. Hvis jeg søger på 'K' skal kun "Kirkerup" og "Kisserup" med.
Avatar billede arne_v Ekspert
06. november 2020 - 15:24 #1
proev:

... titel REGEXP '[[:<:]]k'
Avatar billede arne_v Ekspert
06. november 2020 - 15:26 #2
ved meget ny MySQL version:

... title REGEXP '\\bk'
Avatar billede Slater Ekspert
06. november 2020 - 16:02 #3
Igen er man lige nødt til at nævne, at din kode er pivåben for SQL injections. Det er strengt fy-fy at bruge data som brugeren har direkte kontrol over, som f.eks. $_POST og $_GET variabler, direkte i SQL queries på den måde. Det er kun et spørgsmål om kort tid før du mister alle dine data, hvis du stiller det tilgængeligt på nettet.
Avatar billede arne_v Ekspert
06. november 2020 - 16:36 #4
Helt enig.

prepare !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Avatar billede compac Seniormester
06. november 2020 - 20:44 #5
Uha!,! Lyder ikke godt. Hvor finder jeg en artikel, beskrivelse eller andet så jeg kan blive klogere?
Tak for svaret I øvrigt.
Avatar billede arne_v Ekspert
06. november 2020 - 21:07 #6
Enhver PHP database tutorial med resepkt for sig selv bør nævne prepare.

Hvis jeg må henvise til noget jeg selv har skrevet:

https://www.vajhoej.dk/arne/articles/prepparam.html#prob
https://www.vajhoej.dk/arne/articles/prepparam.html#right_ex
https://www.vajhoej.dk/arne/articles/phpdb.html#mysqli_p