Avatar billede Jjn Mester
07. november 2020 - 09:26 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

oprette stykliste lopslag

Hejsa,

Jeg har et excel ark hvor jeg forsøger at kunne danne et unikt varenummer med tilhørende stykliste der dannes efter forskellige valg.
Er der nogen der kan hjælpe med at få tilkytte linjerne til styklisten udfra varenummeret ?

Sig til så sender jeg arket :-)

God weekend
Avatar billede kim1a Ekspert
07. november 2020 - 09:57 #1
Hvis du uploader til dropbox så er vi mange der kan se nærmere på det. Husk evt. at gøre det anonymt :-)

Hvis du har nyeste Excel (365) så er xlookup formlen din ven:
=xlookup(varenummer;kolonne med varenumre;kolonne du vil have frem)
Avatar billede Jjn Mester
08. november 2020 - 13:30 #2
Hej igen,

Forsøgte at lægge op i dropbok men den bliver ved bare at stå at indlæse.
Kan nogen hjælpe ?

Jeg har ikke Excel 365 men version 2016 :-)
Avatar billede Jjn Mester
08. november 2020 - 13:35 #3
Nu virker de, hvordan gør jeg den anonym ?
Avatar billede kim1a Ekspert
08. november 2020 - 13:48 #4
Jeg mente blot at du skulle sikre dig at der ikke var følsomme data i - f.eks. din virksomheds indkøbspriser eller lignende.
Avatar billede Jjn Mester
09. november 2020 - 12:08 #5
Fil i dropbox

Det er den underste boks jeg gerne vil have den til at lave styklisten ud fra :-)

https://www.dropbox.com/scl/fi/0ms9nyqt0dz1jvnjitk2v/Stykliste-konfigurator.xlsx?dl=0&rlkey=lahldb0cgmhwajw7q5vtdzj4b
Avatar billede kim1a Ekspert
09. november 2020 - 16:01 #6
Jeg tror du skal sætte flere ord på.

Ønsker du at aflæse stregkoden så den indsætter f.eks. 19 i B37? Eller vil du have den til at lave en liste hvor den skriver:
stol9 farve2
Avatar billede Jjn Mester
18. november 2020 - 09:15 #7
Hej igen,

Jeg har ændret arket så det nu bedre skulle give mening.
Ud fra første boks laver jeg varenummeret ved de forskellige valg.

Her 19221842.
Det virker ud fra de øverste bokse.

Dernæste vil jeg gerne have den laver en stykliste uf fra underste boks ( den med farverne )
Den skal udvies så der kommer forskellige "del" styklister alt efter valg i de første bokse vedr. varenummer

Altså skal der både laves varenummer og stykliste ud fra de valg man gør i den først boks.

https://www.dropbox.com/scl/fi/sz4gszgq3zxss1qdsknze/Stykliste-konfigurator.xlsx?dl=0&rlkey=1hk3000h1biakjp9ybnaww9pp

>Håber det giver mening.
Avatar billede kim1a Ekspert
18. november 2020 - 10:06 #8
Det giver desværre ikke mening for mig.

Først og fremmest så er din celle B13 uden bagerste tal (J13) - hvorfor?

Derudover er det ikke klart hvilken del du vil udfylde manuelt og hvor automatikken så skal være. Hvis det er underste boks (L18:O34) du udfylder manuelt og derpå skal tage tal fra bestemte celler op til din stringkode skal vi vel definere hvilke der hører til hvilken del. Måske er det det du har defineret med farverne.

Altså skal den tage der hvor der står noget i L21:L24 og sætte som forreste tal? Og er det her du vil kunne tilføje flere linjer løbende?
Avatar billede Jjn Mester
18. november 2020 - 10:48 #9
B13 og J13 må man gerne se bort fra -det er test om det kunne være både tal og bogstaver.

har lavet en ny version med beskrivelse:

https://www.dropbox.com/scl/fi/a6ffsi801ddugelkar0rz/Stykliste-konfigurator1.xlsx?dl=0&rlkey=emb0pubb7sf0ayg3eh3sz3whw
Avatar billede kim1a Ekspert
18. november 2020 - 17:10 #10
Det hjalp lidt, men hvis din stykliste altid er ens, er det så ikke bare at skrive denne formel i hver af de fire felter?
D23: =left(B13;2)
D28: =mid(B13;3;2)
D31: =mid((B13;5;2)
D35: =right(B13;2)

Så får du tallene med fra dine valg.
Hvis du ønsker at den skal kopiere styklisten til et andet sted er det hele noget du må håndtere i VBA.
Avatar billede Jjn Mester
18. november 2020 - 19:43 #11
Tak for det -jeg prøver om det giver mening i morgen og om jeg kan få noget til at virke.
Styklisten vil altid være den samme Ud fra hvert nummer i hvert felt men styklisten vil ændre sig når anden kombination af varenummer vælges.
Avatar billede Jjn Mester
19. november 2020 - 13:35 #12
Det kan jeg ikke få til at virke.
Kan man lave et opslag hvor den tager l21-021 og ned til l24-o24
Det skal den gøre hver gang man vælger 19 i første step?
Skriv gerne formel -jeg kan dælme ikke få det til at lykkedes.
Avatar billede kim1a Ekspert
19. november 2020 - 14:32 #13
Jeg beklager jeg er stadig ikke sikker på jeg forstår hvad du vil.

Mener du at når du vælger stol9 så skal den give de fire linjer i I21:O24? I så fald:

Du har jo styr på opslag, så det er et spørgsmål om at sætte din data op korrekt. Hvis du laver de 4x4 celler i 16 rækker i en kolonne så kan du altid bygge det op af mange opslag.
Se mit eksempel i fanen ark4 og eksemplet på forsiden hvordan den kan bygge det:
https://www.dropbox.com/scl/fi/on1080pfz7kk3m6d3mhiy/Stykliste-konfigurator-1.xlsx?dl=0&rlkey=m0xml828vtd7i0jb9w2udlsfg
Avatar billede Jjn Mester
21. november 2020 - 08:31 #14
nu begynder det at ligne noget, kan jeg få den til at kigge i flere kolonner i ark 4 ?
Avatar billede kim1a Ekspert
21. november 2020 - 11:13 #15
Ja netop - du skal blot taste dine data så den slår op efter overskriften.

hlookup er magen til vlookup, bare horisontalt fremfor vertikalt.
Avatar billede Jjn Mester
22. november 2020 - 14:52 #16
tak for hjælpen