Avatar billede Anne_Sven Novice
09. november 2020 - 15:52 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til Access rapport-filter

Hej
Jeg har en Access rapport, som skal filtreres ved åbning, men jeg kan ikke finde den rette expression/macro til at kunne få det til at fungere.
Min database er sammensat af
- 5 tabeller, hvoraf den ene er min "hovedtabel"
- 1 formular, hvor alle indtastningsfelter er samlet noget i formen og noget i en subform.
- 1 subform. Subformen indeholder både felter og en af undertabellerne.
- 1 Query som bruges som tabelvisning i rapporten

Min rapport er altså et sammensurium af de 5 tabeller og query, men det er formularen der skal definere filteret.
Til dette har jeg 1 "masterfelt"/ID-nummer.
I formularen er der en "Gem"-knap som også kører OpenReport macro når den bliver brugt, skulle rapporten kun vise den data der lige er gemt.

Jeg er meget nybegynder og har endnu ikke turde prøve med VBA.
Avatar billede terry Ekspert
10. november 2020 - 14:10 #1
I cant help you with your macro as I never use them, but you can convert the macro to VBA and then we can try to modify it together, so we can fileter your report.

In design view there is a "Convert forms macros to Visual Basic"

When you have done that the "Gem" button will now call an "Event Procedure" in the On-Click event.

Can you copy and paste the VBA code here please?
Avatar billede terry Ekspert
10. november 2020 - 14:20 #2
I am assuming that the report is to show the last saved (updated) record.

When you press the "Gem" button, the After Update event is fired, and when that happens we can get holf of the ID of the record that is changed.

So you need to move the code which opens the report to the After Update event.

So it will look somnething like this.

Private Sub Form_AfterUpdate()
    DoCmd.OpenReport "NameOfReportGoesHere", acViewReport, "", "ID = " & Me.ID, acNormal

End Sub
Avatar billede Anne_Sven Novice
10. november 2020 - 14:36 #3
I have edited the VBA with the "Id = " &Me.Id, acNormal and it worked! Thank you so much! I was getting desperate and my head filled with all of the endless googling - should have just asked for help sooner.

Once again thank you!
Avatar billede terry Ekspert
10. november 2020 - 14:42 #4
Your welcome