Avatar billede Thomas Petersen Juniormester
10. november 2020 - 20:32 Der er 5 kommentarer og
6 løsninger

CPU Intel I7-9700 /F op til 4,7GHZ

Hejsa

Jeg har et spørgsmål ang min CPU.

Har købt ny computer for ca 6 måneder siden.

Min CPU CPU Intel I7-9700 /F op til 4,7GHZ viser i Windows10 og cpu-z
at den kun kører 3,0GHZ men jeg har prøvet sætte den op til 4,7ghz manuelt i bios
som jeg kan se kører den med 4,7ghz men hvorfor kan jeg ikke se det rigtige i win10 eller CPU-z ? Gør jeg noget forkert ?

Mvh Thomas
Avatar billede Slater Ekspert
10. november 2020 - 21:02 #1
De 4,7 GHz er det der hedder Intel Turbo Boost, som er en hastighed der kan nås i korte perioder, når computeren kræver ekstra kraft. Den vil ikke køre med den hastighed konstant, og du vil ikke kunne se boost-hastigheden i programmer der viser dens baseline hastighed.
Det er helt normalt. Dens baseline er 3 GHz. Det er hvad den kan køre med konstant, og hvad statistikprogrammer bør vise.

Hvis du har overclocket den den 4,7 GHz, hvilket er et stort overclock, er der meget stor sandsynlighed for at den brænder sammen og er ødelagt meget snart. Og det er ikke dækket af garanti/reklamationsret.
Avatar billede milter Ekspert
10. november 2020 - 21:07 #2
Din I7-9700 kører kun op på max ydelse, når der er brug for det. I langt de fleste tilfælde vil 3,0GHz være mere end tilstrækkeligt, og det er nok det, du ser resultatet af.

Hvis du låser den fast på max ydelse (4,7 GHz) til alt arbejde, vil den for det første bruge mere strøm, for det andet, bliver den meget varmere, og dermed vil dens levetid for det tredje blive væsentligt forkortet.
Avatar billede milter Ekspert
10. november 2020 - 21:10 #3
#1.
Det var vi vist enige om :-)
Avatar billede Thomas Petersen Juniormester
10. november 2020 - 21:11 #4
Okay tak for hurtig svar

men er det en god ide at sætte den ned igen til 3,0ghz ?

Synes bare det er mærkeligt når den hedder 4,7ghz at den så ikke kører med det 😊

Mvh Thomas
Avatar billede Slater Ekspert
10. november 2020 - 21:14 #5
Den hedder ikke 4,7 GHz, den hedder "up to 4.70 GHz" - hvilket er korrekt. Den kan køre op til det - i kortere perioder.

Og ja, hvis du ikke vil ud og købe ny CPU (og muligvis motherboard, hvis det smelter helt) snart, så bør du nulstille den til de oprindelige indstillinger.
Avatar billede Thomas Petersen Juniormester
10. november 2020 - 21:20 #6
Takker og mange tak for hurtig svar 👍👍👍
Avatar billede milter Ekspert
10. november 2020 - 21:22 #7
Manualen til dit bundkort/ BIOS burde kunne fortælle dig, hvordan du bedst overlader det til systemet at finde den bedste indstilling, så du både får den nødvendige ydelse og samtidig bedst beskytter bundkort/CPU
Avatar billede Thomas Petersen Juniormester
10. november 2020 - 21:42 #8
Lige et hurtig spørgsmål når jeg er i gang :)
jeg har spillet en del playerunknown's battlegrounds det sidste par år, men inden for den sidste måned er spillent begyndt at køre dårligt hakker i grafikken det er blevet meget sløret lige meget hvordan jeg sætter indstillingerne i spillet low til ultra har lige lavet et clean install af win10. alle de nyeste drivere er installeret er det noget jeg har overset ?

Mvh
Thomas
Avatar billede milter Ekspert
10. november 2020 - 22:15 #9
Et skud fra hoften: Windows Update har installeret en driver til grafikkortet, som ikke kører så godt på din PC med det spil. Hvis det er problemet, så prøv med en lidt ældre driver.
Avatar billede Thomas Petersen Juniormester
10. november 2020 - 22:18 #10
Tak for svaret 👍👍
Avatar billede milter Ekspert
10. november 2020 - 22:20 #11
Velbekom :-)