Avatar billede Kinder Pete Novice
17. november 2020 - 22:24 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Udregning af batterilevetid med køleskab

Hej.

Vi er igang med at lave en autocamper og har brug for lidt hjælp ift vores køleskab deri.

Vi har et køleskab som bruger 62 kwh pr år (230 volt) og et bil forbrugsbatteri på 12 volt og 100 Ah.

Derudover har vi en adapter fra 12-230 volt, som skulle kunne trække 500 watt.

- Hvor længe kan sådan et køleskab holde sig kørende på vores bil batteri inden opladning?
Avatar billede kurt54 Ekspert
17. november 2020 - 23:30 #1
Et køleskab skifter mellem at bruge ingen strøm og en del strøm ( når kompressoren kører og lyset er tændt) - så gennemsnits tallet er ikke godt nok - desuden trækker det en stor startstrøm når kompressoren starter ( det gælder de fleste elmotorer ).

Det optimale vil være et kompressor skab til 12V - men de koster. Køleskab til camping og både er væsentligt dyrere end almindelige køleskabe.
Avatar billede claes57 Ekspert
18. november 2020 - 08:27 #2
hvis du er ligeglad med batteriets samlede levetid, og vil køre det helt i bund:
62000 / 365 = 170w pr døgn
12 * 100 / 170 = 7 døgn
så regn med højst 3-4 døgn før batteriet skal oplades - og det er uden, der bruges strøm på andet.
Avatar billede wjens Guru
18. november 2020 - 14:43 #3
Enhver omsætning af energi koster noget.
Har du data for virkningsgraden i din 12-til-230 adapter?
For der vil helt sikkert være et tab - som #2 også er inde på.
Avatar billede kurt54 Ekspert
18. november 2020 - 15:04 #4
Umiddelbart her jeg ikke kunne finde et køleskab der bruger så lidt strøm - så det er godt valgt til foremålet - ved du hvor mange Watt det bruger når kompressoren kører og lyset er tændt (døren åben).

De 170 Wh per døgn er optimistisk - køleskabet kommer nok til at stå et varmere sted og have sværere ved at slippe af med varmen end under laboratorie forhold. Og så er der det tab #3 angiver.
Avatar billede claes57 Ekspert
18. november 2020 - 15:27 #5
køleskab har også den opgave, at man typisk har det afbrudt op til tur, så det skal starte med at køle meget ned - hvis man lavede det, så man hjemmefra (og på campingpladser) kunne koble bilen til 230V (medbring selv udendørs ledning), så kunne man nedkøle systemet før kørsel, og så kan man koble på 230V igen når der er mulighed for det.
Avatar billede Kinder Pete Novice
28. december 2020 - 21:15 #6
Mange tak for gode svar. Vi prøver at montere køleskabet snart, så skal jeg nok lige give en update