Avatar billede petersen7913 Forsker
18. november 2020 - 18:11 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Indsætte og vise 1 billede pr række

Jeg er ved at lave et regneark med produkter om til en tabel. I regnearket er det indsat et lille billede, der viser produktet.
I regnearket er der bare klippet og indsat et billede, men er det en eller anden tuilpas enkelt måde i Acces, hvor jeg kan indsætte billedefilen og vise den i rækken med produktet?
Jeg har gogglet, men har ikke fundet en løsning, der fungerer. Jeg fik lavet en løsning, hvor billedet åbnes op udenfor databasen, men det er ikke det jeg søger.

Pft :)
Avatar billede terry Ekspert
18. november 2020 - 20:42 #1
Not always a good idea to store the images in your dB, they take up too muchroom.

Heres a simple method for displaying images. You could use a file dialog to find the path\filename....
Avatar billede terry Ekspert
18. november 2020 - 20:43 #2
Avatar billede petersen7913 Forsker
19. november 2020 - 10:58 #3
Tak

Terry, jeg vidste jeg kunne regne med dig. Du har hjulpet mig rigtigt meget for en del år siden :)
Avatar billede terry Ekspert
19. november 2020 - 12:47 #4
selv tak
Yes I remember helping you on a number of occasions, but not the last few years, other technologies getting in the way :-)
Avatar billede petersen7913 Forsker
19. november 2020 - 12:59 #5
Jeps. Men ret uventet dukkede der en lille Access opgave op og selvom jeg er lidt rusten, så er data altid sjove at arbejde med :)
Avatar billede terry Ekspert
19. november 2020 - 13:09 #6
;-)
Avatar billede bvirk Guru
20. november 2020 - 09:58 #7
Det er kontrolelementet der får feltet til at explodere i størrelse  og nok også i selvuovertruffenhed oprindeligt fik microsoft til at navngive blob typen ole-object.
Det er ikke en sandhed hukket i sten at billeder i en access database fylder mere end det samme billede som fil.
Man skal blot håndtere det rigtigt - getchunk, setchunk, appendchunk i det adodb der i starten nullerne blev udråbt som afløseren af dao.
Teknikken indebærer, så vidt jeg husker, i current eventen, at udtrække til fil som er billedkilde i det kontrolelement der viser billedet; med andre ord: aldrig bruge den ole-object deklarede felttype som ole-object men som den blob (binary long object) det grundlæggende er.
At putte filer (billeder) ind kræver også hjemmebrygget vba. Access 2007 og sikkert frem har en feltype der indikerer at det kan gøres lidt anderles - jeg vover at skrive her til trods for at jeg blot har access 2000.
Avatar billede petersen7913 Forsker
20. november 2020 - 10:18 #8
bvirk - tak for dit input :)

Indtil videre at billeder parkeret i 'version2' listen. Når jeg kommer så langt prøver jeg at dykke ned i dit forslag
Avatar billede terry Ekspert
20. november 2020 - 12:33 #9
You'll find this article interesting if you ever dicide to looke at version 2 ;-)
Also with examples...
https://www.cimaware.com/expert-zone/handling-images-with-microsoft-access
Avatar billede bvirk Guru
21. november 2020 - 09:04 #10
Ja, den beskriver det meget godt terry, men linkene er enten døde eller tjekkiske - old stuff.
Avatar billede terry Ekspert
21. november 2020 - 10:33 #11
Sorry, I should have checked those links. I have a copy of the files, so if you are interested in a copy then drop me an email and I'll send you them.

ekspertenATsanthell.dk

And the MS link...
https://www.betaarchive.com/wiki/index.php?title=Microsoft_KB_Archive/103257
Avatar billede bvirk Guru
21. november 2020 - 13:25 #12
Herligt, jeg har aldrig vist hvor at man kunne læse udgåede microsoft artikler, så tak for det.
Det er gammelt stof, nitty pitty læsning af filer vha freefile, open og loop - det kan skrives i enkel obj.readalll vha. filesystemobject.

Jeg synes ikke at funktionerne er retvisende navngivet:
ReadBLOB()
skriver til blob - det skal altså læses som readToBlob.

WriteBlob()
læser fra blob - alså writeFromBlob

Altså går action, read or write på noget underforstået (fil), det vil jeg ophæve mig til  at dømme forkert navngivning - action skal forstås som noget det efterfølgende navneord underkastes.

Essencen er at Recordset har methods appendChunk(String) og GetChunk(start, length) og at de kan bruges på en mere besværlig måde end nutidigt nødvendig (blok udlæsning).

Men tak for en vintage vba snippet, at bedrekloges over, Terry.

Det var nu med at billeder ikke explodere i størrelse ved indlæsning i felter hvis man gør det rigtig, jeg ikke kunne lade være med at fortælle om - jeg har som mange andre lagt ud med at gøre det forkert.

Ulempen ved at gemme billeder som filer er distribution og backup - det kan fikses, men der er fordele ved at have alt i en fil.