Avatar billede pvn Juniormester
23. november 2020 - 21:36 Der er 2 kommentarer

Google Mesh vs Google Nest

I min lejlighed på 100 m2 har jeg Yousee fiber med 1000 Mbps. Desværre er routeren placeret i et skab, der er placeret i et yderpunkt i lejligheden. Derfor er der ikke fuld dækning i lejligheden.
Derfor overvejer jeg at øge dækning med enten Google Mesh eller Google Nest. Men hvad er forskellen på de 2 typer og hvilken type vil give mig størst værdi sammen med en Yousee router?
Det forvirre mig, at når jeg læser artikler anvendes begreberne Mesh og Nest ofte i beskrivelsen af produktet.

I sommerhuset har jeg en router fra Telenor, der levere internet via telefonstikket. Her har jeg ligeledes behov for at udvide dækningen rundt i huset - ude som inde. Af praktiske årsager vil jeg jeg fortrække at kunne anvende samme type begge steder.

Hvilket produkt skal jeg vælge, Google Mesh eller Google Nest?
Avatar billede ebea Ekspert
23. november 2020 - 22:03 #1
For at adskille begreberne, så er der ingen forskel, når det kommer til MESH produktet.
Google Nest, er Googles nye navn på alt som er hjemmehørende i deres Smart Home verden. Så fremadrettet, vil alt til Smart Home, være benævnt med Nest navnet.

Så MESH er stadig MESH ;-)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
23. november 2020 - 22:06 #2
Begreberne er ret enkle, men ikke dem du skriver.

Google Mesh - er teknologien, hvor Googles WiFi enheder selv snakker sammen for at lave et forbundet trådløst netværk.
Google Nest - er navnet på Googles nyeste enheder, og dækker over både inforskærme såvel som Google WiFi punkter.
Google WiFi - er navnet på Googles ældre WiFi access-points.

Så i bund og grund skal du vælge mellem Google WiFi - de gamle adgangspunkter, og Google WiFi Nest - de ny.

Der er nogle få fordele ved de enkelte:

Google WiFi (de gamle) - Hver enhed har mulighed for at agere "første punkt" - eller Router om man vil. Man tager en tilfældig enhed, og starter med at gøre den til router. De følgende enheder man slutter til, er så blot et simpelt AccessPoint.
Hvert punkt har et netværksstik, så skal man have en kablet enhed på bagerst i kæden, kan det lade sig gøre. Har man flere, kan man sætte en switch på.

Google WiFi Nest - de ny, er delt op i en Router og Access Points. Man SKAL have en Router som første punkt - den er lidt større end AP´et. AP´erne har IKKE noget netværksstik, men har til gengæld indbygget højttaler og Google Assistent. Vil man ikke have Google til at lytte efter hvad man snakker om, men kun bruge dem som AP, sidder der en fysisk knap der afbryder højttaleren.
Google WiFi Nest har en lidt bedre rækkevidde end Google WiFi.

De to systemer er i øvrigt indbyrdes kompatible.

Jeg har netop for en måned siden opgraderet mine gamle Google WiFi til Google WiFi Nest systemerne, og om-konfigureret så den ny Nest router er min primære router. De gamle enheder er så sat på det ny system, så jeg nu har bedre dækning i mit hus - ca. 150M2. Det gamle system haltede lidt i den ene ende af huset, hvor der ikke var helt god forbindelse til det fjerneste AP - men det er løst nu, samtidig med at vi har fået Google Assistent i køkkenet.

Hvad du skal vælge er altså op til dit temperement og pengepung - naturligt koster Google WiFi Nest lidt mere end de gamle Google WiFi. Men kan altså også lidt mere - bort set fra at AP´erne mangler det ekstra netværksstik.