Avatar billede Boon Ja Hwang Novice
25. november 2020 - 07:24 Der er 8 kommentarer

Findes en forklaring til gamle mennesker (mig!) af hvad Linux er ?

Hej med Jer,

kan nogen forklare mig i punktform eller bare meget enkelt og overskueligt, hvad Linux er ?

Jeg googlede men fandt ikke ud af om det er en computer, et system som windows, en app., en browser, eller hvad.
Avatar billede Slater Ekspert
25. november 2020 - 07:38 #1
Ja, det er - simpelt sagt - et operativsystem, ligesom Windows og MacOS.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
25. november 2020 - 07:39 #2
Linux er et styresystem, gratis, findes i mange variationer, også letvægts udgaver.
Mindre ressourcekrævende, så det kan installeres på ældre pc'er, som ikke kan trække de nyere Windows versioner.
Kan også køre uden installation på harddisk. Kan startes fra cd eller usb-stick.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
25. november 2020 - 07:43 #3
Linux er et operativsystem.

Du kender i forvejen Windows, lavet af Microsoft i 90´erne.

Windows største konkurrent i sin tid var OS/2 fra IBM. OS/2 er også et operativsystem. (i øvrigt udviklet i samarbejde mellem IBM og Microsoft).

Før Windows blev helt sin egen, var det bare et grafisk layout oven på et andet operativsystem, DOS (Diskette Operating System). Mest kendt var MS-DOS - fra Microsoft, men der var flere konkurrenter der lavede kompatible DOS versioner.

Sideløbende med alle ovennævnte, fandtes et professionelt operativsystem, UNIX, der kørte på store computere i forskningscentre og store virksomheder - de såkaldte MainFrames. UNIX havde en masse fordele i forhold til DOS (Windows), så en Normand, Torvald Linus, besluttede sig for at skrive sit eget operativsystem, "bare for at prøve", og for at lære computere bedre at kende. Han baserede det på UNIX, og endte med at kalde det for Linux - en sammentrækning mellem UNIX og hans efternavn Linus.
Det viste sig at hans udgave kunne køre rimelig stabilt på meget små computere, og da han samtidig gjorde kildekoden tilgængelig for alle, sad der pludselig en hel masse entusiaster og udviklede på Linux.

Lang historie kort - Linux er et operativsystem som Windows, DOS, OS/2, Unix, CP/M og mange andre operativsystemer.

Et operativsystem er den software, der kommunikerer med alle de forskellige hardware-dele i computeren.

Når man udvikler et program, skal man derfor udvikle det til præcis det operativsystem man vil have det skal køre på.

Du kender sikket selv til Apple telefoner - deres operativsystem hedder iOS - og deres næremste konkurrent er Android telefoner. Android er et operativsystem udviklet af Google - vist i øvrigt baseret på netop Linux.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. november 2020 - 08:43 #4
Har Mac operativ system ikke også udgangspunkt fra Linux? Eller er det blot på brugerfladen at enkelte Linux versioner minder om Mac?
Avatar billede Slater Ekspert
25. november 2020 - 08:48 #5
#4: Både MacOS og Linux er baseret på Unix. Det er Windows sådan set også, men det er meget bedre skjult - MacOS og Linux har det lige under overfladen. Men MacOS er oprindeligt baseret på BSD, ikke Linux.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. november 2020 - 12:13 #6
Tak Slater.😊
Avatar billede thov Forsker
25. november 2020 - 12:17 #7
#3, På min finlandssvenske slægts vegne, må jeg lige korrigere din ellers
glimrende forklaring om Linux.
Min mors kusines søn hedder altså Linus Torvalds.
Avatar billede arne_v Ekspert
25. november 2020 - 14:37 #8
Nogle små korrektioner:

DOS  er "Disk Operating System" ikke "Diskette Operating System"

Unix maskiner er ikke mainframes - mainframes kører mainframe operativ systemer som f.eks. z/OS aka MVS

Linus Torvalds er finne ikke nordmand (eller mere præcist han er født i Finland - han flyttede til USA for 23 år siden og blev amerikansk statsborger for 10 år siden)

Windows er ikke baseret på Unix - Dave Cutler lod designet af Windows NT være baseret på VMS og VAXELN

macOS og iOS er lidt indviklede - de er en Unix inspireret kerne (Darwin/XNU som er baseret på NextStep som er baseret på Mach som er Unix inspireret) og en masse Unix dele oven på (fra BSD)