Avatar billede Slettet bruger
25. november 2020 - 20:01 Der er 35 kommentarer og
1 løsning

Ny (støjsvag) computer

Skal have en ny stationær computer.

Har kigget på en masse online, men ikke fundet noget jeg syntes så rigtigt ud. Har dog heller ikke meget forstand på hardware, hvilket ikke gør det nemmere. Har derfor brug for lidt hjælp.

Formål:

Tekstbehandling.
Er vigtigt almindelige programmer som browser, Word- og Outlook 2019 åbner hurtigt.

Internet.

Guitar Pro (Nodesoftware med lyd).
https://www.guitar-pro.com/

Feriebilleder og video.
Rejser 2-3 gange om året, hvor jeg hver gang tager 3-500 billeder + nogle få videoer. Så bliver løbende lagt mere på (uploader ikke).

Overvejer billedbehandling.

Spiller ikke computerspil.

Må gerne have flere kræfter end nødvendigt til ovenstående, for at fremtidssikre bedst muligt.

Skal være støjsvag.
Jeg har kun været i stand til at finde én computer hvor der stod støjsvag. Noget der hedder DUTZO. Har jeg aldrig hørt om, så det tør jeg ikke købe!

Helst max. 6.000, -

At bygge en selv er udelukket.
Har hverken forstand på- eller lyst til at rode med det.
Avatar billede ErikHg Ekspert
25. november 2020 - 20:25 #1
Du nævner DUTZO - Jeg har ligesom du, heller aldrig hørt om det, men jeg har fundet noget her:

https://www.proshop.dk/Dutzo

Jeg tror ikke, at der er noget at frygte, men prøv at kontakte dem.
Avatar billede kurt54 Ekspert
25. november 2020 - 20:44 #2
Jeg tror der skal satses mere på lydkort og lidt mindre på skærmkort.
Avatar billede Slettet bruger
25. november 2020 - 21:51 #3
#1 Hm... Ved ikke hvor meget man kan bruge det til. Ingen forretning vil vel sige noget negativt om det de sælger...

Tror dog stadig ikke jeg tør købe noget "ingen" har hørt om.
Avatar billede Slettet bruger
25. november 2020 - 21:55 #4
#6 For 6.000 må det vel være muligt at få et godt af begge?
Avatar billede Slettet bruger
25. november 2020 - 21:59 #5
Fandt for øvrigt denne: https://llk.dk/0p8us2
Så vidt jeg kan se (med min ringe viden) er den rigelig kraftig hele vejen rundt. Desværre står der ikke noget om den er støjsvag. Så er den det næppe.
Avatar billede Slettet bruger
25. november 2020 - 22:01 #6
Ser også ud som om der ikke følger nogen Windows med.
Avatar billede Mikael Ekspert
26. november 2020 - 07:49 #7
Avatar billede ejvindh Ekspert
26. november 2020 - 14:45 #8
Jeg tænker lidt på, at med det brug, du skitserer, kan jeg personligt ikke se nogen som helst grund til ikke at købe en bærbar. De vil typisk være meget mere støjsvage end en stationær. Fordi de forsøger at køre med passiv fremfor aktiv køling, og så længe det lykkes er de helt lydløse. Jeg skal virkelig lægge mit øre helt ned til laptop for at høre om den er i gang. Og selv da, kan det være svært.

Så: Hvorfor skal den være stationær? Du kan jo evt. tilkoble tastatur og ekstern skærm, så vil brugerfladen være helt den samme.
Avatar billede Slettet bruger
27. november 2020 - 17:25 #9
#7 Ja ok. Har jeg overset. Så er spørgsmålet hvor meget man skal lægge i "stille". Alt er jo relativt. Men måske er den ok.

Har HP computere et godt ry? De er jo mest kendt for printere.

Ser du nogen minuser ved den?

Kan man sætte en ekstra disk i sådan en? Vil ikke have Windows og Dokumenter på samme.
Avatar billede Slettet bruger
27. november 2020 - 17:36 #10
Glem det. Ser først nu en sådan såkaldt gaming computer ikke har noget CD/DVD drev. Så kan jeg ikke bruge den.
Avatar billede Slettet bruger
27. november 2020 - 17:39 #11
Eller er der et? Kan ikke se noget foran hvor de plejer at være. Men kommer i tanke om der alligevel må været et, så man kan lægge et spil i.
Avatar billede milter Ekspert
27. november 2020 - 18:05 #12
Det med "støjsvag" er svært at bedømme, for ingen af os ved, hvad du mener med støjsvag. Vores opfattelse af "støjsvag" er meget forskellige. Jeg bygger selv mine computere, og "støjsvag" har altid stået højt på min liste. Hvis man gerne vil have en  støjsvag computer, er det som regel kabinettet og grafikkortet, man skal kigge på.

Ud fra de oplysninger, du har givet os, vil jeg mene, du skal gå efter en computer med en Intel i5 eller AMD Ryzen 5 processor. Krav til lydkort og grafikkort er, efter min mening ikke så vigtige, da dine programmer ikke ser ud til at kræver ret meget.

Det, du skriver om programmer og lagring af billeder og video, betyder efter min mening, at du bør gå efter en computer med en SSD på 256 GB til Windows og programmer og en ekstra HDD på minimum 1000 GB til video og billeder.

Hvis din gamle Dell var stille nok til dig, er der stor sandsynlighed for, at de fleste nyere PC'er er lige så eller mere støjsvage :-)
Avatar billede Slettet bruger
28. november 2020 - 03:11 #13
Jeg kan ikke finde noget færdigbygget med f.eks. to diske. Og skal man tilvælge selv - f.eks. hos Proshop - kommer det til at koste meget mere end 6.000.

Troede det var rigeligt. men ser det ikke ud til. Jeg vil ikke betale mere. end det. Kan jeg ikke få en computer med det jeg har brug for til 6.000, skal jeg ingen have.
Avatar billede Slettet bruger
28. november 2020 - 03:15 #14
Skal jeg konfigurere selv, skal jeg i øvrigt også tage stilling til hvad jeg vil have puttet i af en masse andet jeg ikke ved en pløk om.
Ubegribeligt det er blevet så kompliceret og besværligt at købe en computer.
Avatar billede Slettet bruger
28. november 2020 - 03:15 #15
Snarere umuligt.
Avatar billede Slettet bruger
28. november 2020 - 03:47 #16
Ok, prøver.

Denne:
https://www.proshop.dk/Guides/PcAssembling/8030239/?selectedItems=b_2592767-c_2648912-d_2694847-e_2658250-f_2679970-g_2646949-h_2864185-k_2804286-l_2826213-7_2545977-

Tilpasset på følgende måde:

Grafikkort: Nummer 1 (uændret).
ASUS GeForce GT 1030 Silent Low Profile - 2GB GDDR5 RAM

Bundkort: Nummer 2 (uændret).
ASUS PRIME B360-PLUS Bundkort - Intel B360 - Intel LGA1151 socket - DDR4 RAM - ATX

CPU: Nummer 2.
Intel Core i5-9500F Coffee Lake S CPU - 6 kerner 3 GHz - Intel LGA1151 - Intel Boxed

CPU kølere: Den næstsidste.
Be quiet! Dark Rock PRO 4 CPU Køler - Luftkøler - Max 24 dBA

RAM: Nummer 4.
Corsair Vengeance LPX DDR4-3600 C18 BK DC - 16GB

Primær SSD: Nummer 2.
Kingston A2000 M.2 NVMe SSD - 500GB

Sekundær SSD: Nummer 2.
Samsung 870 QVO 2.5" SSD - 1TB
Har på baggrund af info jeg tidligere har fået en ide om Samsung diske ikke er gode?

Kabinet: Nummer 2.
Be quiet! PURE BASE 600 - Kabinet - Miditower - Sort

Strømforsyning: Nummer 2.
Corsair CV550 Strømforsyning - 550 Watt - 120 mm - 80 Plus Bronze certified

Har ikke valgt kabinetkølere. Er det noget man bør købe?

Det bliver i alt 6.327,- Kan jeg lige acceptere.
Avatar billede Slettet bruger
28. november 2020 - 03:50 #17
Jeg kan ikke få øje på hverken CD/DVD drev eller USB indgange??
Avatar billede Slettet bruger
28. november 2020 - 03:50 #18
USB indgange foran!
Avatar billede Slettet bruger
28. november 2020 - 03:53 #19
Måske er det nok med en Primær SSD på 240GB til Windows og programmer?
Avatar billede Slettet bruger
28. november 2020 - 03:57 #20
Og måske er det også unødvendigt meget RAM?
Avatar billede Slettet bruger
28. november 2020 - 04:00 #21
Jeg tager det naturligvis ikke som en selvfølge nogen bruger tid på alt dette. Gør det venligst ikke halvt. Så vil jeg hellere undvære svar og udsætte det. Og så nu købe en ny mobil i stedet.
Avatar billede ejvindh Ekspert
28. november 2020 - 11:17 #22
Nu har du jo heller ikke selv svaret på det indlæg, jeg lagde for noget tid siden ;)

Men jeg vil gerne gentage essensen af, hvad jeg skrev: Eftersom du åbenbart ikke skal bruge computeren til hverken avanceret videoredigering eller gaming, så har du altså ikke brug for nogen kraftig maskine. Du burde sagtens kunne finde noget tilfredsstillende for under 6000. Det er nok rigtigt at mange maskiner i dag kommer uden optisk drev (CD/DVD/BluRay). Det er fordi disse medier er på vej ud, når man taler computerarbejde. Men du kan for få hundrede DKK kunne finde et eksternt drev, der kan supplere, hvis du selv konkret har brug for dette. Så lad ikke det være en showstopper.
https://www.proshop.dk/Optiske-Drev-DVD-BR-Floppy?pre=0&f~optical-drives_montering=ekstern&o=1028

Og hvis du er utilfreds med den eksterne løsning, er det også ret nemt at få sat et internt ind. Kan du sikkert få forretningen til at gøre, hvis du køber det samtidigt:
https://www.proshop.dk/Optiske-Drev-DVD-BR-Floppy?o=1028&pre=0&f~optical-drives_montering=intern

USB-porte er der på alt hvad man køber i dag.
Avatar billede ErikHg Ekspert
28. november 2020 - 11:50 #23
#16
Du skriver "Har på baggrund af info jeg tidligere har fået en ide om Samsung diske ikke er gode?"
Det vil jeg ikke holde med dig i, for jeg har to i min selvbyggede stationære pc, og disse virker fortrinligt. Der er tale om en Samsung EVO 850 og en Samsung EVO 860.
De er begge på 500 GB. De bliver anvendt som hhv. slave og master (på sidstnævnte er Windows 10 installeret)
Avatar billede Slettet bruger
28. november 2020 - 15:58 #24
#22 Jeg var ikke færdig med at overveje det. Det er jeg nu. Har besluttet jeg ikke vil have en bærbar. Der er flere grunde, men bare for at nævne et par stykker: Jeg kan rigtig nok tilslutte en større skærm. Men har stadig den der sidder på til at sidde der og stritte. Det har jeg ikke lyst til. Kan heller ikke finde nogen med to diske. Vil som tidligere nævnt gerne have Windows og Dokumenter på hver sin. Om så jeg kunne leve med en disk, så er de ikke store nok.
(Har heller intet behov for at kunne tage en pc med mig.)

USB-porte er der på alt hvad man køber i dag.

Ok. Men hvis de kun sidder bag på, dur det ikke.
Avatar billede Slettet bruger
28. november 2020 - 15:58 #25
#23 Ok.
Avatar billede ErikHg Ekspert
28. november 2020 - 17:08 #26
Jeg har et kabinet (full tower) fra producenten Corsair. På dette er der 2 USB 2.0 indgange og 2 USB 3.0 indgange. Grunden til at jeg har valgt så store et kabinet er at man efterhånden kan installere et større bundkort, et større grafikkort, en større CPU køler uden at skulle tænke på om der nu også er plads. Yderligere er der ingen harddiske 3,5" installeret, men kun 3 SSD der hver fysisk i størrelsen svarer til en 2,5" harddisk.

Herunder er et link så du kan se hvilket kabinet jeg omtaler:

https://www.proshop.dk/Kabinet/Corsair-Obsidian-750D-Airflow-Kabinet-Full-tower-Sort/2493345

Herunder er et bredt udvalg af blæsere:

https://www.coolerkit.dk/shop/frontpage.html
Avatar billede milter Ekspert
28. november 2020 - 18:36 #27
Den computer, du linker til i #16 ser fin ud. Jeg har sammensat nogle tilsvarende konfigurationer her:

https://www.mm-vision.dk/kurv

Du kan selv konfigurere din computer efter dit eget ønske.
Avatar billede Slettet bruger
28. november 2020 - 18:43 #28
Ok. Tak.

Linket peger desværre ikke mod det du har sammensat.
Avatar billede milter Ekspert
28. november 2020 - 18:49 #29
Underligt. Det gør det hos mig. Prøv så at gå ind på linket herunder og sammensæt din computer efter dine ønsker. Husk, til dit arbejde er 8 GB RAM tilstrækkeligt:

https://www.mm-vision.dk/God-kontor-pc-vision-office
Avatar billede Slettet bruger
28. november 2020 - 18:50 #30
Er Vision bedre end at købe hos Proshop?
Avatar billede Slettet bruger
28. november 2020 - 19:48 #31
#29 Det må være fordi dine cookies husker det for dig?
Avatar billede milter Ekspert
28. november 2020 - 22:25 #32
#30.
Der er nok ikke nogen forskel på dem.
Avatar billede Slettet bruger
05. december 2020 - 17:31 #33
Jeg har fået slettet cookies, så linket i 16 ikke længere virker.
Af en eller anden grund kan jeg heller ikke igen finde siden på www.proshop.dk hvor jeg satte den sammen. Kan nogen mon det?
Avatar billede Slettet bruger
08. december 2020 - 17:53 #34
Kontaktet Proshop. De må have lavet noget om. Kan ikke finde samme side igen. De linker nu til en underside med Dutzo (deres eget navn for pc'er de selv sætter sammen). Men det er ikke den side jeg havde først. Er kun spil computere. Og til at for mange penge.

Vision siden kan jeg ikke finde ud af at bruge.

Giver op. Er umuligt at komme i land med det. Køber en ny mobil i stedet.
Avatar billede Slettet bruger
08. december 2020 - 17:55 #35
Nå den jeg har går i stykker, undvære jeg computer. Man kan vænne sig til alt!
Avatar billede Slettet bruger
09. december 2020 - 16:51 #36
Og det holder jo nok ikke.
Fik sat en Vision sammen. Er bestilt.