Avatar billede logbuilders Mester
30. november 2020 - 05:28 Der er 4 kommentarer

Backup som iso

Jeg har en backup som iso (disaster backup W7) på en ekstern USB disk med startup CD.
Vil nu lgennemføre en restore på en anden PC.
Kan man det ?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
30. november 2020 - 08:19 #1
Det afhænger af mange ting - primært om hardwaren i den ny PC er kompatibel med hardwaren i den gamle. Dernæst om hardwaren i den ny PC overhovedet er W7 kompatibel - det er forholdsvis få maskiner i dag.

Windows 10 kan gendannes på de fleste maskiner i dag, fordi Windows 10 kan genkende langt de fleste typer hardware. Det var ikke tilfældet med Windows 7, så hvis eks. bundkortet er baseret på et andet chipset end det som W7 maskinen er installeret med, vil du få BlueScreen når du forsøger at starte op.

Windows 7 var også ubekendt med UEFI - der findes vist nok et par metoder hvor man kan installere Windows 7 på en PC med UEFI BIOS. På lidt ældre maskiner kræves det blot at man i BIOS slår "Safe Boot" fra og "CSM" til (kompatibilitet) - men det kan færre og færre af de nyeste maskiner. Så også her kan det være en showstopper.

I bund og grund er svaret derfor afhængig af hvilken hardware du vil installere på. Nyere maskine, nej. Ældre maskine, måske. Prøv.

Men i bund og grund er det jo bare at prøve...
Avatar billede Mikael Ekspert
30. november 2020 - 08:57 #2
Jeg er enig i ovenstående (#1)

Det er næsten dømt på forhånd, som et "dødsdømt forsøg" !!

Er den computer nyere (2 - 3 år) og født med Win 10, så er det slet ikke sikkert,
at der er alle nødvendige drivere til Win 7.
(Og ikke engang på producentens "hjemmeside")
Avatar billede claes57 Ekspert
30. november 2020 - 10:02 #3
ellers, så læg win10 ind, og opret en virtuel maskine på den, og installer win7 der.
https://www.virtualbox.org/
det kan faktisk sættes op, så du i win10 har menu til begge systemer samtidig på skærm, og så er det bare at vælge. Dog ikke til spil, da grafik-ram er begrænset på virtuelle maskiner.
Avatar billede logbuilders Mester
30. november 2020 - 12:05 #4
Tænkte det nok - min kone vil ikke mere slæbe på den gamle ellers udmærkede Dell og så må jeg jo igang med det møjsommelige arbejde - nyinstallation af W10 og alle de programmer og ikke mindst support- support - support til det nye OS.

Man kan bygge nye biler med stort set uændret brugerflade men PC og SW - ikke til at forstå for en 79 årig.

Men tak for råd og de velfunderede forklaringer.
Mvh fra en 84 årig