Avatar billede CHC Forsker
03. december 2020 - 08:37 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Måned som tal

Hej

Kan man få vist måned som tal, uden en eller anden lang "hvis-formel"?
F.eks. i celle A1 står der januar, hvordan kommer der til at stå "1" i celle A2?

Vh CHC
Avatar billede thomas_bk Ekspert
03. december 2020 - 08:46 #1
Hvis der bare står januar, og det ikke er en dato angivelse formateret til at vise januar, så vil jeg umiddelbart mene at du er nød til at lave en opslagstabel hvor du bruger lopslag til at matche januar til 1, februar til 2 og så ledes.
Avatar billede jens48 Ekspert
03. december 2020 - 08:49 #2
Hvis A1 indholdet er en tekst kan du bruge

=MATCH(A1;{"Januar";"Februar";"Marts";"April";"Maj";"Juni";"Juli";"August";"September";"Oktober";"November";"December"};)

På dansk er MATCH = SAMMENLIGN
Avatar billede ebea Ekspert
03. december 2020 - 09:05 #3
Om formlen er lang, er jo individuelt. Men Excel skal jo bruge en formel, for at ændre teksten.
=MÅNED(DATOVÆRDI(A1&"1"))
Avatar billede CHC Forsker
03. december 2020 - 13:31 #4
Mange tak for jeres gode bud!

Det var lige denne jeg søgte: =MÅNED(DATOVÆRDI(A1&"1"))
Avatar billede ebea Ekspert
03. december 2020 - 13:57 #5
#4 - Du er velkommen ;-)
Formlen kan dog godt gøres lidt kortere ;-)

=MÅNED(1*(1&A1))
Avatar billede acore Ekspert
03. december 2020 - 16:45 #6
Kunne du ikke bare formattere cellen som Custom og så skrive "m" som type? Så bliver 3-12-2020 vist som 12 ("m" betyder month som tal - se https://support.microsoft.com/en-us/office/number-format-codes-5026bbd6-04bc-48cd-bf33-80f18b4eae68)